• Jagochhunden

500 kr att leva på

Har 500 kr kvar att leva på fram tills den 27 augusti,Går det ens?

Förstår att jag inte kan svälta i en månad så mat måste jag fixa!

Storkok av

köttfärssås

Potatissoppa(kanske för varmt?)

Korvstroganoff

Vad mer är billigt? Och går att laga Storkok av?

• Svar på tråden 500 kr att leva på
  • Vinterll
    Jagochhunden skrev 2021-07-27 07:17:12 följande:

Jo jag vet nudlar är dyrt, därför jag inte ens skrev med dem.

Har hund men hundens mat är fixad, så han klarar sig i en månad.

Har sjukpenning men fick över 500kr denna månaden när allt var betalt,

Kan man gå till socialen då?

Det går. Men det är inte lätt eller roligt.

Detta är beräknat på Willys och deras erbjudanden denna veckan;

Frukost och kvällsmat 31 dagar: Havregrynsgröt och sylt (3 packet havregryn och 2 syltburkar) 70 kr

Ett mål per dag 31 dagar : Pasta 6 kg fusilli 66 kr

Kycklingben 3 kg 30 kr

Falukorv 3 st 2400g 69 kg

Cream Fresh 4 små burkar och bacon 6x140g 86 kr

Summa: 321 kr

Sen kanske du behöver toapapper eller nått sånt.

Åh röda linser med krossade tomater är ju billigt också.
  • Litorina

Kolla in Portionen under tian (skriven av en dietist). Äter du enligt den hela månaden ett mål om dagen och sen tar havregrynsgröt med mjölk på morgonen (2-3 kr) och ärtsoppa på kvällen (3-4 kr) så går det i teorin. Och det är nyttig mat som du mår bra av.

Men du ska inte behöva ha det så här! Gå till soc och be om akut hjälp.

• Goldskin
    gråfågel skrev 2021-07-27 08:31:02 följande:

Det är lätt hänt om man tex är sjukskriven och som jag har en tonåring hemma. Jag har oftast lite mer över, men har fasta utgifter på 11400 i månaden (inga nöjesutgifter, utan Hyra, el, csn-lån, akassa samt fackavgift.

Jag har inte råd med tandvård som jag behöver och har inte råd (eller är tillräckligt frisk) för att flytta. (det är inte lätt att få lägenhet där jag bor heller, och jag har alla viktiga vårdkontakter här, samt ett till barn som är ung vuxen med diagnos och inte klarar sig helt bra i livet just nu.

Får 13800 i sjukpenning, 2000 i underhållstöd. Nu på lovet blir det knapert, då sonen äter hemma varje måltid. 

När jag behövt akut tandvård så har hela ekonomin kraschat.

Okej, jag förstår.

Ibland glömmer man bort hur bra man har det. Jag hoppas att det löser sig för er.
  • nnnnnnnn
    Jagochhunden skrev 2021-07-27 05:39:26 följande:
    Har 500 kr kvar att leva på fram tills den 27 augusti,Går det ens?

Förstår att jag inte kan svälta i en månad så mat måste jag fixa!

Storkok av
    köttfärssås
    Potatissoppa(kanske för varmt?)
    Korvstroganoff

Vad mer är billigt? Och går att laga Storkok av?
    En 300-kronorsvecka innehåller matplanering med recept och inköpslista för 4 portioner i 7 dagar – dvs. hela 28 portioner!
    undertian.com/juni-2021/

Måndag Minestronesoppa med röda linser

Blötlägg och koka kikärtor inför morgondagens rätt. Om du blötlägger och kokar för hela veckan är det totalt ca 3 dl (beräknat utifrån 4 port per rätt) i torrvolym.

Tisdag Potatisplåt med dilltsatsiki och snabbpicklad rödlök
    Onsdag Vegansk linslasagne med ajvar relish och zucchini

Veckans storkok! Gör dubbel sats (8 port om du gör för 4 port i övrigt) och frys in hälften till söndagen

Torsdag Currygryta med potatis, blomkål och linser

Blötlägg och koka kikärtor till morgondagens pizza om du inte redan gjort det.

Fredag Pizza med ajvarkikärtskräm och grönsaker
    Lördag Vegetarisk linsstroganoff

Använd matvete istället för ris.

Söndag Vegansk linslasagne med ajvar relish och zucchini

Värm upp resterna från onsdagens storkok!

• nnnnnnnn

Kolla månadsmenyerna på "under tian" där får du 28 portioner för 300 kr.

Då har du ett rejält mål mat varje dag under hela månaden.

Sen lägger du till havregrynsgröt som du gör lite lösare = behöver ej mjölk till för att ätas.
    Krydda med kanel eller kardemumma.
    1 dl = 1 portion, så frukost + kvällsmål = 2 dl havregryn per dag = 70 gram per dag. 1,5 kg havregryn räcker alltså till ca 20 dagar = köp 2 st 1,5 kg paket av den billigaste sorten så har du till 2 mål per dag under hela månaden.
    Det kostar ca 50-70 kr att köpa 2 paket.

Nu har du ca 100 kr kvar att köpa sådant som du måste ha tex toapapper.
    Har du råd så köp gärna ägg om du hittar billigt, här kan man köpa ägg 30 st för 60 kr ibland och då kan du äta 1 ägg/dag för att få lite mer energi och variation. Eller spara så du kan göra omelett på 2-3 ägg lite då och då.

Be om hjälp, tex giving people eller kyrkan för att få något lite extra!

• Ordinär Man
    Jagochhunden skrev 2021-07-27 07:17:12 följande:

Jo jag vet nudlar är dyrt, därför jag inte ens skrev med dem.

Har hund men hundens mat är fixad, så han klarar sig i en månad.

Har sjukpenning men fick över 500kr denna månaden när allt var betalt,

Kan man gå till socialen då?

Kan du inte käka hundens mat? Eller för vovven svälta då?

Annars är väl egentligen frågan om vad som ger bäst KPK (Kalori Per Krona) i det lokala snabbköpet.

Potatis är väl en bra kandidat, kompletterat med något billigt margarin för fettet. Kan något slå det?
  • nnnnnnnn

Någon tipsade om ärtsoppa! Det är kanonbra
    1 kg blir ca 15-20 portioner och kostar 10-20 kr, i värsta fall får du koka med vatten och salt enbart, men du kan också försöka köpa ett par gula lökar och några stora morötter och skiva och koka med.
    Inget kött såklart.

Men god och mättande mat för ca 2-3 kr per portion,

• moaguuun

Jag äter massor av spenat soppa och blomkål Soppa. Blir varm så man svettas men det är billigt.

• Tusselina

Det kan gå, men skippa absolut köttfärssås som idé om du inte redan har köttfärs hemma, på tok för dyrt. Pastasås på röda linser, billigaste krossade tomaterna lök och morot betydligt billigare (glöm inte tillsätta fett för mättnaden).

Billiga ?fulägg? är mycket näring för pengarna.

Havregrynsgröt (naturligtvis utan sylt och nog även utan mjölk då det lätt blir dyrt om det inte är lite)

Kan även baka enkelt bröd själv och äta med något billigt margarin.

Portionen under tian kan ju låta billigt, men blir ju för dyrt för dig då det inte handlar om mat du klarar dig på bara en portion om dagen på. Snarare försök tänka två måltider a 3 kr och en på 5kr. Om du inte råkar vara van vid periodisk fasta och ketogent ätande, då är det lättare att satsa alla pengarna på ägg och fett och något lite med C-vitamin i och en måltid. Men gör inte det om du inte är van redan.

Håll också utkik efter supererbjudanden som när de säljer potatis för lockpriser och liknande

• nnnnnnnn

Kolla även om du har vänner med trädgårdsland eller kolonilott, de kanske har mängder med tex zucchini nu och du kan göra lasagne av det med röda linser + krossade tomater.
    Gå en runda i koloniområdet om du inte gjort det, vissa ställer ut överskottet så man kan hämta gratis.

Kolla FB-grupper i ditt område med skänkes, vissa har så mycket från trädgården nu att de gärna ger bort!

Bor du nära landet? Där det plockas potatis, morötter mm. Då kan man be att få efterplocka dvs gå ut efter plockningen är gjord och ta det som maskinerna missat. Du kan lätt få ihop ett par 10-liters hinkar som räcker länge.
    Du kan också be om att få jobba några timmar och tjäna pengar eller mat.
    Var kreativ!

Svar på tråden 500 kr att leva på