Inlägg från: Dennadagdettaårdennastund |Visa alla inlägg
  • Dennadagdettaårdennastund

Psykisk ohälsa sjukskrivning

Anonym (Förstår) skrev 2021-08-02 09:59:06 följande:

Jag förstår dig TS och din frustration.

Men jag måste dock säga att det är skillnad på att prestera de sakerna du beskriver och att jobba. Att vara träningsledare för tennis.. hur långt är ett träningspass? Att träna, träffa vänner..

Din sjukskrivna vän kanske ägnar sig åt "roliga" aktiviteter max 5 timmar per vecka. När hon väl gör dessa roliga aktiviteter tar hon bild och uppdaterar på facebook. För utomstående kanske det ser ut som att hon bara gör massa roliga saker hela tiden.. men den roliga aktiviteten kanske bara varade i 30-60 minuter. Under de 30-60 minuterna har hon dessutom möjligheten att välja tempo själv.

Det är lite skillnad mot att arbeta 25%, 50%, 75% eller 100% på förutbestämd tid med förutbestämda arbetsuppgifter i ett förutbestämt tempo.

Efter de nätter då hon inte kunnat sova något ställer hon in träffar, gör om i planeringen. Det går inte att göra så med ett vanligt jobb.

Att hon hade vänner/familj på besök över några nätter.. hur ofta har hon det? 2 gånger per år? Efteråt är hon säkert helt slut och sängliggande i minst 3 dygn, kanske i en vecka om det vill sig illa.

Snälla döm inte din vän.

Jättebra skrivet! Håller verkligen med!

Bästa rådet till dig ts är att BARA bryr dig om dig själv och ditt liv. Förändra ditt liv istället så du blir mer nöjd. Hon är sjukskriven föratt hon ff är sjuk, det kan ju ingen annan utifrån avgöra och bedöma! Tur att det inte är allmänheten som avgör sjukskrivningar. Allmänheten har bara massa grundlösa åsikter om andra, hur de ska leva sina liv mm. Är det en sån person du vill vara? Det är verkligen provocerande.

Du kan ju inte jämföra era liv! Ni har olika liv liksom.

Anonym (Avslag) skrev 2021-08-02 12:23:03 följande:

Visst är det så, att man kan se frisk ut. Jag ser också frisk ut men är trasig i kroppen. Ser också oförskämt ung ut, så man tror inte att vi är ett par. Eller sjukdomen syns ju när jag har kryckor, och hemma ser de när jag sover mycket. Har flera trauman genom livet som också gör att jag får ta bort kraven på fritiden och har valt att skaffa ett barn, inte flera. Många verkar tänka tvärtom, "jag orkar inte ha någon aktiv fritid om jag jobbar, alltså kan jag inte jobba". Jag förundras över hur vissa kan vara sjukskrivna för småsaker, för visst varierar självberättigandet när det gäller det från person till person, och hade vi inte varit så många sjuka som jobbar hade samhället aldrig gått runt.

Sjukskriven för småsaker? Vem blir det??
    Anonym (Vill förstå) skrev 2021-08-02 13:54:44 följande:

Delvis att hen inte förstår hur hen ska kunna fortsätta med alla fritidsaktiviteter som hen skapat för sig själv. Även ett visst motstånd att gå tillbaks till jobbet och ta en tjänst som är mindre krävande då det innebär lägre lön och då hellre undviker att gå tillbaks. Det är väl sådana saker som provocerar lite.

Ja men släpp det då! Det angår INTE dig. Låt henne göra som hon vill med sitt liv. Dina åsikter är provocerande!
Svar på tråden Psykisk ohälsa sjukskrivning