• Anonym (nn)

oombedda husråd

hur hanterar jag ovälkomna råd så snällt som möjligt? vi har ett sommarhus, ett släkthus, där mycket är omodernt. har gäster där ganska ofta och det slår nästan aldrig fel. De vuxna gästerna börjar tala om vad vi borde/de skulle göra i huset. det är allt från byta värmesystem till höja diskbänken, göra om trädgården eller ta fram trägolv. själv skulle jag inte få för mig att helt oombedd kommentera andras hus annat än för att säga om något är fint.

Någon enstaka kommentar vore inte hela världen men jag har hört det hela sommaren nu och är trött på det. somliga beter sig som högljudda spekulanter på visning som talar om vad man skulle kunna göra av objektet. Det känns väl hårt att klippa av direkt, det är inte husförbättrare fyras fel att de tre tidigare redan varit där och pratat, typ. Men jag kan tycka att vuxna människor borde begripa att som medelålders människa är den troligaste anledningen att jag inte gör en förändring antingen att jag vill ha det som det är/tycker det är tillräckligt bra, eller att vi f n inte har råd med ändring. Ingetdera ändras för att de kommer med käcka ideer, ofta samma varje gång de kommer... En släkting som inte är så finkänslig själv har jag sagt detta till i klartext, inte ens det hjälpte.

• Svar på tråden oombedda husråd
  • Anonym (Treo)

Ja, det där är ett oskick. Fick just veta att en släkting haft en massa åsikter om hur mina föräldrars sommarstuga borde förbättras. De borde byta avloppssystem tex. Han vistas väldigt mycket i stugan och jag känner att om han har så bestämda ideer om hur en stuga ska skötas får han väl köpa en själv (han har råd).

• Anonym (K)

Le lite och byt ämne. Det som händer är inte att de egentligen attackerar hur ni har det, de drömmer lite om hur de själva skulle föredra det. Släpp det bara.

• Anonym (Husägare)

Äger du huset själv och är kvinna och ?påpekarna? är män? Själv råkade jag ut för en dejt som var sån. Jag är kvinna och har både hus och en liten stuga, mannen skulle hela tiden påpeka vad jag skulle göra med husen. I hans fall någon besserwisser /härskargrej, det var mycket attityden lilla-gumman-du-klarar-ändå-inte-av-det-där-låt-mig-göra-det. Kan tillägga att jag haft hus utan problem i 20+ år.

• FuckGoggleAskMe

Skaffa en gästbok där idésprutor får skriva ner sina välmenande men irriterande råd. Kalla den Idéboken. När de börjar prata om detta, säg att ni är så less på att höra alla dessa kommentarer och orkar inte höra detta just nu, men de är välkomna att skriva ner goda råd så ska du läsa detta sen en vacker dag (when hell freezes over). Då får de känna sig duktiga och får utlopp för sina kreativa tankar.

Det är den snälla varianten, men jag rekommenderar den brutala linjen, säg tack men nej tack, du kräks om du hör fler råd om huset och du har faktiskt redan märkt att diskbänken är låg och att eluttagen sitter på fel ställe. Du är inte dummare än att du inser att treglasfönster skulle isolera bättre. Om du mot förmodan vill ha råd, ringer du och frågar. 

• Anonym (*)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-08-01 11:02:16 följande:

Skaffa en gästbok där idésprutor får skriva ner sina välmenande men irriterande råd. Kalla den Idéboken. När de börjar prata om detta, säg att ni är så less på att höra alla dessa kommentarer och orkar inte höra detta just nu, men de är välkomna att skriva ner goda råd så ska du läsa detta sen en vacker dag (when hell freezes over). Då får de känna sig duktiga och får utlopp för sina kreativa tankar.

Det är den snälla varianten, men jag rekommenderar den brutala linjen, säg tack men nej tack, du kräks om du hör fler råd om huset och du har faktiskt redan märkt att diskbänken är låg och att eluttagen sitter på fel ställe. Du är inte dummare än att du inser att treglasfönster skulle isolera bättre. Om du mot förmodan vill ha råd, ringer du och frågar. 

Hahaha!
  • FannyN

Men puss på dig. Jag trodde aldrig jag skulle höra något liknande! Jag är 51 och har för ett par år sedan köpt värsta fetaste villan. Det är ett friskt fräscht jättehus med underbart läge och fantastisk trädgård och 18 meter lång balkong.
    Men det är allas rätt att tala om för mig hur jag ska renovera! Visst tapeterna är 20 år gamla och köket från 70 talet.
    Jag borde bygga altan!! Inte nöja mig med de två små uteplatser som redan finns. Och balkongen .... gör många små rum där! Bygg liksom väggar med odlingslådor längst ne och spaljéer uppåt. Så låter det på sommaren.
    På vintern bör jag sätta in en kasett i öppna spisen. Och så måla och tapetsera och byta golv. Och typ en miljon saker till. Tvättstugan är 14 kvadrat så varför bygger jag inte ett spa där? Etc etc etc
    jag har gjort om två av sex sovrum. Värt att nämna är också att det finns inte ett märke eller repa på någonting och parketten glänser och det är kritvita tak och inte en flaga någonstans. Badrummen är inte så gamla alls men omodernt i färgerna.
    och utomhus är det perfekt för ett bubbelbad med bastu i en friggebod som redan finns.
    Till saken hör att jag är rätt ointresserad av heminredning. Dessutom tycker jag att jag har det jättefint. Fina fräscha möbler och lättskött. Inte skrikiga väggar men inte heller vita. Jag har bott väldigt lyxigt med nya spabad men använde de inte. Mina uteplatser räcker för jag har slutat ta hem folk eftersom corona fått mig att inse att jag mår riktigt dåligt av att ta hem vänner och familj. Jag behöver ingen kasett för jag har nyinstallerade bergvärme och använder min öppna spis med värmeljus i.
    och så vidare.
    Dessutom tycker jag att man är närapå korkad om man tror att en som bor och ensam och har valt att arbeta 50 procent skulle ha lust att dra igång massa projekt.
    Mitt reseintresse har inte heller gått nån förbi så renovering ligger långt ner på listan. Jag skulle inte heller inte låna till nån renovering eftersom huset aldrig ska säljas och jag är väldigt glad att kunna bo bra billigt och inte ha något alls. Det är frihet för mig.

• Anonym (Jobbiga kompisen)

Jag är en av de som får bita mig i tungan för att inte säga som dina gäster (jag är kvinna, var en som tog upp det förut) För mig handlar det mest om att jag tänker högt men också för att jag börjar drömma mig bort. Jag tänker att om jag hade ett hus så? Man ser helt enkelt potentialen utan att tänka på vad personen som bor där faktiskt vill. Att många som har sommarstugor sitter och pratar om vad de vill göra tror jag gör det hela mer socialt accepterat att lägga sig i.

Jag vet att det är oartigt så jag hinner stoppa mig själv innan jag säger något för det mesta.

Svar på tråden oombedda husråd