En asperger-tjejs bekännelser
Jag ångrar att jag skrev nu, jag känner nu att det blev dumt, det är bara det att jag tror att jag har diagnosen själv
Och försöker lära mig acceptera mig själv det blev fel kan man ta bort inlägg?
Både jag och min bror har diagnosen. Vi har båda normalt/över normalt IQ. Han fick diagnosen i yngre tonår, jag i 30 års åldern. Jag är kvinna och har kamouflerat och maskerat väldigt mycket. Både på dagis och förskola flaggade man för mina föräldrar, men jag var snäll, lugn, tyst, skötsam så det blev aldrig någonting av den där utredningen. Har skitlätt för att lära mig saker så har alltid haft höga betyg, men trotts det aldrig klarat av skolan eller en utbildning. Skulle ha behövt anpassning för att klara av det med facit i hand. Min bror har universitets utbildning, men han fick ju då anpassning och hjälp redan i mellanstadiet. Jag har större och fler exekutiva problem än vad min bror har, så jag har tillexempel svårt för att få städning och tex diskning att fungera och nej det är då verkligen inte att jag inte rent logiskt vet hur man gör. Enklaste sättet att förklara det på, är att det är för många steg involverade i hela processen och det gör det svårt för min hjärna att kunna skrida till handling. Sånt som sker av sig självt och på rutin för många andra kräver konstant och aktivt tänkande för mig, vilket tyvärr leder till att min energi dräneras snabbare. Blir jag trött förstärks symptomen på mina exekutiva problem. Har inte varit deprimerad på 7 år, men depressioner i sig gör problematiken ännu värre. Tänk dig fullständigt handlingsförlamad. Men så kan det även bli för NT personer vid depression.