Understimulerad i skolan
Hade lite liknande problem med min son när han var yngre. När han gick i ettan klarade han av 80% av nationella provet i matematik utan problem, och efter 10 minuters genomgång av 2-3 moment som han inte kände till innan klarade han resterande 20%.
Han avskydde att räkna i boken och såg inte vitsen med att räkna 100 tal av samma sort, när han fattat konceptet efter 1-2 tal. Han tyckte ofta att han lärde sig mer på några minuters "mattesamtal" med mig än vad han lärde sig under hela terminen i skolan.
Till slut lyckades vi få till några kompromisslösningar med lärarna.
I 3:an fick han göra ett diagnostiskt prov på hela matteboken i början av terminen, och fick sedan jobba med material för åk 4. Nackdelen där var att han bara fick lösblad och i praktiken inte fick någon undervisning. Blev rätt så tokigt när han fick i uppgift att räkna division stående och liggande, utan att någon förklarat vad det handlade om. Han körde helt enkelt huvudräkning medan han ställde sig upp och sedan liggande på golvet...
Dock fick han betydligt mer gjort när han fick jobba med lite svårare uppgifter.
I 4:an kom vi överens med den nya läraren att han inte behövde göra alla uppgifter i boken, utan kunde göra t.ex. bara c-uppgiften när det var uppgifter med a, b,c och d, och sedan gå till de sk. "svåra" uppgifterna, och så länge han visade att han både förstått och kunde redovisa uppgifter fick han ofta hoppa över ännu mer av de enkla uppgifterna Eftersom han mognat lite funkade det någorlunda.
Han fick också en extrabok, Maximatik, som var lite annorlunda matte. Fungerade som breddning.
Förra året (6:an) gav han sig själv en utmaning- att hitta något svårt i matteboken- och han hittade till slut ett tal...
Räddningen senaste två åren, i 5:an och 6:an har varit att han och några andra i klassen fått ha extramatte med högstadieläraren varannan vecka. Äntligen lite mer utmanande och rolig matte. Resten av tiden har varit rätt trist för honom.
Nästa år ska han ha extramatteläraren som klassföreståndare, och det verkar som hon kommer låta honom jobba framåt snabbare och är beredd att undervisa i gymnasiematte vid behov. Det tråkiga är att det tagit 6 år innan han kan få stimulerande undervisning i matematik.