• Jagochhunden

    500 kr att leva på

    Har 500 kr kvar att leva på fram tills den 27 augusti,Går det ens?

    Förstår att jag inte kan svälta i en månad så mat måste jag fixa!

    Storkok av

    köttfärssås

    Potatissoppa(kanske för varmt?)

    Korvstroganoff

    Vad mer är billigt? Och går att laga Storkok av?

  • Svar på tråden 500 kr att leva på
  • Dexter dot com

    Om du ska äta 2-3 mål per dag i en månad för 500 kr så får du nog ställa in dig på att leva på havregrynsgröt och dom billigaste nudlarna om du inte har kyl,frys och skåp välfyllda redan.

  • Mortiscia80

    Nej det går inte, inte ens om det bara hade varit du ensam (det verkar som du har hund?). Gå till soc och be om ett akutbidrag till mat, eller låna pengar av nån bekant.

  • SkruttigtÄpple
    Dexter dot com skrev 2021-07-27 06:01:04 följande:

    Om du ska äta 2-3 mål per dag i en månad för 500 kr så får du nog ställa in dig på att leva på havregrynsgröt och dom billigaste nudlarna om du inte har kyl,frys och skåp välfyllda redan.


    Nudlar är dock väldigt oekonomiskt sätt från kilopris. Då är det bättre att köpa ett stort paket valfri billig pasta och äta. Lika näringsfattigt också.
  • Jagochhunden

    Jo jag vet nudlar är dyrt, därför jag inte ens skrev med dem.

    Har hund men hundens mat är fixad, så han klarar sig i en månad.

    Har sjukpenning men fick över 500kr denna månaden när allt var betalt,

    Kan man gå till socialen då?

  • gråfågel
    Jagochhunden skrev 2021-07-27 07:17:12 följande:

    Jo jag vet nudlar är dyrt, därför jag inte ens skrev med dem.

    Har hund men hundens mat är fixad, så han klarar sig i en månad.

    Har sjukpenning men fick över 500kr denna månaden när allt var betalt,

    Kan man gå till socialen då?


    Det beror på vad du betalt. Men är det efter utgifter som socialtjänsten godkänner så har du rätt till förörjningsstöd, de godkänner läkar o medicinkostnader, hyra, el, hyresgästföreningsavgift, fack o akassa-avgift och ibland busskort om man måste ha ett för att tex ta sig till läkare eller söka jobb.

    Annars kan du ändå söka akut bistånd skulle jag tro. Drygt 50 sek/dag.
  • gråfågel

    Mat eller försäkring till hund tex, är inte en godkänd kostnad. Inte heller avbetalning på csn-lån, eller krediter etc

  • gråfågel
    Goldskin skrev 2021-07-27 08:17:02 följande:

    Vad hemskt, hur kan det vara så att du har 500kr att leva på?


    Det är lätt hänt om man tex är sjukskriven och som jag har en tonåring hemma. Jag har oftast lite mer över, men har fasta utgifter på 11400 i månaden (inga nöjesutgifter, utan Hyra, el, csn-lån, akassa samt fackavgift.

    Jag har inte råd med tandvård som jag behöver och har inte råd (eller är tillräckligt frisk) för att flytta. (det är inte lätt att få lägenhet där jag bor heller, och jag har alla viktiga vårdkontakter här, samt ett till barn som är ung vuxen med diagnos och inte klarar sig helt bra i livet just nu.

    Får 13800 i sjukpenning, 2000 i underhållstöd. Nu på lovet blir det knapert, då sonen äter hemma varje måltid. 

    När jag behövt akut tandvård så har hela ekonomin kraschat.
Svar på tråden 500 kr att leva på