• Anonym (Redan kär?)
    Sun 1 Aug 2021 06:43
    845 visningar
    7 svar
    7
    845

    Går det för fort?

    Har bearbetat en del hos psykologen, är nyskild. Känslorna försvann för ett tag sen. Redan kär i en annan men inte haft sex men vi har känslor för varandra.

    Haft förhållande i 20 år. Partnern visste ingenting o dennes känslor för mig finns kvar. Vi har ett barn ihop - vi vill inte vara ovänner.

    Går det för fort fram? Knappt bott själv drygt en månad. Jag vill bo själv , bara vara.

  • Svar på tråden Går det för fort?
  • Anonym (Svar på tal)
    Sun 1 Aug 2021 07:51
    #1

    JA!! Självklart är det för tidigt! Du är nyskild, du kommer ur en relation på 20 år, du behöver kanske fortfarande mer terapi. Glöm det där med att dejta minst ett år. Släpp den där killen du tror att du är kär i, det kommer ändå inte att hålla, du slösar hans och din egen tid när du egentligen borde fokusera på att må bättre själv.

  • Anonym (S)
    Sun 1 Aug 2021 09:57
    #2

    Gör precis som du känner för. Vet flera nyskilda som börjat dejta direkt, för sex, förströelse, bekräftelse.

    Däremot så kan det ta tid innan du är redo för något seriöst. En skilsmässa är en stor livsomställning som tar tid att bearbeta. Hur du går vidare just nu är förstås upp till dig själv.

  • Anonym (N)
    Sun 1 Aug 2021 13:43
    #3

    Jag börja dejta direkt efter min separation, hade heller inga känslor kvar för exet. Ändå kraschade jag sen. Det är ett helt liv vi lämnat bakom oss. Har snart gått ett år för mig och har börjat bearbeta sorgen sedan några månader tillbaka. Innan dess kunde jag inte. Sen har mycket annat i mitt liv hänt också som byggt på.

  • Anonym (Redan kär?) Trådstartaren
    Sun 1 Aug 2021 14:34
    #4

    Du kände att du var redo för nytt och ändå kraschade förhållandet.

    Ok, jag tycker att jag har bearbetat klart efter psykologbesök.

    Detta tål att fundera på. Må dåligt vill jag ju inte va igen.

  • Anonym (Redan kär?) Trådstartaren
    Mon 2 Aug 2021 02:02
    #5

    Men partnern då?

    Är denne inte värd att få respekt efter så många år ? Jag tycker det är fruktansvärt att byta partner så fort även om känslorna inte finns där.

    Har ni planerat att vara ihop redan innan du blev skild? Det nosar otrohet på det sättet.

    Du skulle ju bo själv och bara vara - det blir du väl inte när du redan har en?

  • Mon 2 Aug 2021 02:11
    #6

    Vad du än gör, blanda inte in barnet. Inte presentera för någon ny. Barn behöver gott om tid att anpassa sig efter en skilsmässa. Ge det ett år i alla fall. Det är så lätt att man blir kär och bara ser de bra sakerna hos den nya. Men barnen är inte kära. Oavsett hur barnet beter sig så låt det ta tid.

  • Anonym (llll)
    Mon 2 Aug 2021 07:34
    #7
    Anonym (Redan kär?) skrev 2021-08-01 06:43:04 följande:

    Har bearbetat en del hos psykologen, är nyskild. Känslorna försvann för ett tag sen. Redan kär i en annan men inte haft sex men vi har känslor för varandra.

    Haft förhållande i 20 år. Partnern visste ingenting o dennes känslor för mig finns kvar. Vi har ett barn ihop - vi vill inte vara ovänner.

    Går det för fort fram? Knappt bott själv drygt en månad. Jag vill bo själv , bara vara.


    Många känslor kan rasa i en efter ett uppbrott, även om det var man själv som valde uppbrottet. 

    Kär kanske du inte är, men du kanske tror att du är det. Oavsett vad så behöver man givetvis inte isolera sig i ensamhet en viss tid. Det viktiga är ändå att inte skynda in i något förhållande, och givetvis hålla barnen utanför tills man är helt säker på att det är en person som man vill presentera för barnen, sina föräldrar, sina syskon etc. I det här läget är det många som hals över huvud dras med in i det här nya spännande och säkert roliga efter en trist separation eller många trista år i den gamla relationen. 
    Ta allt som sker med en nypa salt är mitt råd. Du kan dejta, du kan utforska de här känslorna för den nya personen, men det kan också vara så att den här personen mest blir en rebound. Det kanske inte blir så men det är vanligt. Man säger att förälskelsen håller på i minst 6 månader så det kan vara klokt att inte göra mer än att dejta, umgås med den här personen och se vad som händer, utan att någon annan vet. Ditt ex behöver du inte såra genom att tala om att du träffat någon (eller dejtar flera olika), och som sagt, håll barnet utanför. 
Svar på tråden Går det för fort?