• Aniiee

Fattig

Recept met portionskostnad under 20 kr, från Arlas hemsida, så kolla där:
    Busenkla korvgrytan
    Kasslergratäng
    Klassisk bolognese (ex pasta och ost)
    Risotto
    Broccolipaj med purjolök
    Gratinerad köttfärspasta
    Enkel spaghetti carbonara
    Kalops (om gräddfil istället för matyoghurt)
    Korv Stroganoff
    Köttfärspaj
    Pannbiff (inklusive smörstekt lök, exklusive potatis)
    Raggmunk med fläsk

Kycklingrecept som förmodligen kostar under 20 kr om man köper fryst kyckling, samma källa:
    Kyclinggryta
    Kycklingpasta med spenat och parmesan
    Kycklngpaj
    Italiensk kycklingpasta

Det är 16 maträtter. Halva månaden. Lägg till lite vegetariskt från "mat under tian", som folk är rätt kära i. Jag har räknat ut portionspriset på ovanstående med priser fon onlineaffärer i Stockholmsområdet så om du bor någon annanstans och handlar i fysiska butiker kommer du nog billigare undan.

Tänk på att kycklinglårfilé ofta är billigare än kycklingbröstfilé, och att det är billigare att ta riktig vispgrädde och blanda ut med mjölk, istället för att köpa olika gräddprodukter. Plannera smart genom att se till att produkterna tar slut så mycket som möjligt. Inget bör slängas som är ätbart.

Grönsaker utöver får du lägga till, de är inte inräknade här. Skippa alla salladsblad, det är för dyrt. Rotfrukter och ordentliga, "täta" grönsaker som zucchini och pumpa gäller.

Lycka till. 

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Aniiee
    Deeelicious skrev 2021-08-01 21:35:14 följande:
    Är det månne konungens 1-2åring då som får oxfilé och specialimporterade sjöfrukter som har en matkostnad på nästan 1000kr i månaden?
    Ska vi göra en uträkning? Jag har förvisso bara konsumentverkets siffror för 2020, och där är den 940 kr för en 2-5-åring som äter lunch på förskolan.

Sen vill jag också flagga för att Konsumentverkets siffror inte är lag, utan ett genomsnitt. Familjer äter både billigare och dyrare än den föreslagna/genomsnitttliga budgeten.
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
Svar på tråden Fattig