gemensam bil
Jag och mitt ex delade på bilen ca ett år efter skilsmässan, sedan köpte jag loss den (även om bara en kan stå som ägare så var vi eniga i att det var vår gemensamma bil). Vi räknade tillsammans på värdet och jag betalade hälften.
Min nya man och hans ex hamnade ungefär som ni, i bråk om bilen. De hade också samsats om den efter skilsmässan men det var han som tog den till verkstad, bytte bildäck, betalade skatt osv, i 2 år. När det var dags att göra upp om hur de skulle göra med bilen slutade det med att hon skulle köpa ut den från honom. När han då sa att han ville dra av för allt det som hon inte bidragit med under de två åren så begrep hon ingenting (ville inte förstå). Han hade varit för snäll, tänkt att hon väl begrep att hon skulle betala hälften för tex skatt men han hade inte sagt så mycket. Det blev ett riktigt liv om detta. Dessutom hävdade hon att han kört mer så han bör ha slitit mer på bilen osv. Efter hårda diskussioner i flera veckor, kom de fram till en siffra som hon köpte loss bilen för. Kontentan är att han borde förstås tvingat henne att betala halva räkningarna, direkt när de kommit.
Jag kan förstå din sits TS, men i ditt fall så har du sålt bilen redan. Det komplicerar nog saken lite grann.
Men du kan säga att du inte vill bidra mer till hästarna då?