• Anonym (True)

Huh?

You can like me, im kind, but never ever love me!...

• Svar på tråden Huh?
  • Anonym (True)
    Anonym (True) skrev 2021-07-29 19:28:10 följande:

You can like me, im kind, but never ever love me!...

Har liten kuk, så kan alltid vara din bästa vän, men ingen som du vill vara tillsammans med.

Varför lever jag nu igen?
  • Anonym (Ja du)
    Anonym (True) skrev 2021-07-29 19:40:01 följande:

Har liten kuk, så kan alltid vara din bästa vän, men ingen som du vill vara tillsammans med.

Varför lever jag nu igen?

Troligen för att du råkade bli född.
  • StudierKemi

Det är inte din kuk-storlek det är fel på utan din ambition. Om Du blir doktorand i kemi så gifter jag mig med Dig på fläcken. Du har mitt hedersord. /smal kvinna, 29 år. :)

• Anonym (Tjej)
    StudierKemi skrev 2021-07-29 21:56:51 följande:

Det är inte din kuk-storlek det är fel på utan din ambition. Om Du blir doktorand i kemi så gifter jag mig med Dig på fläcken. Du har mitt hedersord. /smal kvinna, 29 år. :)

Detta.
  • StudierKemi

Den intressanta kemin...

Man måste veta vad alkaner är. Dessa är kolväten med enkelbindningar mellan sina atomer. Metan CH4, etan C2H6, propan C3H8, butan C4H10. Alla dessa alkaner är gaser vars alla kol-atomer , C, sitter ihop med 2 eller 3 st väte-atomer, H, och det finns inga andra platser lediga. Mättade kolväten. Kol, C, har faktiskt som ensam-atom från början 4 platser tillgängliga eftersom denna finns i grupp 14 i det periodiska systemet, och alla atomer som är i samma grupp (kisel, Si, germanium, Ge, tenn, Sn, m.fl.) har 4 platser av 8 lediga sett på deras valenselektroner (minus-laddningarna som cirkulerar runt atomen).

Atomerna vill göra vad som helst för att uppnå ädelgasstruktur och ISTÄLLET ha 8 valenselektroner i det yttersta skalet. Det är då som de känner sig "hela" och det är då som de inte reagerar med andra ämnen (ädelgaserna finns i grupp 18 är sådana, och siffran 18 står för att här finns redan från början 8 valenselektroner. Ämnena som hör hit är t.ex. neon, Ne, argon, Ar, och radon, Rn). Titta bara vilken enkel byggnad det är på dessa alkaner i fråga. Inga dubbelbindningar eller trippelbindningar finns: (metan är ett biobränsle, och etan och propan är också en typ av bränsle, men används även inom plasttillverkning)

OH-grupper och karboxyl-grupper...

Ibland kan det hända att metan, CH4, får ett av sina väten, H, utbytt mot en OH-grupp som består av en syre, O, och en väte, H, som sitter ihop. Om en OH-grupp sitter fastklistrad på molekylen så talar man plötsligt om en alkohol. Metanol kan skrivas som CH3OH eller CH4O vilket är sak samma. Metanol är dock mycket giftigt, så det är inte den typ av alkohol som Du vill bjuda dina gäster på. Den klassiska alkoholen som även är drickbar är etanol, C2H5OH eller C2H6O, och som man hör på namnet så finns här 2 kol, C, 6 väte, H, och 1 syre, O. Om man ska vara petig så är det ett syre som tog en ledig plats från ett väte, och på det syret sitter i ett led en väte, H. Det är alltså inte så att i OH-gruppen så sitter väte och syret fast "lika mycket" i resten av molekylen, men ändå kallar man den ändelsen för en OH-grupp. Den som gör alkoholen.

Vad är då en karboxylgrupp? Här sitter en -COOH grupp fastklistrad på molekylen. Det är en karboxylgruppen som ger syran egenskapen att kunna vara sur. Exempel på syror (där sådan grupp ingår) är myrsyra/metansyra, HCOOH (myror och brännässlor tillverkar denna) och så finns det till exempel ättiksyra/etansyra, CH3COOH (som finns i bl.a. ättika, och som har obehaglig lukt). Vad är det som händer då i vätskan när den blir sur, tack vare en -COOH grupp? Det är nämligen så att kolet, C, (i molekylen) binder på ena sidan fast i ett syre, O, med en dubbelbindning, och på sin andra sida binder kolet till ett annat syre också, fast bara med en enkelbindning. Det sistnämnda syret binder vidare till ett löstsittande väte, H. Detta väte kommer att avges under en protolysering och därav finns en sur smak. En syra har ju förmågan att avge protoner, H^+, alltså kan den avge väte som är plus-laddat (ett väte utan sin minusladdning (elektron)). Så därför smakar syror surt. :)

Svar på tråden Huh?