• Anonym (Ts)

Fördomar om människor från Mellanöstern?

Jag undrar vad folk här har för fördomar om folk från Mellanöstern? Inte åsikter utan fördomar.

Gör det möjligt att vara anonym också, vet inte hur hårda moderatorerna är men hoppas folk kan uttrycka sig vettigt även om det är negativa fördomar så slipper hela tråden bli borttagen.

• Svar på tråden Fördomar om människor från Mellanöstern?
  • Anonym (Jag vet inte)
    Anonym (Micke) skrev 2022-03-08 12:36:42 följande:

Dom har jag inga fördomar om alls utom Vallentunaborna som är Stockholms största bönder.

Det är bra att bönder finns 
  • Anonym (Rz)

Patriarkalisk uppfostran. Kriminella och opålitliga. Alla giftermål är arrangerade. Dödar sina döttrar om de är med fel kille eller inte är oskulder när de gifts bort. Troende muslimer kan ta på sig en ryggsäck med spängämne närsomhelst för att få en fribiljett till himlen.

• Anonym (Sorry not sorry)

Positiva fördomar: 
    Har en hög sammanhållning. 
    Väldigt familjeorienterade. 
    Vågar ta plats. 
    Vågar stå för sin åsikt. 

Negativa fördomar: 
    Fruktansvärt rasistiska.
    Inskränkta. 
    Aggressiva och impulsiva. 
    Högljudda och bråkiga. 
    Respektlösa. 
    Oförmögna att se sina egna brister. 
    Ovilliga att ta ansvar för resultaten av sina egna beslut/ageranden.
    Fruktansvärt själviska. 
    Oansvariga bilförare. 
    Bryr sig inte om miljö och natur. 
    Dålig arbetsmoral. 

(Obs gäller nog främst Araber och Afghaner. Inte t,ex Iranier. Gäller också främst männen, kvinnorna brukar beté sig bättre). 

• Anonym (Jag vet inte)
    Anonym (Malin) skrev 2021-07-25 21:46:44 följande:

En fördom jag är att jag tror många från Mellanöstern ser ner på oss här i norra Europa. 

Har du pratat med några?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Jag vet inte) skrev 2022-04-19 20:35:58 följande:
    Har du pratat med några?
    Många. Tyvärr är det inte bara en fördom för den delen. Har vänner som berättar om detta fenomen från Mellanösternländer. Bl a Syrien, Libanon, Saudi Arabien, Afghanistan. Det är aktuella länder som vännerna kommer ifrån. Man ser ned överlag på kvinnorna, män har inte koll och styrka osv.
    De jag umgås med lever som vanligt folk hur nu det är? Men de vet ju om kulturskillnader och syn på jämlikhet t ex.
    Alla har heller inte en sådan syn på Europa och Europeer såklart i Mellanöstern. 
  • Anonym (Jag vet inte)
    Anonym (Malin) skrev 2022-04-20 06:39:57 följande:
    Många. . Har vänner som berättar om detta fenomen från Mellanösternländer. Bl a Syrien, Libanon, 
    Är det manliga bekanta till dig som du pratar med? Brukar du fråga dina bekanta om olika saker
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Jag vet inte) skrev 2022-04-20 08:53:47 följande:
    Är det manliga bekanta till dig som du pratar med? Brukar du fråga dina bekanta om olika saker
    Det är inte bekanta utan vänner. Mestadels familjer bestående av man+kvinna. Man+kvinna barn.
    Vi diskuterar mycket. Högt i tak. Det gillar jag och min man som också är utrikes född iofs europé.

De har ju kommit till Sverige just för att de vill leva friare bl a. Vissa för yrkets skull. 

Du då? Har du några nära vänner från t ex de länder jag nämnde? El kanske någon annan intressant synvinkel i frågan? 
  • Anonym (Jag vet inte)
    Anonym (Malin) skrev 2022-04-20 12:58:13 följande:
    Du då? Har du några nära vänner från t ex de länder jag nämnde? El kanske någon annan intressant synvinkel i frågan? 
    Ja inte riktigt vänner men bekanta  gick i skolan med två lugna. riktiga plugghästar jobbar på apotek idag. Tandläkare och apotekare verkar vara två vanliga yrken bland utbildade personer med mellanöstern bakgrund 
  • ThAsKa
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-25 19:46:09 följande:
    Fördomar om människor från Mellanöstern?

Jag undrar vad folk här har för fördomar om folk från Mellanöstern? Inte åsikter utan fördomar.

Gör det möjligt att vara anonym också, vet inte hur hårda moderatorerna är men hoppas folk kan uttrycka sig vettigt även om det är negativa fördomar så slipper hela tråden bli borttagen.

Har flera fördomar, men det handlar främst om muslimer från mellanöstern.  
    Dessa är bland annat:  
    - För det första: muslimer är det mest självömkande människorna som finns, de skyller alla sina brister på sin omgivning!!! Offermentaliteten är genomgående för alla muslimer jag någonsin har mött, och jag har både gått på en "mångkulturell" skola samt arbetat med dem.
    - Denna punkt går in i den förra. Muslimer tar aldrig ansvar på någonting, de är experter på att ljuga och förleda så att de själva ska slippa stå till svars för något. 
    - Det går inte att lite på dem, de kastar vem som helst under bussen om de själva gynnas av det.
    -Muslimer är värsta sortens ögontjänare. De slickar uppåt och sparkar nedåt. 
    - Muslimer är oärliga och fuskar gärna. De saknar såväl moral som etik. Samvete verkar inte finnas i muslimers vokabulär. Vet flertalet muslimer som har fuskar på universitetet och ljugit om sin insats i till exempel grupparbeten när vi haft opponering. 
    - Muslimer har dålig hygien, som de försöker täcka med parfym, särskilt männen.
    - Kvinnorna har dålig attityd och gillar att dominera och domdera över oss svenska kvinnor. Många muslimska kvinnor är nedlåtande och elaka mot västerländska kvinnor, ser ner på oss och ser sig själva som bättre. 
    - Muslimer är trångsynta och inskränkta. De kan därför inte argumentera, utan drar rasistkortet så fort kritik förs fram mot dem. 
  • Anonym (Anonym)
    ThAsKa skrev 2022-04-20 19:31:26 följande:
    Har flera fördomar, men det handlar främst om muslimer från mellanöstern.  
    Dessa är bland annat:  
    - För det första: muslimer är det mest självömkande människorna som finns, de skyller alla sina brister på sin omgivning!!! Offermentaliteten är genomgående för alla muslimer jag någonsin har mött, och jag har både gått på en "mångkulturell" skola samt arbetat med dem.
    - Denna punkt går in i den förra. Muslimer tar aldrig ansvar på någonting, de är experter på att ljuga och förleda så att de själva ska slippa stå till svars för något. 
    - Det går inte att lite på dem, de kastar vem som helst under bussen om de själva gynnas av det.
    -Muslimer är värsta sortens ögontjänare. De slickar uppåt och sparkar nedåt. 
    - Muslimer är oärliga och fuskar gärna. De saknar såväl moral som etik. Samvete verkar inte finnas i muslimers vokabulär. Vet flertalet muslimer som har fuskar på universitetet och ljugit om sin insats i till exempel grupparbeten när vi haft opponering. 
    - Muslimer har dålig hygien, som de försöker täcka med parfym, särskilt männen.
    - Kvinnorna har dålig attityd och gillar att dominera och domdera över oss svenska kvinnor. Många muslimska kvinnor är nedlåtande och elaka mot västerländska kvinnor, ser ner på oss och ser sig själva som bättre. 
    - Muslimer är trångsynta och inskränkta. De kan därför inte argumentera, utan drar rasistkortet så fort kritik förs fram mot dem. 
    tar aldrig ansvar för någonting*
Svar på tråden Fördomar om människor från Mellanöstern?