Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 14:27:54 följande:
Det är ju det jag menar. Personen tycker ju att vi andra som jobbar borde vara mer hemma med våra barn för att hen är det pga sin sjukskrivning. Och då menar jag att självklart får man vara det men då får man ju lösa den ekonomiska biten själv, inte genom bidrag.
Detta resonemang har uppkommit det senaste året. Innan jobbade hen och sa inget om dessa tankar. Jag tror att det kommer sig av att den långa ledigheten har gett upphov till dessa tankar och hen nu inte ser sig kunna bibehålla sin livkvalitet om hen går tillbaks till jobb, men är samtidigt inte villig att bära kostnaden själv.
Jag vet ju att personen inte är villig att ta en annan mindre krävande tjänst då det skulle innebära längre lön. Det är sådana saker som mig att undra.
Och du förstår inte att det inte är ett val som din vän varken gör eller kan eller har rätt att göra? Det är verkligen inte lätt att få en sjukskrivning godkänd av Fk, du måste inse att din vän har en lång väg kvar antagligen. Om din vän sedan tycker att fler borde vara hemma med sina barn så kan jag bara säga att hen har helt rätt. Naturligtvis är det något som hen kommit till insikt om först nu, när livet ändå tog den vändningen. Det är väldigt få som ifrågasätter ekorrhjulet de flesta lever i, men man får nästan se det som ett sundhetstecken när det händer.
Jag såg att du skrev det där om lägre lön osv... Jag har svårt att tänka mig vilka jobb som ger sämre lön än om man är sjukskriven...? Eller du kanske menar lägre lön än sina tidigare jobb? Du får fortfarande särskilja önskemål från verklighet, din vän väljer inte att vara hemma för nöjes skull, eller lathet, eller nånting annat. Hen skulle aldrig få godkänd sjukskrivning om det inte behövdes. Jobba på att förbättra ditt eget liv istället! För just nu låter du bara väldigt bitter och missunnsam.