Inlägg från: Anonym (Huhu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Huhu)

INTE GÅ TILL MIN SYSTERS BRÖLLOP?

Låter som om systern dragits till destruktiva män och att hon nu är fast i ett destruktivt förhållande som hon inte kommer att ta sig ur på många år.

För dotterns skull tänker jag att det kanske är bäst att behålla kontakten. Genom att bryta med systern går du mannens ärenden.

Din syster är nog nedbruten och känner sig paradoxalt nog trygg i otryggheten med mannen (att han tar kommandot). Han begränsar ju dock hennes och dotterns liv mycket. Hur länge hade de varit tillsammans?

Hur är han mot dig?

Att ta ett snack med henne hjälper nog tyvärr inte, hon behöver hjälp. Hur var eran uppväxt?

• Anonym (Huhu)
    FrågorOSvar skrev 2021-08-02 11:27:12 följande:

Nej, jag är rädd för detta. De hade telefonkontakt mellan oktober-november därefter orosanmälan och då tog de en paus. Nu är de ihop sedan februari och tills denna dagen och de bor redan ihop utan presentation för dottern, hon har blivit gravid men gjort abort och nu snart gifta så knappt 6 månader. Vi har haft en destruktiv och traumatisk uppväxt vilket jag tror hennes osäkra självkänsla kommer ifrån men jag har bearbetat mig och försökt även henne söka hjälp. Hennes partner är trevlig utåt, väldigt osäker dock och naiv men jag vet ju hur han tilltalat min syster och ringer henne konstant då hon inte är hemma för att höra var hon är.Nej, jag är rädd för detta och tror att hon blir gravid inom kort. Det känns som han isolerar henne men samtidigt är ju hon vuxen och borde insett att destruktiva förhållanden är inget för henne och framförallt inte med barn inblandade. De hade telefonkontakt mellan oktober-november därefter orosanmälan och då tog de en paus. Nu är de ihop sedan  februari och tills denna dagen och de bor redan ihop utan presentation för dottern, hon har blivit gravid men gjort abort och nu snart gifta så knappt 6 månader. Vi har haft en destruktiv och traumatiskr uppväxt vilket jag tror hennes osäkra självkänsla kommer ifrån men jag har bearbetat mig mycket då jag alltid varit min "storasysters skugga" och hon fick alltid höra att hon var den vackra, framåt och starka" när vi var yngre vilket gav spår i mig men som jag kommit över. Jag duger som jag är! Hon är även den som fått mest hjälp, ekonomiskt och känslomässigt från alla vilket hon nekar till. Jag har försökt även pusha min syster att söka hjälp vilket hon säger hon ska men aldrig gör. Numera ser ju folk att jag vuxit från min osäkerhet men efter 25 ville jag inte "låtsas" längre och leva mitt liv efter andras åsikter.

Hennes partner är trevlig utåt, väldigt osäker dock och barnslig men jag vet ju samtidigt hur han tilltalat min syster och ringer henne konstant då hon inte är hemma för att höra var hon är. Han köper henne dock mycket smycken, trots det vore smartare att köpa en ny bil, då den dem kör dottern med nu är oförsäkrad, vinterdäck och otroligt smutsig så det är väl klart hon känner sig smickrad. Hon får inte längre ha sin Facebpok utan de delar, men han får ha en självständig profil. Samtidigt visar de offentligt att de är tsm/slut då de tar bort sina bilder och sen ett par timmar senare postar tillsammans igen..

Det låter väldigt sorgligt för dotterns skull. Nästan som om socialtjänsten borde bli inkopplad igen... det är inte bra för henne att växa upp så. Utan socialt nätverk, med dåliga förebilder osv. Tror också hon kommer att bli gravid snart. Visst kan förhållanden utvecklas till det bättre efter några år tillsammans men många andra viktiga relationer hinner ju ofta ta stryk innan dess. Det är svårt när man är mitt i det ett bryta upp. Hon kanske inte ens vet hur. Eller bara att hon går ifrån något men inte till vad. Kan vara så att hon inte ens kopplar varför ni tagit avstånd utan ser det som att ni är illojala mot henne och att hon därför känner sig ännu mer isolerad och utelämnad åt honom. Ffa om det ligger kvar bitterhet gentemot er mamma eller så för uppväxten? Känner ju inte er gissar bara. Men så var det för mig. Känner också igen extremt mycket i beteendet hos mannen gällande att lägga pengarna på fel saker osv och plötsliga upp-och nedgångar.

Svårt att säga om det blir bättre. Tror på att man inte behöver bryta men att man kan vara rak med vad man känner och hur man ställer sig till vissa saker. Men det måste du såklart känna efter själv.

Gällande bröllopet får hon ju antingen bjuda in eller strunta i det. Och ni får ta ställning till om ni vill gå eller inte. Det är jättesvårt vad som är rätt och fel där. Men att bryta kan som sagt vara att göra det hela värre för henne och dottern.
Svar på tråden INTE GÅ TILL MIN SYSTERS BRÖLLOP?