• Sat 31 Jul 2021 10:50
    671 visningar
    19 svar
    19
    671

    Att kompromissa

    Att kompromissa är viktigt i ett förhållande annars har man inget förhållande. Det är dock lättare sagt än gjort.

    Jag och min man bor i en båt nu i södra Europa och det är varmt, över 30 grader. Jag tål inte värme så bra, jag blir trött och får huvudvärk, svårt att sova på nätterna pga värme. Jag försöker då hålla båten så sval det går, drar för gardiner, hänger ut solskydd. Min man å andra sidan älskar sol och irriterar sig på de fördragna gardinerna, uppfällt sprayhood, öppen skylight så det blåser in. Jag försökte förebygga en del av irritationen i alla fall med det uppfällda sprayhooden så vi kom övertens om hur den skall se ut och min man ville mäta noggrant innan man köper tyg till detta.

    Efter närmare eftertanke upptäckte jag att tyget man använder till detta har bara 150 cm brett och jag kan inte sy ihop den för att vi saknar symaskin, sytt för hand kommer den inte att hålla. Följande dag fanns det en marknad på stan där vi var och det fanns ett tyg som skulle passa som var 3 meter brett och kostade 300 kr för 3 meter istället för 1500 kr som det andra kapelltyget skulle kosta. Jag tyckte att vi skall köpa det, jag kunde fixa det även för hand. Min man blev riktigt upprörd, vi skulle ju mäta det tillsammans. Det hjälpte inte hur jag än förklarade att det här blir bra och att marknaden är vanligt att det är bara en marknadsdag per vecka, jag har aldrig sett tyg som har 3 meter brett och att det spelar ingen roll hur mycket vi mäter, jag kan ändå inte sy ihop tygstycken utan en symaskin. Min man fick en riktig ilskeutbrott för att jag ville göra annorlunda än vi har sagt att vi skulle göra dvs köpa tyg utan att ta ett mått tillsammans. Det är viktigt för min man att det blir som man har sagt men för mig är det viktigt att få fungerande solskydd. Jag förstår helt enkelt inte varför man inte kan ändra det man har sagt tidigare om man ser ett bra alternativ.

    Igår en ny irritation och bråk, min man tycker att det är irriterande med all denna mörkläggning och även att det blåser in. Jag tycker att man skall stänga till då det blåser för mycket och öppna då det inte blåser.

    Vi kom inte på ett bra sätt att kompromissa om detta och var relation är inte alls bra.

  • Svar på tråden Att kompromissa
  • Sat 31 Jul 2021 11:25
    #1
    +1

    Du behöver alltså din mans godkännande för att köpa ett tyg för 300 spänn?

    Mysigt?

  • Sat 31 Jul 2021 11:36
    #2
    Drottningen1970 skrev 2021-07-31 11:25:18 följande:

    Du behöver alltså din mans godkännande för att köpa ett tyg för 300 spänn?

    Mysigt?


    Min man tror inte att mitt omdöme duger han ville vara med att saken lyckas och att man gör som man har sagt. Jag för min del förstår inte det då det handlar om en liten sak, der är ju inte ett hus eller en bil det handlar om, men principen är viktigast verkar det som
  • Anonym (Konfl­ikter)
    Sat 31 Jul 2021 11:40
    #3

    Det är en nackdel att vara i ett förhållande.Att man tänker olika och måste kompromissa.Kan ni inte hitta nån mellanting som funkar för båda?

  • Sat 31 Jul 2021 11:43
    #4
    Anonym (Konflikter) skrev 2021-07-31 11:40:04 följande:

    Det är en nackdel att vara i ett förhållande.Att man tänker olika och måste kompromissa.Kan ni inte hitta nån mellanting som funkar för båda?


    Tydligen kan vi inte det. Då jag vet att principen att göra det man har sagt är det viktigaste för min man måste jag avstå från något spontann handling oavsett om det är bra för att undvika bråck.
  • Sat 31 Jul 2021 11:47
    #5
    +1
    Rosanne skrev 2021-07-31 11:36:39 följande:

    Min man tror inte att mitt omdöme duger han ville vara med att saken lyckas och att man gör som man har sagt. Jag för min del förstår inte det då det handlar om en liten sak, der är ju inte ett hus eller en bil det handlar om, men principen är viktigast verkar det som


    Din mans inställning till dig är djupt osympatisk.

    Jag förstår inte varför du låter dig detaljstyras. Köp det jävla tyget. Låt honom bli sur. Vem skulle bry sig.

    Själv skulle jag flytta ut från den jävla båten med hustyrannen.
  • SaraL7­7
    Sat 31 Jul 2021 11:51
    #6
    +1

    Det du håller på med kallas för att kompromissa bort hela dig själv. Verkligen beklagligt att din man har brutit ned dig så pass mycket att du inte ens vågar handla ett tyg för 300 kr på egen maskin. Verkligen tragiskt. Hoppas verkligen ni inte har hunnit skaffa barn.

  • Anonym (Konfl­ikter)
    Sat 31 Jul 2021 11:51
    #7
    Rosanne skrev 2021-07-31 11:43:35 följande:

    Tydligen kan vi inte det. Då jag vet att principen att göra det man har sagt är det viktigaste för min man måste jag avstå från något spontann handling oavsett om det är bra för att undvika bråck.


    Är han alltid så gnällig?
  • Sat 31 Jul 2021 12:00
    #8
    +1

    Det där är inte att kompromissa. Det där din man sysslar med kallas att få sin vilja igenom.

  • Sat 31 Jul 2021 12:03
    #9
    Drottningen1970 skrev 2021-07-31 11:47:35 följande:

    Din mans inställning till dig är djupt osympatisk.

    Jag förstår inte varför du låter dig detaljstyras. Köp det jävla tyget. Låt honom bli sur. Vem skulle bry sig.

    Själv skulle jag flytta ut från den jävla båten med hustyrannen.


    Jag bestämt mig att flytta ut också men min man tyckte att vi kan stå ut med varandra de återstående fyra månader av vår resa och att han skall låta bli att skrika på mig under denna tid. Det gick jag med på men om den ständiga irritationen redan finns dör som grund är det svårt att ha det bra, den försvinner hos honom då jag försvinner tror jag i alla fall.

    Jag är inte nedbruten alls, relationen var inte alltid så här. Min man verkar reta sig på mig i största allmänhet nu. Jag har svårt att sticka hem då lägenheten är uthyrd i 4 månader till.
  • Anonym (Funde­rsam)
    Sat 31 Jul 2021 12:43
    #10

    Varför löste ni inte de här problemen innan ni åkte? Ska ni två verkligen ha båtsemestrar tillsammans....?

  • Anonym (Funde­rsam)
    Sat 31 Jul 2021 12:46
    #11
    Rosanne skrev 2021-07-31 12:03:53 följande:
    Jag bestämt mig att flytta ut också men min man tyckte att vi kan stå ut med varandra de återstående fyra månader av vår resa och att han skall låta bli att skrika på mig under denna tid. Det gick jag med på men om den ständiga irritationen redan finns dör som grund är det svårt att ha det bra, den försvinner hos honom då jag försvinner tror jag i alla fall.

    Jag är inte nedbruten alls, relationen var inte alltid så här. Min man verkar reta sig på mig i största allmänhet nu. Jag har svårt att sticka hem då lägenheten är uthyrd i 4 månader till.
    Fyra månader till....? Aldrig! Ta flyget/tåget hem och bo hos någon bekant eller semestra på annan ort! Du förstår väl själv att han inte kommer att vara trevlig ens tre dagar i sträck..?
  • Sat 31 Jul 2021 12:51
    #12
    +1

    Så han beslutade åt dig att du skulle stå ut i 4 månader till.

  • Sat 31 Jul 2021 13:21
    #13
    Drottningen1970 skrev 2021-07-31 12:51:56 följande:

    Så han beslutade åt dig att du skulle stå ut i 4 månader till.


    Han föreslog att vi skall göra så, jag har ju kunnat säga nej också.Han sa ganska öppet igår att det är bara fyra månader till och sedan slipper vi varandra. Man kan ju bli ledsen för mindre.

    Vi har faktiskt seglat ihop i 10 år och har varit ute på långsegling för fem år sedan, så här dåligt har det inte varit. Visst har vi btåkat på tidigare resor men det fanns en vilja att det skall bli bra och för det mesta var det bra.
  • Anonym (Funde­rsam)
    Sat 31 Jul 2021 14:54
    #14
    Rosanne skrev 2021-07-31 13:21:52 följande:
    Han föreslog att vi skall göra så, jag har ju kunnat säga nej också.Han sa ganska öppet igår att det är bara fyra månader till och sedan slipper vi varandra. Man kan ju bli ledsen för mindre.
    Men herregud, man ska inte semestra på de premisserna, att sen slipper man varandra! Ni kan lika gärna nu börja dra upp reglerna för er kommande skilsmässa, då slipper du honom för all framtid.
  • KittyK­80
    Sat 31 Jul 2021 14:54
    #15

    Är du samma kvinna som skrev om hur hennes man störde sig på henne på båten?

  • Sat 31 Jul 2021 16:11
    #16

    Har du varit och köpt tyget ännu?

  • Anonym (Man50­)
    Sat 31 Jul 2021 23:53
    #17

    Inte rätt person att vara med på en båt i värmen isolerad ifrån omvärlden

    Hade blivit skogstokig och tagit ett flyg hem

    Jobbig att inte tåla värme och sitta på en båt utan ac

    Nä , lägg ner , det är svalt å skönt hemma i sve nu

  • Sun 1 Aug 2021 00:05
    #18
    Anonym (Man50) skrev 2021-07-31 23:53:08 följande:

    Inte rätt person att vara med på en båt i värmen isolerad ifrån omvärlden

    Hade blivit skogstokig och tagit ett flyg hem

    Jobbig att inte tåla värme och sitta på en båt utan ac

    Nä , lägg ner , det är svalt å skönt hemma i sve nu


    Tack alihopa för ert stöd!

    Den här resa har vi ju planerat en längre tid och det är synd att det inte blev bra.
  • Wed 4 Aug 2021 13:05
    #19
    Rosanne skrev 2021-08-01 00:05:00 följande:

    Tack alihopa för ert stöd!

    Den här resa har vi ju planerat en längre tid och det är synd att det inte blev bra.


    Även om ni planerat länge så funkar det ju inte om ni inte har med er rätt förutsättningar och känslor.
Svar på tråden Att kompromissa