• Anonym (H)

Mora eller Falun - vart skulle ni åka?

Vi är ute i sista minuten med semesterplaner och nu undrar jag om ni som kan Dalarna skulle välja Mora eller Falun för några dagars vistelse? Vi är ute efter pittoreska kvarter med mysiga fik, kanske lite vandring och någon sevärdhet. Vi föredrar lugn framför folkmassor och gärna genuina miljöer.

Jag har läst på om båda städerna och tycker att det är svårt att välja, eller har ni kanske andra förslag?

Obs! Vi har inte bil så vi är lite begränsade.

Förra året var vi i Fryksås som var helt fantastiskt! Jag ville åka dit igen men blev nedröstad. Vi blev i alla fall väldigt förtjusta i Dalarna av det vi såg så vi vill gärna åka dit igen.

Vi är vaccinerade, ansvarsfulla och diskreta turister om någon vill avråda oss av de anledningarna. Jag lägger tråden här så kan ni ge mig off the record-info om ni vill.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Mora eller Falun - vart skulle ni åka?
  • AnnaSthlm

Falun! Underbara promenader och mysigt vid ån. Rättvik är värt ett besök också, om ni vill åka buss.

• Anonym (H)
    AnnaSthlm skrev 2021-07-28 23:38:33 följande:

Falun! Underbara promenader och mysigt vid ån. Rättvik är värt ett besök också, om ni vill åka buss.

Tack för svar! Det låter fint.

Finns det något mer du gillar med just Falun?
  • annabellelee

Rättvik tycker jag är en av de vackraste orterna i Dalarna. Ligger fantastiskt fint vid vattnet omgiven av björkar och har en "långbrygga" ut i Siljan.

Leksand är också jättefint, och i närheten finns Hildasholm som är intressant att besöka.

Mora har fina omgivningar, men själva staden är inte så mysig tycker jag. Däremot är ju Vattnäs strax intill fint, liksom Sollerön dit man absolut bör åka. Fantastisk utsikt!

Falun är ju en lite större stad, om man vill ha det!

• annabellelee

Såg nu att ni inte hade bil. Då är det svårt att ta sig till tex Sollerön och andra ställen runt Mora. Jag hade tagit Leksand då, eller Falun (det finns buss till Rättvik därifrån, eller fanns sist jag kollade ialla fall).

Svar på tråden Mora eller Falun - vart skulle ni åka?