oombedda husråd
hur hanterar jag ovälkomna råd så snällt som möjligt? vi har ett sommarhus, ett släkthus, där mycket är omodernt. har gäster där ganska ofta och det slår nästan aldrig fel. De vuxna gästerna börjar tala om vad vi borde/de skulle göra i huset. det är allt från byta värmesystem till höja diskbänken, göra om trädgården eller ta fram trägolv. själv skulle jag inte få för mig att helt oombedd kommentera andras hus annat än för att säga om något är fint.
Någon enstaka kommentar vore inte hela världen men jag har hört det hela sommaren nu och är trött på det. somliga beter sig som högljudda spekulanter på visning som talar om vad man skulle kunna göra av objektet. Det känns väl hårt att klippa av direkt, det är inte husförbättrare fyras fel att de tre tidigare redan varit där och pratat, typ. Men jag kan tycka att vuxna människor borde begripa att som medelålders människa är den troligaste anledningen att jag inte gör en förändring antingen att jag vill ha det som det är/tycker det är tillräckligt bra, eller att vi f n inte har råd med ändring. Ingetdera ändras för att de kommer med käcka ideer, ofta samma varje gång de kommer... En släkting som inte är så finkänslig själv har jag sagt detta till i klartext, inte ens det hjälpte.