• anonym aaa

    gemensam bil

    Hej

    Har efter en skilsmässa med 4 barn delat på gemensamma bilen 7(sits). Praktiskt med många barnstolar. Jag står som ägare på bilen och har sköt all service på egen hand. Det jag inte kunnat har jag dock lejt för.

    Huset har jag löst ut och betalt x-antal hundra tusen till exet, trots jag lagt bland annat ett arv med y antal hundratusen. Men inget äktenskapsförord, så det var bara att betala.

    Nu tillbaka till bilen. Den började bli för gammal och när jag vet att jag skulle meka med det själv om något går sönder, så sålde jag bilen (meddelande detta 6mån innan till exet). Jag tror exet tänker att vi äger den gemensamt, och hon "ska" ha hälften av försäljningen. Det har efter hand gått upp för mig att efter skilsmässa är det bilens ägare som äger bilen. Jag meddelade exet detta och eftersom jag är ägaren vill jag då att vi delar på värdeminskningen under tiden. Detta går tvärs om vad exet förväntat sig istället för att få pengar ska det nu betalas. Har funderat mycket på detta och jag tycker inte det är orimligt!! Har en tendens att vara "för snäll", men utan dessa krav får jag bära hela kostnaden för att exet brukat min bil varannan vecka, jag har inte tagit något betalt för arbetstiden, däckbyte o.s.v. och värdeminskningen är 11000:-/2 per år. Billigare än så går det knappast åka 7sitsigt.

    Exet har skaffat 2 hästar till barnen. Jag har sagt att vi får göra upp respektive utgifter. Bil & hästar. Jag är med och betalar ridlektioner + tävlingar. Det har dragit ut på tiden och efter 2år kom räkningen, eftersom jag räknar med bilen som min och tagit med värdeminskningen skall exet betala ca 15000:- till mig istället för tvärs om. Exet vill inte betala till mig.

    Tycker någon mitt resonemang om bilen är hållbart?

  • Svar på tråden gemensam bil
  • Anonym (D)

    Om du ville ha pengar för att hon använde bilen så skulle du ha sagt det från början. Ja, det kanske var för snällt att låta henne ha bilen gratis, men gjort är gjort. Man lånar inte ut saker och kräver betalt i efterhand. På samma sätt tog hon på sig det ekonomiska ansvaret för hästarna när hon köpte dem utan att ha gjort upp med dig om hur utgifterna skulle delas. Ni måste bli bättre på att göra upp om ekonomin på förhand!

  • Anonym (oooo)

    Jag och mitt ex delade på bilen ca ett år efter skilsmässan, sedan köpte jag loss den (även om bara en kan stå som ägare så var vi eniga i att det var vår gemensamma bil). Vi räknade tillsammans på värdet och jag betalade hälften. 

    Min nya man och hans ex hamnade ungefär som ni, i bråk om bilen. De hade också samsats om den efter skilsmässan men det var han som tog den till verkstad, bytte bildäck, betalade skatt osv, i 2 år. När det var dags att göra upp om hur de skulle göra med bilen slutade det med att hon skulle köpa ut den från honom. När han då sa att han ville dra av för allt det som hon inte bidragit med under de två åren så begrep hon ingenting (ville inte förstå). Han hade varit för snäll, tänkt att hon väl begrep att hon skulle betala hälften för tex skatt men han hade inte sagt så mycket. Det blev ett riktigt liv om detta. Dessutom hävdade hon att han kört mer så han bör ha slitit mer på bilen osv. Efter hårda diskussioner i flera veckor,  kom de fram till en siffra som hon köpte loss bilen för.  Kontentan är att han borde förstås tvingat henne att betala halva räkningarna, direkt när de kommit. 

    Jag kan förstå din sits TS, men i ditt fall så har du sålt bilen redan. Det komplicerar nog saken lite grann. 
    Men du kan säga att du inte vill bidra mer till hästarna då? 

  • Ignoramus

    Jag tycker du har rätt i sak, men att ni borde ha haft med det här i beräkningarna från starten. Att komma i efterhand och kräva fyrsiffriga belopp som man inte sagt ett knyst om innan är inte så schysst direkt och jag hade också blivit riktigt sur.

    Att sen dra sig ur från hästarna om ni redan kommit överens om det är också lite oschysst. Jag känner igen mig i att vara för snäll (aka konflikträdd) men man får nästan stå sitt kast och sen lära sig vara tydligare till nästa gång!

  • anonym aaa

    Tackar för alla svar.

    Bra med utomstående synpunkter.

    Jag har aldrig sagt jag ska dra mig ur betalning av ridskola avgifter. Dock har exet köpt hästarna på eget bevåg, jag erbjöd mig bli delägare men exet ville köpa dem själv (kontroll)

    Det lutar åt att jag får ta kostnaden för bilen själv, trots jag har rätt i sak. Har fattat i efterhand att bilens ägare äger bilen???? Excet har kört i 8år och jag servat. Bara att bita ihop????

    Nu vill en 12åring och en 9åring inte bo hos mig längre.12åringen säger jag inte så mycket om, men 9åring känns lite för tidigt. Har kunnat bjuda in på mat och sovit en natt sedan 23april. Nu vill Excet ha underhåll för de barnen. Är det bara att betala? Känns som hon har köpt barnen med hästarna. 9åringen vill bo hos Excet, då får allt. Jag sätter motkrav för att få saker. Det bäddar inte för god uppfostran enligt mig. Vågar knappt säga till de 2 som bor kvar här varannan vecka. De 2 andra har bott 100% hos excet, har sagt att Excet får förmå dem att i varje fall komma varannan helg, men utan framgång. Hos excet är det bara hästar som gäller, jag hittar på andra grejer. Jag har fått rådet att vänta, men jobbigt.

Svar på tråden gemensam bil