• Anonym (Ts)

Ni som tömt en närståendes dödsbo - hur lång tid har det tagit och vad har ni gjort med allt?

Jag bara funderar på detta lite i förväg så att säga.

Men ni som förlorat en närstående och behövt tömma hemmet.

Hur har ni lagt upp det (bodde ni nära eller långt ifrån), hur noga har ni gått igenom alla prylar och framför allt, vad har ni gjort med allt?

• Svar på tråden Ni som tömt en närståendes dödsbo - hur lång tid har det tagit och vad har ni gjort med allt?
  • Anonym (Johanna)

Om jag varit ensam närstående så har jag plockat undan det jag redan på förhand vet om att jag är intresserad av att gå igenom och ev spara/sälja

Sen har jag snabbt tittat igenom allt annat och se om jag missat något jag vill ha

Rensat ut personliga saker som pärmar och räkningar och annat privat och kasserat/förstört

Ringt Erikshjälpen/Röda korset och bett dom hämta allt av intresse

Tippen med allt som blivit över

Hur lång tid beror på hur mycket tid jag haft på mig att disponera. Men räkna med minst 2-3 veckor

• Anonym (S)

Jag bor långt från mina föräldrars stad. Var ensam kring mammas död, åkte upp, hyrde envägssläp och tog med rubbet hem, utom en del uppenbart skräp som gamla telefonkataloger. Hennes saker finns på vinden nu sedan ett år och jag har knappt gått igenom nånting. När pappa dog fick hans sambo behålla alla möbler osv, jag tog hem det mesta av hans kläder och några minnessaker, det var mycket nyligt så har inte hunnit göra nåt alls där heller.

• Anonym (M)

Har allt sparat i ett hyesföråd. Förutom kläder som skänktes. 

• Anonym (el)

Tömt på lite personliga saker man vill spara sedan bokat flyttfirma till tippen och ett flyttstäd.

• Anonym (Pernilla)

Vi hamnade i detta med absolut noll framförhållning.
    Klart man vet att folk kan dö när de är 80+ men det fanns inget planerat alls.
    Nu var det inte akut att sälja huset men man vill inte hålla på med det i evigheters evighet heller.  
    Ganska få iblandade så inte risk för jättekonflikt, annars kanske man får göra med annat sätt.
    Men vi började med en enkel runda i huset. Pratade mest om vad som fanns där. Om var och en hade något väldigt specifikt som under inga omständigheter fick säljas/röras och sen en tidplan, vore bra om vi kunde vara klara och få ut huset till försäljning senast i juni (hen gick bort i februari).
    Ingen blev osams. Jag tog ett par större möbler som jag ville ha. Syskonet tog det hen ville ha. Sen började småplocket, det som tog mest tid. Gamla dagböcker, kokböcker, kläder, linne, husgeråd, tavlor, småkrams, smycken - sånt som man inte bara vill rafsa igenom utan verkligen titta på i lugn och ro.
    Vi bor på samma ort så vi hade nära och gjorde ofta en familjegrej av det.  Åkte dit allihop efter middagen, barnen lekte ute och vi gick systematiskt igenom rum för rum. Sen när slängt det som skulle slängas (ett antal lass till tippen!) och vi tagit det vi ville ha, fotat en del som minne, frågat övrig släkt om någon behövde något (matmöbler, sängar, byråer, kläder, husgeråd etc) tog min farbror dit en firma som faktiskt hämtade med sig mer än vi hade räknat med och gav oss om det var 18-20' i komission. Att sälja vidare förstås i egna butiken, på loppis osv. 

Sen var det inte så mkt kvar ärligt talat. Och då kunde vi ta in en rejäl flyttstäd ens innan mäklaren varit där. Och sen såldes fastigheten. Nu är den inte överlåten än helt så vi får väl ta dit en omgång städare till inför det.

Men nu känns det bra, vi rafsade inte bara ner allt i säckar och slängde utan vi hade tid att ordna med allt.

• lövet2

För oss har det underlättats genom att en familjemedlem bor kvar i huset. Därför har vi tagit det i småportioner.

Först har alla plockat de personliga prylar vi vill ha och sådant där som kan vara bra att ha. En kaffepanna, 10 förpackningar servetter, skoborste osv.
    Nästa steg var att lägga åt sidan saker som faktiskt kan vara värda några tusen. Dem ska vi sälja på Blocket eller Tradera.
    Fina eller oanvända kläder skänkte vi till Röda Korset och resten slängdes på tippen.
    Brev och fotoalbum får vara kvar i huset, så länge någon i familjen bor kvar.
    Det finns otroliga mängder papper, och det skulle ha tagit mycket lång tid att gå i genom dem. Därför har vi samlat dem i kartonger, och så tar jag hem en bunt varje gång jag är dit, för att sortera dem hemma. Nästan allt åker i pappersinsamlingen.
    Skålar, vaser, Tupperware, fat - alla sådana där fina udda saker, dem lägger vi ut på någon Köp o Sälj på Facebook. 30 kr här och 50 kr där blir till pizza och tårta de dagar då vi samlas för att rensa i huset.

Vi har hållit på några månader och det går framåt, men det skulle förstås aldrig ha fungerat om vi varit tvungna att tömma och sälja huset.

• Virriga Vera

Vi lät alla i familjen som ville ta vad de ville från bohaget, kastade en del, sålde något. Behöll viktiga papper, foto och annat viktigt och lämnade resten till loppis. Vi visste att det inte fanns några dyrbarheter eftersom pappa redan delat upp allt mellan oss syskon och det fanns ett testamente vilket gjorde det lätt att tömma dödsboet efter honom.

• Anonym (gör det nu)

Jag håller på just nu, men med det lite speciella att jag flyttade tillbaka in i barndomshemmet. Det stod helt orört i 5 år, förutom att det fylldes på medmin farmors bohag efter ett par år, medan jag var utomlands och studerade och när jag kom hem igen för en och en halv månad sen så stuvade jag, eller rättare min sambo och några av hans vänner, in hela rasket på vinden. Förutom de flesta möblerna, som vi skänkte och sålde 

Nu tar jag en låda när jag orkar, ca 2-3 i veckan. Det svåra för mig är att även om mina föräldrar varit döda i 5 år så har jag egentligen inte börjat sorgeprocessen förrän nu. Jag går igenom allting noga, jag bestämmer inget utan att veta exakt vad det är jag har i händerna. Jag har gått igenom räkningar hela vägen tillbaka till 90-talet. De slände jag så klart, men inte utan att uppfatta vad varenda papper i högen var får något.

Det kommer ta tid men eftersom jag/vi bor här så är det ok att det tar tid. Har man mer bråttom med ett hus med skulder som ska säljas eller en hyreslägenhet så kan man inte ta den tiden. Då blir det snabba beslut och det kanske inte är det bästa.

• Fiona M

Jag håller på nu.

Jag gör högar:

Behålla, skänka, kasta.

Stadsmissionen/myrorna/erikshjälpen tar ganska mycket, och sen kommer jag hyra städfirma, samt magasinera det i möbelväg jag vill behålla.

• Anonym (Ts)

Ni som skänker iväg massor till stadsmissionen och liknande - måste allt vara sorterat och klart då för att de ska ta det eller kan de även liksom "tömma dödsbo"? Eller är det andra typer av firmor som gör sånt?

• Anonym (Julia)
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-28 17:56:04 följande:

Ni som skänker iväg massor till stadsmissionen och liknande - måste allt vara sorterat och klart då för att de ska ta det eller kan de även liksom "tömma dödsbo"? Eller är det andra typer av firmor som gör sånt?

Prata med aktören- beror lite på vilken stad man bor i vad de har för möjligheter.

Erikshjälpen här t.ex. hämtar möbler som det är något värde i (hundralappar), andra aktörer gör det inte. 

Blandat lösöre i lådor finns det även städfirmor som röjer ut, hör med dem.

Har man lite fler föremål av värde så kan man börja med ringa auktionskammare och fråga om de vill skicka ut någon, så får de välja ut vad som kan vara lönt att sälja på nätauktion.

Så jag hade sagt:

1) värderingsman från auktionskammare
    2) plocka ut det som ska behållas (när ni vet vad som faktiskt är värt en slant kan det ju ändras hur man vill göra)
    3) dödsboröjning av firma alternativt sortera i skänkes/kastas och lämna av själv.
Svar på tråden Ni som tömt en närståendes dödsbo - hur lång tid har det tagit och vad har ni gjort med allt?