Inlägg från: Snömamman |Visa alla inlägg
  • Snömamman

    Understimulerad i skolan

    Jag har en son som börjar trean nu till hösten. Är så osäker på hur jag ska hjälpa honom att inte tappa sugen. Han har väldigt lätt för att lära. Han är inte särbegåvade. Han kunde nog vara drygt hälften av bokstäverna när han började förskoleklass och inga bokstavsljud. Men han lär snabbt. Efter två månader i förskoleklass ljudade han sig igenom texter utan problem och till jullovet löste han flytande. Han älskade matte och hade lätt för att greppa. När han började ettan började de i princip om. Veckans bokstav skulle skrivas och ljudas och så vidare. Matten gick över till att räkna i bok. Problemet är att han har extremt lätt att tappa koncentrationen. Han gör en eller två uppgifter i matteboken och sitter sen och filosoferar. Han stör ju ingen men får heller inget gjort. Vi hörde inget om detta förrän första höstlovet då matteboken följde med hem gör att jobba ikapp alla sidor han inte gjort klart. Jag satt bredvid och när han tittade på en uppgift kunde han svaret men efter en till två uppgifter dök det upp nån tanke som han pratade om. Sen påminde jag honom så han gjorde nånnippgift till. Han behövde aldrig fundera över något.

    Men jag vet inte om det går att utmana honom eftersom han har så svårt att koncentrera sig. Eller om det skulle göra honom mer intresserad så han fick nåt gjort. Han var så peppad på att de skulle börja med engelska i tvåan. Men blev besviken när han efter några månader fortfarande inte lärt sig nånting. Han pratade hela meningar redan innan. Hans morbror har precis blivit tillsammans med en amerikan och han klarar av att ha enklare samtal med henne. Deras stavningsläxor kan han redan när de får hem dem och han tycker det är tråkigt. Han tycker det är kul när jag hittar på svårare ord. Jag är själv mattelärare på gymnasiet men kan ju inget om tidig matematikutvecklare. Men vi leker lite med ekvationer och så och det tycker han är kul. Men inte när de ska jobba i boken. När de gått igenom addition med uppställning kan han det direkt men sen sitter de och löser uppgifter på detta i två-tre veckor. Jag kan absolut hitta på saker i både matte, svenska och engelska med honom hemma men jag är rädd att han helt kommer tappa sugen. När jag pratat med läraren har anpassningar mest handlat om extra arbetsbkad när man blir klar men han blir ju inte klar. Samtidigt förstår jag om tiden inte räcker till för lärarna.

    Ska jag bara låta det bero och utmana honom hemma eller kan jag göra något annat?

  • Svar på tråden Understimulerad i skolan
  • Snömamman

    Jag tror att han nog har svårt att koncentrera sig oavsett. Det är svårt för mig att se eftersom de svårare sakerna vi gör hemma gör vi tillsammans och då är det ju mycket lättare att hålla fokus. Få samspelar han ju med någon.

    Det han har svårast att fokusera på är typ de allra mest monotona sakerna. Typ alla matteuppgifter som ska vara lite roliga där man får färglägga och så tycker han är supertråkiga. Han kan sitta längre om han får klura, typ rebusar, kluringar på mjölkpaket, lösa nån engelsk serietidning (typ Kalle anka). Men jag tror att han har ännu svårare att koncentrera sig i skolan. Han säger att han inte kan låta bli att lyssna på alla som pratar eller om det blir stimmigt. Han ör ju själv väldigt noga med att vara ?duktig? så han stör inte själv som jag förstått det.

    I förskoleklassen hade han en äldre lärare som såg när han ?försvann? eller blev störd och då tog hon med honom till ett annat rum och lyckades göra det utan att han uppfattade det som att han var dålig. Han är väldigt känslig för att göra fel.

    Det är svårt att veta hur mycket man ska ligga på lärarna. Hon har ju väldigt många barn att försöka hantera och många som inte har grunderna än. Jag vill inte vara en krävande förälder som tror att jag vet bättre bara för att jag själv ör lärare. Jag kan dels inget om lågstadiet och dessutom ser jag ju inte vad hon ser. Och jag vill inte pressa min son i att han måste vara ?duktig? och höra svåra saker. Jag vill bara att han ska få tycka skolan är rolig ett tag till. När han lärt sig något nytt, typ på NO eller SO tycker han det är jättekul. Han sitter gärna och tittar på lilla aktuellt eller UR play. Han tycker det är kul att jobba med och lära sig blockprogrammering. Han är typ vetgirig. Frågar jag säger han att han tycker det är för lätt i skolan. Frågar läraren säger han att det är bra. Svårt att veta riktigt?

Svar på tråden Understimulerad i skolan