Inlägg från: Anonym (Rakt på sak) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rakt på sak)

Psykisk ohälsa sjukskrivning

Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 09:21:26 följande:

Jag försöker bara förstå och inte känna mig så irriterad på min bekant.

Du skulle också kunna se det som att du förstår att du inte vet allt som pågår inom och runt en annan person och bara släppa det. Det är faktiskt inget du har att göra med, känns lite konstigt att gå omkring och vara irriterad på hur nån annan lever sitt liv...
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 10:00:37 följande:
    Nej, det är inte så konstigt när man agerat bollplank åt den här personen under hela sjukdomsförloppet. Jag vet att personen varit väldigt sjuk. Full respekt för det. Men nu är det full rulle, som vanligt innan sjukdom skulle jag vilja säga, och jag har svårt att fortsätta vara bollplank utan att känna mig irriterad. Så jag vill förstå. Alternativet är ju att den sjuke mister mig som vän om jag skiter i den som du tycker.

Jag själv orkar som sagt inte med alla dessa åtagande som den sjuke har just för att jag jobbar. Självklart hade jag också tyckt det varit kul att ha massor med fritid att göra både det ena och det andra. Därför undrar jag om man verkligen inte kan jobba det minsta om man har möjlighet att göra alla dessa saker som den sjuke gör?
    Men sluta vara bollplank då...? Känns som att du argumenterar för nån slags rättighet att döma din vän för att du funnits där genom åren, fast du inte ens vet hur det är att leva med vad hen nu går igenom. Du behöver inte förstå, du behöver bara acceptera. Jag sa inte att du ska överge din vän, bara sluta irritera dig, för du har inte med det att göra.

Jaha, så du kanske är lite avundsjuk också? Du ska vara glad att din vän orkar må bättre, ett jobb kan vara väldigt dränerande medan roliga aktiviteter tvärtom bygger upp människan inifrån. Se det som terapi för din vän, om det får dig att må bättre.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 13:57:32 följande:
    Avundsjuk vill jag inte påstå mest irritation när det kommer en massa dravel om hur galet det är att vi som samhälle lämnar barnen på institution ist för att vara hemma med dem. Att hur hinner man med träning och allt annat om man jobbar. Och det är väl varar så att vi får sluta prata om sådana saker när det bara gör mig provocerad
    Dravel skulle jag inte påstå att det är. Skolbarn träffar andra vuxna fler timmar om dygnet än sina föräldrar, fullständigt vansinne om man har fsk-barn som är ännu yngre. Sen fattar inte jag heller riktigt hur andra hinner med alla sina aktiviteter med ett heltidsjobb men man får väl prioritera. Såg att din vän inte riktigt vill ge upp sina aktiviteter, och det förstår man ju, men samtidigt kan man inte alltid få allt. Jag tror det vore bra om du undvek ämnen som du vet är provocerande, och om hen tar upp nåt så försök vara glad för din vän att hen mår så bra och byt ämne om det blir jobbigt.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 14:14:51 följande:
    Det blir ju dravel när valet står en fullkomligt fritt att sluta jobba och vara hemma med sina barn. Men då får man ju lösa det ekonomiska själv och inte luta sig tillbaks på en sjukskrivning som man vill ska vara för evigt för att få betalt samtidigt. Det känns mycket provocerande när en person säger så till oss andra som är med och bekostar dennes sjukskrivning. Och sjukskriven ska man såklart vara när det behövs men det ska väl inte vara som en möjlighet att lösa det ekonomiska för att vara mer hemma med sina barn? Eller kunna träna på en tid som passar en perfekt. Eller kunna handla när barnen är på förskolan?
    Nej, varför det? Om din vän (eller vem som helst) har valmöjligheten så är det väl upp till dem om de vill vara närvarande föräldrar? Återigen verkar du väldigt dömande. Känns som att du behöver jobba med den där biten rent generellt i livet.

Du måste ju förstå att din vän självklart blir sjukskriven för sitt mående och inte för att hen vill vara hemmaförälder. Det kan ta tid att komma tillbaka till arbetslivet, om din vän någonsin kommer att göra det alls. Du skriver ju bara "psykisk ohälsa" men det är väldigt stor skillnad på att ha något tillfälligt som en depression eller utbrändhet, eller om personen lider av en psykisk diagnos.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 14:27:54 följande:
    Det är ju det jag menar. Personen tycker ju att vi andra som jobbar borde vara mer hemma med våra barn för att hen är det pga sin sjukskrivning. Och då menar jag att självklart får man vara det men då får man ju lösa den ekonomiska biten själv, inte genom bidrag.

Detta resonemang har uppkommit det senaste året. Innan jobbade hen och sa inget om dessa tankar. Jag tror att det kommer sig av att den långa ledigheten har gett upphov till dessa tankar och hen nu inte ser sig kunna bibehålla sin livkvalitet om hen går tillbaks till jobb, men är samtidigt inte villig att bära kostnaden själv.

Jag vet ju att personen inte är villig att ta en annan mindre krävande tjänst då det skulle innebära längre lön. Det är sådana saker som mig att undra.
    Och du förstår inte att det inte är ett val som din vän varken gör eller kan eller har rätt att göra? Det är verkligen inte lätt att få en sjukskrivning godkänd av Fk, du måste inse att din vän har en lång väg kvar antagligen. Om din vän sedan tycker att fler borde vara hemma med sina barn så kan jag bara säga att hen har helt rätt. Naturligtvis är det något som hen kommit till insikt om först nu, när livet ändå tog den vändningen. Det är väldigt få som ifrågasätter ekorrhjulet de flesta lever i, men man får nästan se det som ett sundhetstecken när det händer.

Jag såg att du skrev det där om lägre lön osv... Jag har svårt att tänka mig vilka jobb som ger sämre lön än om man är sjukskriven...? Eller du kanske menar lägre lön än sina tidigare jobb? Du får fortfarande särskilja önskemål från verklighet, din vän väljer inte att vara hemma för nöjes skull, eller lathet, eller nånting annat. Hen skulle aldrig få godkänd sjukskrivning om det inte behövdes. Jobba på att förbättra ditt eget liv istället! För just nu låter du bara väldigt bitter och missunnsam.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 15:18:11 följande:
    Det var jämfört med tidigare jobb som hen inte var så intresserad av att ta ett enklare jobb. Rädslan är nog att om ett enklare jobb påbörjas och det inte heller klaras av så är förutsättningarna sämre- lägre grundlön = sämre pensionsavsättningar etc.

Jag förstår att jag kanske låter bitter men så är det inte. Jag tror också att där är andra anledningar till att jag känner mig irriterad. Att med den här personen har det alltid varit ett givande men sällan något tillbaks, frisk som sjuk. Och jag känner nog att den här person har en tendens att ?roffa åt sig? vad det än kan vara. Så det kan absolut vara en orättvis bedömning just i detta tillfället även om det faktiskt är befogat med en fortsatt sjukskrivning.

Jag får bara låta bli att diskutera dessa sakerna med hen eftersom det irriterar mig.
    Det har ju inte med sjukskrivningen att göra, så kan man ju känna oavsett situation. Du tror inte personen fattar att pensionen är totalt körd om hen är sjukskriven istället...?

Nej, men då ska du ju bryta med personen istället för att må dåligt själv! Och du behöver fortfarande jobba på att släppa din irritation över hur andra lever eller vad de har för åsikter.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 16:08:46 följande:
    Har man kollektivavtal där man är anställd när man är sjukskriven så får man avsättningar till pensionen också vid sjukskrivning.

Jag tror det är få personer som inte har någon som helst tanke om hur andra lever eller har för åsikter. Det hade varit ett märkligt om jag inte tyckte något om varken positivt eller negativt som andra gjorde eller sa. Det ligger i vår natur och jag har ingen ambition om att sluta ta ställning till saker. Att jag borde irritera mig mindre på min bekant genom att låta bli att engagera mig ger jag dig rätt i då jag tror jag irriterar mig på annat än dennes sjukskrivning.
    Det är inte i närheten att jämföra med om man hade arbetat istället, inte ens med de sämst betalda jobben.

Att ha tankar är en sak, men sedan släpper man det. Du verkar ha hängt upp dig rätt mycket på den här personen, det mår du sämst av själv.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Frilledille) skrev 2021-08-02 17:13:39 följande:
    Nja? jag räknade ut min sjukersättning på skoj. Första året skulle jag få 40.000kr med en lön på 54.000kr/mån.

Är det så dåligt?

De flesta kollektivavtal ser till att man får 80% även ovanför F-kassans tak. Så, har man jobbat innan man blir sjuk får de allra flesta 80%. Har man väldigt låg lön eller inte jobbat innan man blir sjuk är läget ett annat. Det är en utsatt grupp, men många klarar sig bra på sjukersättning, fast de pratas det inte om.
    Hrhrm, då ska vi påpeka att de flesta inte har 54000:- i lön i månaden........... Och sen pratar vi fortfarande om pension och inte om sjukersättning.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Frilledille) skrev 2021-08-02 17:50:48 följande:
    Läs inlägg #54. Har man kollektivavtal betalar AG in till tjänstepension medan man har sjukersättning. Sjukersättningen i sig är 80% av lön, och den ligger till grund för allmän pension. Du tycker fortfarande det är dåligt?
    Och du reagerar inte alls på att ts dillar på om en lön på 54000:-....? Du verkar inte hålla med mig när jag påstår att ens pension så klart blir bättre om man jobbar snarare än att vara sjukskriven, men man kan ju inte tycka lika jämt förstås.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Frilledille) skrev 2021-08-02 18:32:03 följande:
    Dillar vad? Vad menar du?

Jag tycker pensionsavsättning på 100% av tjänstepension och 80% av allmän pension är bra vid sjukersättning. Även om man tjänar mindre än 54.000kr.

Du tycker det är ?klart bättre? vid arbete vilket inte ens är mätbart. Sanningen är att för många spelar den här nedsättningen av pensionsavsättningar under sjukskrivning ingen större roll alls. För det är ingen större skillnad hur det var när man arbetade.

Hur det är för TS vän vet inte jag.

Det enda vi verkar överens om är att ingen vet hur det är att gå i någon annans skor.
    Men snälla, kan vi sluta låtsas som om 54000:- är på nåt som helst sätt en normal månadslön?? De allra flesta tjänar mindre än så, självklart.

Enkel matematik. Om du är sjuk får du både mindre inkomst per månad och mindre pensionsavsättning än du hade fått om du hade arbetat. Inte konstigt alls.
Svar på tråden Psykisk ohälsa sjukskrivning