Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

En asperger-tjejs bekännelser

Anonym (K) skrev 2021-07-31 10:15:34 följande:
    Eftersom hon inte förstår hur hon ska diska, städa och betala räkningar så måste hon ju ha en utvecklingsstörning?

Visst kan man se det som en störning i utvecklingen, men man brukar inte använda ordet utvecklingsstörning i det sammanhanget, lika lite som man använder det om personer vars hörsel eller armar och ben inte utvecklats normalt.
  • Anonym (J)
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 11:12:04 följande:
    Det är inte autism som jag menar med utvecklingsstörning jag menar att hon förutom den måste ha svag begåvning om hon inte klarar av att städa och diska

Det kan tyckas så för en normalfungerande, men oförmåga att komma igång med en uppgift och oförmåga att skapa sig överblick och veta i vilken ände man ska börja är inte riktigt detsamma som nedsatt intelligens. Dock försvårar det ju förstås för väldigt många typer av jobb. Det har du fullkomligt rätt i.
  • Anonym (J)
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 20:12:53 följande:
    Man kan träna sin stresstålig het på samma vis som man tränar andra saker, man kanske inte blir världsbäst på det, men det går alltid att bli bättre

Man kan också köra stresståligheten i botten genom att bränna ljuset i båda ändar i sexton, tjugo, trettio år, tills man får en diagnos och äntligen förstår varför saker inte fungerar för en och får rätt till det stöd man behöver.
  • Anonym (J)
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 20:27:31 följande:
    Vad som helst är bättre än att vara ett osjälvständig vuxen människa som alla i ens omgivning ser på som en femåring

Fast det är just det man löper ännu större risk att bli ifall man försöker leva som alla andra. Ju mer man överanstränger sig desto mer av en grönsak blir man. Det gäller att hitta en prestationsnivå man kan hantera utan att gå sönder. Det har du säkert också gjort i ditt liv, för även om du klarar väldigt mycket mer än vad TS gör så har du begränsningar. Det har vi alla.
  • Anonym (J)
    Miss Skywalker skrev 2021-07-31 20:40:06 följande:
    Varför svarar du på alla vidriga inlägg? Det är bara att anmäla..

K:s inlägg tycks bero på okunskap, en okunskap som hen delar med många andra. Det gör att det känns bra att försöka förklara så att hen får en chans att kana en bit utför sluttningen på "Mount Stupid".
  • Anonym (J)
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 20:53:15 följande:
    Men hon skrev att hon hade den lättaste graden? Om man har grad 3 är det en annan sak men pm man bara har grad 1 så kan man lära sig mer. Jag tror som sagt att jag har samma diagnos så ingen kan ju kräva minsta lilla av mig heller. Bristande förståelse för andra människor hör också till doagnosen

Det vore en sak om det var nivå 1 av 100, men det är nivå 1 av 3. Och du vet väl hur illa grav autism kan vara? Att man är på nivå 1 behöver inte betyda att man kan klara sig utan hjälp. För en del kan det vara så, men alla med autism 1 är inte likadana.
  • Anonym (J)
    Anonym (K) skrev 2021-07-31 21:19:37 följande:
    Jag ångrar att jag skrev nu, jag känner nu att det blev dumt, det är bara det att jag tror att jag har diagnosen själv Och försöker lära mig acceptera mig själv det blev fel kan man ta bort inlägg?

Been there, done that. Det blir bättre ju mer man lär sig om sig själv, sina förmågor och oförmågor. För att få bort inlägg kan du anmäla dem och skriva att de är dina egna och att du ångrar dem. Förhoppningsvis är moderatorn snäll och plockar bort dem.
Svar på tråden En asperger-tjejs bekännelser