• Tue 27 Jul 2021 10:20
    284 visningar
    3 svar
    3
    284

    Nervös och väldigt känslosam

    Hej,

    Jag och min sambo har för en vecka sedan plussat på stickan och vi är självklart jätte glada. Efter ett missfall för tre månader sedan så finns dock en stor oro inom mig. Jag har även väldigt starka känslor och blir lätt ledsen och nedstämd i mellan åt. Hur tog ni er igenom första 12 veckorna? Hade ni humörsvängningar? Någon annan i samma situation som också haft missfall och går runt nedstämdas oro.

  • Svar på tråden Nervös och väldigt känslosam
  • Tue 27 Jul 2021 12:58
    #1
    +1

    Hej! Grattis! Jag har nyligen gått igenom samma resa. Jag fick två missed abortions med väldigt kort tid mellan, vilket var väldigt jobbigt. Tredje gången jag blev gravid var i mars, och dom första veckorna bara väntade jag på missfall. Som tur var hade jag en läkartid inbokad som råkade infinna sig exakt när man ska kunna se hjärtat på fostret, så jag fick ett tidigt ultraljud och fick för första gången på mina tre graviditeter se ett slående hjärta. Det var förstås en stor lättnad, men mina hjärnspöken var enorma och jag var övertygad om att fostret skulle dö. Läkaren var snäll och hade bokat in ett till ultraljud åt mig 2 veckor senare, och fostret levde och sprattlade omkring. Här började ett litet hopp spira, men det var ändå en väldigt lång väntan fram till KUB som var 2-3 veckor senare. Efter det började jag slappna av lite mer, och sen har det bara fortsatt så. Nu är jag i vecka 22 och känner sparkar konstant, och jag skulle nog säga att jag är nere på en nivå av normal oro nu. Att känna fosterörelser har verkligen hjälpt. 


    Dom första veckorna var ren skräck. Speciellt eftersom jag fick en mindre blödning också (även om det skilde sig mycket från mina tidigare MA). Man måste ju bara ta sig igenom det. Jag fann tröst i läkarbesöken men däremellan fick jag bara låta dagarna gå. Räknade ner varje dag, och klamrade mig fast vid vad olika läkare sagt, att ser man hjärtat slå så är den akuta risken förbi. Jag hade också turen att få väldigt fina och empatiska läkare dom där två första tidiga ultraljuden. 


    Jag har inget direkt råd att ge utöver att berätta att du inte är ensam! För mig hjälpte dom tidiga ultraljuden enormt mycket, och vetskapen att om nåt var fel så skulle det upptäckas tidigt. Så tänke du likadant så skulle jag råda dig att boka in ett. Vården borde vara förstående och gå dig tillmötes, annars kanske ett privat. 

  • Anonym­4848
    Tue 27 Jul 2021 13:10
    #2
    +1
    MartinaS88 skrev 2021-07-27 10:20:35 följande:

    Hej,

    Jag och min sambo har för en vecka sedan plussat på stickan och vi är självklart jätte glada. Efter ett missfall för tre månader sedan så finns dock en stor oro inom mig. Jag har även väldigt starka känslor och blir lätt ledsen och nedstämd i mellan åt. Hur tog ni er igenom första 12 veckorna? Hade ni humörsvängningar? Någon annan i samma situation som också haft missfall och går runt nedstämdas oro.


    Samma situation här.. Hade MA i februari som inte var helt ute förrän i slutet av april. Plussade direkt igen och oron och rädslan var igång direkt.. bokade in tidigt ultraljud i v. 8+4 Och väntan på det var ju tortyr. Efter det var jag väl lugn i ett dygn typ, sen blev jag ju säker igen på att den dött.. :( v. 11+5 idag och räknar ner dagarna till KUB nästa vecka, fattar inte hur jag tagit mig igenom dagarna sen ultraljudet. Tyvärr oroat sönder hela min semester också. 9 dagar kvar..
  • Tue 27 Jul 2021 17:43
    #3

    Tack för att ni skriver. Det hjälper verkligen att lyssna på andra. Vi har bokat tidigt ultraljud i v. 8+4 så håller hoppet högt och försöker hålla mig sysselsatt för att inte oron ska ta över

Svar på tråden Nervös och väldigt känslosam