• Mon 26 Jul 2021 13:23
    626 visningar
    4 svar
    4
    626

    Hur få 9-månaders att gilla mat?

    Har en dotter på snart 9 månader. Vi har kommit igång med smakportioner, det blir 3 mindre mål om dagen. Ammar fortfarande en hel del, hon gillar det. Jag blir lite oroad över att hon inte alls verkar intresserad av vår mat. Provar att ställa en tallrik med mat framför henne men det går i golvet direkt, eller så kletas det in i håret :D Ger man mat i handen som mjuka stavar mosar hon det med fingrarna direkt och sen ner på golvet. Det slutar med att jag får mata henne med sked och då accepterar hon för det mesta men endast mosad mat. Hon måste alltid ha en leksak eller något annat att pyssla med medans vi äter. Även det slängs i golvet säkert 20 gånger per måltid.

    Hur går jag ?vidare?? Ska jag bara fortsätta lägga tallrik efter tallrik med mat framför henne? Resultatet blir att man får torka många många gånger och vill ju helst lägga min tid på henne. Man kan ju inte lägga fram ny tallrik 10 gånger per måltid och torka golv var femte minut varenda måltid då skulle man knappt hinna med annat. Å andra sidan förstår jag såklart att barn behöver klämma och känna för att bekanta sig med maten.

    Brukar sånt här falla på plats med tiden eller gör jag något fel? Erbjuder allt vi äter, munsbitar, mosad mat och mat med små bitar. Känns så jobbigt att hon inte verkar intresserad och kan känna mig så misslyckad och att jag gör något fel. Hjälp!

  • Svar på tråden Hur få 9-månaders att gilla mat?
  • Mon 26 Jul 2021 13:28
    #1

    När vår lilla var 9 månader la vi fram Max tre saker åt gången till henne och direkt på brickan på antilopstolen. Alltså typ en bit gurka, en bit rån och en bit kött eller liknande. Vi torkade aldrig varken henne, stolen eller golvet förrän vi var klara med att äta, det är inte lönt. Äter hon upp en av bitarna kan man lägga fram en ny bit :)

    Vill tipsa om solid starts på instagram, där finns så mycket tips och tricks!

  • Mon 26 Jul 2021 13:39
    #2
    Aryzza skrev 2021-07-26 13:28:16 följande:

    När vår lilla var 9 månader la vi fram Max tre saker åt gången till henne och direkt på brickan på antilopstolen. Alltså typ en bit gurka, en bit rån och en bit kött eller liknande. Vi torkade aldrig varken henne, stolen eller golvet förrän vi var klara med att äta, det är inte lönt. Äter hon upp en av bitarna kan man lägga fram en ny bit :)

    Vill tipsa om solid starts på instagram, där finns så mycket tips och tricks!


    Jo precis det gör vi :D lägger fram tex fruktbitar, majskrokar, grönsaksstavar och liknande, både i tallrik och direkt på brickan men de bara mosas och åker i golvet.
  • Mon 26 Jul 2021 14:30
    #3

    Det är ju inget måste att äta själv i den åldern? Om hon äter när ni matar med sked så gör det. Om ni gärna vill att hon ska stoppa i sig saker själv så testa igen om någon månad eller så?

  • Mon 26 Jul 2021 14:38
    #4

    Fullt normalt. Men låt henne fortsätta öva så lär hon sig så småningom. Men kan vara en bra idé att bara ge en bit i taget så hon inte slänger iväg all mat på en gång. Om hon vill ha nåt att pilla med när du matar henne så kan hon ju få lite mat att prova äta själv medan du matar. Och som någon skrev tidigare så vänta med att torka av henne, stolen eller golvet tills efter måltiden. Annars får du torka mååånga gånger + att hon kan bli störd. En bra idé är att ha en bit vaxduk som en matta under hennes stol när hon äter.

Svar på tråden Hur få 9-månaders att gilla mat?