Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Bästa vardagstipsen!

Jag är ensamstående mamma till tre barn och mitt bästa tips gällande städning kommer här...

Skriv en lista på saker som behöver göras, torka av köksskåpen, dammsuga, plocka ur diskmaskinen, städa badrummet, vattna etc och låt den ligga framme. Beror såklart på barnens ålder men det blir lättare att hjälpas åt om alla vet vad som behöver göras och dessutom kan välja det de känner för just där och då.

Ha en lista liggandes där allt som behöver handlas skrivs upp med en gång. Underlättar när man väl handlar!

Berätta om era planer för varandra, gärna i skrift (jag och barnen kör en grupp på messenger), då är det lättare för de andra att planera efter det. Också lätt att gå tillbaka och kolla exempelvis vilken dag jag skulle till stan och handla så de kan planera "lek" med en kompis i samma stad på den dagen för att jag ska slippa köra alltför ofta.

Matlagning... Där suger jag! Tar gärna emot tips på hur jag kan få det att rulla.

• Anonym (...)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-08-01 20:58:07 följande:

En sak som man ska tänka på redan när sommarledigheten börjar: håll barnens rutiner kring mat och sömn! Det underlättar när vardagen börjar igen. Man måste inte ha exakt samma tider men iaf på ett ungefär. Om man har barn som inte är lika känsliga kan man ta tillbaka rutinerna sista veckan innan skolorna börjar.

Ta vara på höstsäsongens grönsaker och gör härliga grytor, antingen vanliga eller vegetariska, gör gärna storkok och frys in.

Gå en kvällskurs, börja med yoga eller nånting annat en gång i veckan. Då står man ut med slentrianen som gärna annars infinner sig efter ett tag. Bättre att njuta och utvecklas året runt!

Småstäda dagligen, då blir det inte lika jobbigt på helgerna. Det du gör nu slipper du göra sen.

Angående rutiner kring mat och sömn så tänker jag precis tvärtom! Låt det vara lov, ledigt och bananas! Verkligheten kommer ändå och det tar några dagar att ställa om sig men det är det i mitt tycke värt :) Inget illa ment, bara en reflektion.
  • Anonym (...)
    mcs1988 skrev 2021-08-01 21:27:30 följande:

Smart! Jag är ensamstående på heltid till två :)

Bestäm en dag i veckan och kör storkok/matlådor för hela veckan.

Är barnen stora så kan de ha en dag där de bestämmer och lagar mat.

Smårester som kyckling, korv, kött etc kan sparas i en burk i frysen så har ni till en pytt till slut.

Jag har också mina på heltid :)

Tyvärr funkar inte storkok här hemma då ett av barnen har problem med maten och kan därför inte äta uppvärmd mat. Men att spara även små rester är ju smart (jag borde verkligen) för han kan äta det om det slängs ihop till en ny maträtt (där han inte är medveten om att det är rester). Dock är ett av barnen vegetarian och äter såklart inte kött, men inte heller saker som ser ut, eller smakar, som kött. Jag börjar få slut på idéer... Dessutom är det sällan alla är hemma vid middagstid så många dagar blir det "något snabbt och enkelt" vid två tillfällen eftersom tiden saknas. Det är ont om tid mellan skola och träningar och ont om tid mellan träningar och sängen... Typ så! Förstår inte alls hur vi ska få ihop det. Barnen lagar mycket mat själva och tycker det är roligt!
  • Anonym (...)

Jo, en färdig pastasås som rörs ner med nykokta makaroner skulle nog funka, tack! Grönsaker är inga problem, de går ner i alla former!

• Anonym (...)
    Tow2Mater skrev 2021-08-01 22:27:10 följande:

Underskatta inte kall mat; räkor, avacado, frukt och råa grönsaker med dressingsdipp.

Mixade frysta grönsaker enkelt tillagade i micron kan serveras till det mesta.

McDonalds är helt ok mat om man undviker värsta fällorna som frisen och colan.

Ska försöka ha lite grönsaker färdigskurna hemma! Lättare att bara plocka fram då :)

Har ingen McD i närheten, tyvärr eller tack och lov?!!
  • Anonym (...)
    Tow2Mater skrev 2021-08-01 22:31:45 följande:

Max eller Sibylla funkar säkert också.

Haha, bor på mindre ort och är nöjd att Ica har öppet till 21...
  • Anonym (...)
    Aniiee skrev 2021-08-02 00:45:09 följande:

Här är några mattips:

Plannera maten efter en modifierad gammal arbetarcaféordning, så har ni något att stå på. Den gamla ordningen är:

Måndag: Korv/chark

Tisdag: Fisk

Onsdag: Färs

Torsdag: Soppa och pannkaka

Fredag: Färsk köttbit eller kyckling

Lördag: Rester

(söndag - söndagsstek, men det serverade de inte på arbetarcaféerna...)

Anlägg en eller flera restlådor i frysen. Det mesta kan frysas och bli nya rätter när lådan är full. Överblivna fruktbitar som fryses kan bli paj eller fruksoppa.

Förnöj matlagningen genom att ge er ut på äventyr till ett annat matland en gång i veckan eller en vecka i månaden. Ta fram en slumpgenerator på internet. Ät helt vanligt som ni brukar men säg att i september äter ni hemlagad indisk mat i en vecka. Eller något.

För att spara pengar, låt alltid alla grytor och köttfärssåser bestå av lika mycket grönsaker (minus ev lök) som kött. Gör ni köttfärssås på 1 kg köttfärs, ja, i med ett kg grönsaker också, till exempel en liten zucchini, två rödbetor, en bit persiljerot, en palsternacka och tre morötter.

Ha snabba frukostar och mellanmål på lut i skåpen. Frukostglass, matmuffins, frö/nötbars och annat som bara kan stoppas i munnen.

Tillaga mer "när man ändå håller på". En hel kotlettrad, även om bara halva eller mindre ska ätas idag. Då finns resten färdiglagat i frysen till nästa gång, osv.

Frys in saker i platta paket om det går. Packa om om det behövs. Det tinar fortare.

Kanske ska hålla mig till något sådant, men kasta om den andras blir det samma som i skolan...

Tipset med lika mycket grönsaker var bra! Lagar ju alltid ett vegetariskt alternativ också så det finns alltid hemma...

Mitt största problem med mat är tiden, ett barn som inte äter rester och ett annat som inte äter kött (eller saker som ser ut, eller smakar som, kött)...
  • Anonym (...)
    Tow2Mater skrev 2021-08-02 13:48:15 följande:

Inte ens en korvmoj finns kvar längre huh ;)

Vart är Sverige på väg liksom???
  • Anonym (...)
    hammarhajen skrev 2021-08-02 22:12:08 följande:

Förbered middagen kvällen innan kanske?

Har i perioder lagat mat helt och hållet  en dag i förväg, dvs onsdagens middag på tisdag kväll etc. Då kan jag fixa maten i lugn och ro, utan hunger och stress eftersom alla redan ätit. Ofta blir det matlagning för dagen efter när barnen somnat.

Så är det bara att värma när man kommer hem dagen efter och alla vill ha mat NU. Sparar ju ingen tid totalt sett, men omfördelar tiden på ett sätt jag gillar

Jättebra tips för andra men oj vad jag känner mig negativ och krånglig. Barnet som inte äter rester, ser all värmd mat som det. Han äter bara "nytillagad" mat. Och han är faktiskt inte bara kräsen utan det här har varit ett problem sen han var liten... Vi har går hos olika dietister men inget som ändrat hans matvanor. Behöver därför tips på snabb och enkel mat för barnen får ofta göra den själv innan träningen då jag fortfarande är på jobbet. Vegetariskt då också...
Svar på tråden Bästa vardagstipsen!