Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

Tidiga tecken

Låt oss börja med att reda ut lite fakta. V.1-2 är man inte ens gravid. Man blir gravid vid äl som räknas som 2+0. I slutet av v.3 eller början av v.4 fäster embryot. Före det är det helt omöjligt att ha gravsymtom. Först när hcg bildats och kommit ut i systemet kan man få symptom. Jag har varit gravid 6 ggr och aldrig känt nåt före v.5. Lite molvärk, lite kissnödig, lite trött. Men inte förrän v.7 har jag börjat få mer distinkta gravsymtom.

• Jag är bara jag
    Bruno97 skrev 2021-07-27 12:47:56 följande:
    Vad fick du för symtom då?
    Tja, vad fick jag inte... ? Drabbades av allt så sakteliga och mådde så uselt på alla sätt och vis med barnen att det inte går beskriva. Migrän, illamående, luktöverkänslig, nästäppa, näsblod och en hel massa annat.
  • Jag är bara jag
    Bruno97 skrev 2021-07-27 14:00:46 följande:
    Vad fick du för symtom då?

Låter inte så spännande. Men är de symtom vanligt på alla? Vilka symtom är vanligast?
    Graviditetsmigrän är väldigt ovanligt. Illamående ganska vanligt. Vad man drabbas av och inte vet man aldrig i förväg. Vissa mår bra hela graviditeten och kan jobba ända tills de föder. Andra som jag kan bara gå korta sträckor med stor möda.

Vanligaste gravsymtomen är utebliven mens, större mage och mer kissnödig på slutet. Allt annat är individuellt.
  • Jag är bara jag
    Bruno97 skrev 2021-07-28 06:17:45 följande:
    Om man ska testa sig när gör man de?
    Kan man även bli lös i magen? Eller är de just förstoppning som är gravidtecken?
    Gravtest visar oftast positivt om man tar det 14 dagar efter ägglossningen. Vet man inte när äl inföll och mensen inte kommer får man ta fler test med några dagars mellanrum.

Var sig lös mage eller förstoppning är ett tydligt gravtecken- speciellt inte i början. Magen kan ju balla ur av flera andra skäl också.
  • Jag är bara jag
    Bruno97 skrev 2021-07-30 10:51:40 följande:
    Okej!

Ja precis :).

Så svårt för mig att veta eftersom jag hoppar över mensen och börjar på en ny karta så vet jag ju inte om mensen så att säga är försenad eller inte. Men de jag vet är att jag har glömt ibland att ta p-piller och haft sex med min sambo och vet att om man inte tagit p-piller på 48 h så kan risken vara att man kan vara gravid?!. Men vågar typ inte kolla upp de heller.. för kan ju lika med vara hjärnan som spökar med mig?
    Om du tror att du kan vara gravid och inte tar ett test lär det visa sig med tiden ändå. Det är dock inte så nyttigt i längden att fortsätta ta p-piller ifall man är gravid så jag kan väl tycka att du bör testa dig snart.
Svar på tråden Tidiga tecken