Inlägg från: Anonym (Vill förstå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vill förstå)

Psykisk ohälsa sjukskrivning

Jag känner en person som varit sjukskriven pga psykisk ohälsa i mer än år. Jag tvivlar inte på att det varit ett helvete. Det som jag dock ställer mig undrande till är hur länge man kan få fortsätta vara sjukskriven.

Den sjuke verkar nu må bättre sedan ett halvår tillbaks. Det känns provocerande för mig att den sjukskrivna inte kan gå tillbaks till jobbet men trots det vara ledare för barn inom tennis, ordna middagar, åka ut på utflykter, åka iväg flera dagar för att besöka familj, ta emot gäster som stannar några dagar, träna var och varannan dag. Är det såhär att vara psykiskt sjuk att man kan allt det här men man kan inte jobba?

Jag vet att det jobbas på att få till rätt mediciner för den sjuke och att medicinen fortfarande ändras då och då.

Jag försöker bara förstå och inte känna mig så irriterad på min bekant.

• Svar på tråden Psykisk ohälsa sjukskrivning
  • Anonym (Vill förstå)
    Sockerikaffet skrev 2021-08-02 09:25:06 följande:

Ja det kan vara så att man klarar allt du räknar upp men inte klarar att jobba. Ett jobb kan ha helt andra stressmoment och krav än vad privatlivet har.

Jag själv orkar inte med eller har tid med alla de åtagande som den sjukskrivne har, just pga av att jag jobbar. Därför blir jag väldigt frågande till hur man kan orka med allt detta men inte kunna jobba? Självklart ska man få lov att vara sjuk om man är det men om man kan allt det där, kan man verkligen inte jobba det minsta då? Frågar för att jag verkligen inte förstår som frisk men någon annan i liknande situation kanske kan förklara?
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-02 09:43:40 följande:

Du skulle också kunna se det som att du förstår att du inte vet allt som pågår inom och runt en annan person och bara släppa det. Det är faktiskt inget du har att göra med, känns lite konstigt att gå omkring och vara irriterad på hur nån annan lever sitt liv...

Nej, det är inte så konstigt när man agerat bollplank åt den här personen under hela sjukdomsförloppet. Jag vet att personen varit väldigt sjuk. Full respekt för det. Men nu är det full rulle, som vanligt innan sjukdom skulle jag vilja säga, och jag har svårt att fortsätta vara bollplank utan att känna mig irriterad. Så jag vill förstå. Alternativet är ju att den sjuke mister mig som vän om jag skiter i den som du tycker.

Jag själv orkar som sagt inte med alla dessa åtagande som den sjuke har just för att jag jobbar. Självklart hade jag också tyckt det varit kul att ha massor med fritid att göra både det ena och det andra. Därför undrar jag om man verkligen inte kan jobba det minsta om man har möjlighet att göra alla dessa saker som den sjuke gör?
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Förstår) skrev 2021-08-02 09:59:06 följande:

Jag förstår dig TS och din frustration.

Men jag måste dock säga att det är skillnad på att prestera de sakerna du beskriver och att jobba. Att vara träningsledare för tennis.. hur långt är ett träningspass? Att träna, träffa vänner..

Din sjukskrivna vän kanske ägnar sig åt "roliga" aktiviteter max 5 timmar per vecka. När hon väl gör dessa roliga aktiviteter tar hon bild och uppdaterar på facebook. För utomstående kanske det ser ut som att hon bara gör massa roliga saker hela tiden.. men den roliga aktiviteten kanske bara varade i 30-60 minuter. Under de 30-60 minuterna har hon dessutom möjligheten att välja tempo själv.

Det är lite skillnad mot att arbeta 25%, 50%, 75% eller 100% på förutbestämd tid med förutbestämda arbetsuppgifter i ett förutbestämt tempo.

Efter de nätter då hon inte kunnat sova något ställer hon in träffar, gör om i planeringen. Det går inte att göra så med ett vanligt jobb.

Att hon hade vänner/familj på besök över några nätter.. hur ofta har hon det? 2 gånger per år? Efteråt är hon säkert helt slut och sängliggande i minst 3 dygn, kanske i en vecka om det vill sig illa.

Snälla döm inte din vän.

Tack för ett sansat och vettigt inlägg. Nu vet jag dock att en vanlig dag så tränas det minst 1-2 timmar (för välmående såklart), lunch men en kompis, köra runt på en massa ärenden, hämta barnen från förskolan ganska tidigt och sen laga mat och köra barn på aktiviteter om det inte hålls i träningen själv. Dock vet jag också att det vilas en 1,5 timme på eftermiddagen. Det kan ju såklart vara svårt om man jobbar.

Jag förstår ju att alla dessa saker är njutbara och inte orsakar stress. Men samtidigt så kanske gemene man hade velat ha det såhär om man hade kunnat trygga sin försörjning. Jag vet ivf att jag viker mig själv dubbel för att hinna med jobb, hämta i vettig tid, självvård i form av träning och allt annat man ska hinna med. Livet skaver nog lite för de flesta?

Och när den sjuke inte ger intryck av att vara så väldans sjuk längre så känner man sig lite provocerad när den kämpar emot att återgå i jobb om det så bara är en timme om dagen.

Men jag vill gärna få mothugg för att som sagt öka mig förståelse.
  • Anonym (Vill förstå)
    LFF skrev 2021-08-02 10:04:40 följande:

Du kommer aldrig att förstå förrän du hamnar i den sitsen själv.

Min mamma blev sjukskriven 1997 pga diskbråck. Hon har inte jobbat en dag sen dess (fyller 65 i höst), sen många år tillbaks är hon sjukpensionär. Hon har haft otroligt mycket smärta i kroppen och gått på starka mediciner. Vissa dagar har hon knappt orkat upp ur sängen men gjort det ändå just för att hon vet att hon måste upp och röra på sig. På ytan har det sett ut som att det inte alls varit något "fel" på henne. Hon har varit på landet, hon har hund, hon har hjälp mina morföräldrar och sin sambos mamma mycket samt andra äldre grannar etc. Så på ytan har det sett ut som att hon minsann borde ha kunnat jobba. 

Men, tex efter en dag med mina barn så är hon helt slut i ett par dagar efteråt. Eller om det blivit omställning i vädret som påverkar hennes smärta. 

Samma sak med en vän som blev utbränd. Det tog flera år för henne att komma tillbaks till arbetslivet. När vi återtog kontakten hade hon varit sjukskriven i 2 år och det var första gången hon åkte till stan den dagen vi skulle äta lunch. Typ 3 år senare började hon jobba deltid på sitt arbete igen.

Så, försök inte ens förstå för du kommer aldrig att lyckas. Var istället glad för din vän som verkar vara på väg tillbaks från sin psykiska ohälsa. Lägg ingen värdering i vad hen orkar göra i övrigt samtidigt som personen inte orkar med ett arbete. Du har inte en aning om hur rehabiliteringsplanen ser ut. 

Ännu ett vettigt inlägg, tack.

Du har säkert rätt i att man inte vet förrän man varit där. Jag har två sjukpensionärer i min omgivning där det är väldigt tydligt att de aldrig kan jobba igen. Kanske jag jämför med dem.

När en person verkar vara helt frisk så ökar man också kraven på den omedvetet. Men självklart har man inte full insikt i någons liv.

Jag oroar mig kanske också för att de sjuke har fått för sig att alla andras liv är helt perfekta. Att livet ska vara helt smärtfritt innan man kan återgå till jobb etc. För det har jag förklarat gång på gång, att vi alla sliter, att det skaver, att det är kämpigt då och då, att man inte räcker till.
  • Anonym (Vill förstå)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-08-02 11:28:58 följande:

Bästa rådet till dig ts är att BARA bryr dig om dig själv och ditt liv. Förändra ditt liv istället så du blir mer nöjd. Hon är sjukskriven föratt hon ff är sjuk, det kan ju ingen annan utifrån avgöra och bedöma! Tur att det inte är allmänheten som avgör sjukskrivningar. Allmänheten har bara massa grundlösa åsikter om andra, hur de ska leva sina liv mm. Är det en sån person du vill vara? Det är verkligen provocerande.

Du kan ju inte jämföra era liv! Ni har olika liv liksom.

Jag är nöjd. Men jag tror det är få förunnat att inte tycka att livet skaver ibland. Att man inte hinner med, att man stressar med hämtningar, att maten inte görs från grunden etc etc Att jobba mindre leder i sin tur till lägre pension och det är inte heller ett drömscenario. Så hur man än gör så kommer det att skava i någon ände. Så som vårt samhälle är uppbyggt så är det lite jobbigt för de flesta av och till. Vill man inte vara med på det så får man ju välja annorlunda såklart men då får man ju också stå sitt kast den dagen pensionen kommer tex. Och då blir det provocerande när det känns som en person stretar emot att gå tillbaks till det men inte känner att det är aktuellt att byta till en mer anpassad tjänst för att det innebär tex lägre lön utan ist ifrågasätter hur hen ska ha tid med det nya livet som skapats om den ska jobba samtidigt.

Men absolut, jag kan sluta att umgås med personen och bara sköta mitt.
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Avslag) skrev 2021-08-02 11:45:39 följande:

1997 var det betydligt enklare att bli sjukpensionär. Idag är det tveksamt om din mamma hade blivit det. Min man har fått avslag på avslag fast han har en kronisk sjukdom med tämligen aggressivt förlopp. Han kan sitta korta stunder och se på TV ett tag, gå med stora smärtor upp till 50 m i sakta mak. Vi kan inte ens se en film ihop. Händerna fungerar ej, knölar på alla leder, kan inte öppna sina mediciner, inte en läskkork. Fick en stroke också nyligen. Har nedsatt lungkapacitet. Har haft ett kroppsarbete i 30 år, men nu heter det att han "inte prövats mot hela arbetsmarknaden", därav avslag. Han äter morfin varje dag och läkaren vill att han går över på plåster. Han är inte ensam om att vara "utsatt" för FK:s idioti och ojämna bedömningar. Jag har själv diskbråck med ischias och varvar kryckor, vila och promenader för att lösa upp. Kan stelopereras om jag vill, oddsen är sådär att det blir bättre, varför jag inte är direkt rådd att tacka ja. Jobbar mer än 100%, men givetvis inte i ett jobb med lyft eller stora vridmoment. Finns inte en chans att jag skulle klara av en aktiv fritid likt exemplen i TS och samtidigt jobba. Försäkringskassan lämnar övrigt att önska, både vad gäller vilja som bör knuffas tillbaka i arbete och vilka som ska slippa.

Men det här blir man ju bara ledsen av. Här känns det så självklart att din man ska få vara sjuk och få ersättning. Har personer i min omgivning som är tydligt sjuka och som absolut inte skulle kunna jobba. Men man ska tydligen inte jämföra personer mot personer. Och det är kanske därför din mans fall känns så självklart medan den psykiskt sjuke som verkar kunna allt på sin fritid inte kan börja abetsträna. Jag får intryck att känslorna runt jobbet är en stor bidragande faktor som gör att hen inte vill tillbaks. Att självförtroendet är i botten- hur ska jag kunna klara av ett jobb typ. Rädsla av att en arbetsträning innebär ett nytt misslyckande och vad när de 25% blir 100%- hur ska livet gå ihop då. Och att så länge man skjuter det framför sig ju längre slipper man ju. Men vad vet jag, men det är så det upplevs när man klarar av alla dessa andra fritidsaktiviteter. Därför lite frustrerade som anhörig.
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Åsa) skrev 2021-08-02 13:10:34 följande:

På vilket sätt kämpar hen emot att återgå i jobb?

Delvis att hen inte förstår hur hen ska kunna fortsätta med alla fritidsaktiviteter som hen skapat för sig själv. Även ett visst motstånd att gå tillbaks till jobbet och ta en tjänst som är mindre krävande då det innebär lägre lön och då hellre undviker att gå tillbaks. Det är väl sådana saker som provocerar lite.
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-02 13:44:09 följande:

Men sluta vara bollplank då...? Känns som att du argumenterar för nån slags rättighet att döma din vän för att du funnits där genom åren, fast du inte ens vet hur det är att leva med vad hen nu går igenom. Du behöver inte förstå, du behöver bara acceptera. Jag sa inte att du ska överge din vän, bara sluta irritera dig, för du har inte med det att göra.

Jaha, så du kanske är lite avundsjuk också? Du ska vara glad att din vän orkar må bättre, ett jobb kan vara väldigt dränerande medan roliga aktiviteter tvärtom bygger upp människan inifrån. Se det som terapi för din vän, om det får dig att må bättre.

Avundsjuk vill jag inte påstå mest irritation när det kommer en massa dravel om hur galet det är att vi som samhälle lämnar barnen på institution ist för att vara hemma med dem. Att hur hinner man med träning och allt annat om man jobbar. Och det är väl varar så att vi får sluta prata om sådana saker när det bara gör mig provocerad
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Åsa) skrev 2021-08-02 13:10:34 följande:

På vilket sätt kämpar hen emot att återgå i jobb?

Delvis att hen inte förstår hur hen ska kunna fortsätta med alla fritidsaktiviteter som hen skapat för sig själv. Även ett visst motstånd att gå tillbaks till jobbet och ta en tjänst som är mindre krävande då det innebär lägre lön och då hellre undviker att gå tillbaks. Det är väl sådana saker som provocerar lite.
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-02 14:03:26 följande:

Dravel skulle jag inte påstå att det är. Skolbarn träffar andra vuxna fler timmar om dygnet än sina föräldrar, fullständigt vansinne om man har fsk-barn som är ännu yngre. Sen fattar inte jag heller riktigt hur andra hinner med alla sina aktiviteter med ett heltidsjobb men man får väl prioritera. Såg att din vän inte riktigt vill ge upp sina aktiviteter, och det förstår man ju, men samtidigt kan man inte alltid få allt. Jag tror det vore bra om du undvek ämnen som du vet är provocerande, och om hen tar upp nåt så försök vara glad för din vän att hen mår så bra och byt ämne om det blir jobbigt.

Det blir ju dravel när valet står en fullkomligt fritt att sluta jobba och vara hemma med sina barn. Men då får man ju lösa det ekonomiska själv och inte luta sig tillbaks på en sjukskrivning som man vill ska vara för evigt för att få betalt samtidigt. Det känns mycket provocerande när en person säger så till oss andra som är med och bekostar dennes sjukskrivning. Och sjukskriven ska man såklart vara när det behövs men det ska väl inte vara som en möjlighet att lösa det ekonomiska för att vara mer hemma med sina barn? Eller kunna träna på en tid som passar en perfekt. Eller kunna handla när barnen är på förskolan?
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-02 14:18:48 följande:

Nej, varför det? Om din vän (eller vem som helst) har valmöjligheten så är det väl upp till dem om de vill vara närvarande föräldrar? Återigen verkar du väldigt dömande. Känns som att du behöver jobba med den där biten rent generellt i livet.

Det vet du ju ingenting alls om hur jag är i ?övriga livet?, kanske du som är dämmande utifrån en text på FB? Jag har förklarat nedan av hen inte är intresserad att vara hemma utan att få betalt för det. Då har man inte ?valt?.

Du måste ju förstå att din vän självklart blir sjukskriven för sitt mående och inte för att hen vill vara hemmaförälder. Det kan ta tid att komma tillbaka till arbetslivet, om din vän någonsin kommer att göra det alls. Du skriver ju bara "psykisk ohälsa" men det är väldigt stor skillnad på att ha något tillfälligt som en depression eller utbrändhet, eller om personen lider av en psykisk diagnos.

Det är ju det jag menar. Personen tycker ju att vi andra som jobbar borde vara mer hemma med våra barn för att hen är det pga sin sjukskrivning. Och då menar jag att självklart får man vara det men då får man ju lösa den ekonomiska biten själv, inte genom bidrag.

Detta resonemang har uppkommit det senaste året. Innan jobbade hen och sa inget om dessa tankar. Jag tror att det kommer sig av att den långa ledigheten har gett upphov till dessa tankar och hen nu inte ser sig kunna bibehålla sin livkvalitet om hen går tillbaks till jobb, men är samtidigt inte villig att bära kostnaden själv.

Jag vet ju att personen inte är villig att ta en annan mindre krävande tjänst då det skulle innebära längre lön. Det är sådana saker som mig att undra.
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Zxcvb) skrev 2021-08-02 14:29:10 följande:

Förlåt, men läser du ens svaren du får? Det kan vara PLÄTTLÄTT att göra mentalt enkla saker som att spela tennis, promenera, spela golf eller förbereda en social tillställning. Men det kan ta totalt tvärstopp för den som är sjuk att göra sitt vanliga jobb som kanske kräver både tankeverksamhet och koncentration på en helt annan nivå.

Du måste ju skilja på vad personen förväntas prestera på sitt arbete och vad personen gör privat.

Tillhör det även sjukdomsbilden att tycka sig ha en ?rätt? att vara hemma med barn genom bidrag? Eller inte acceptera en enklare tjänst om den erbjöds? Att komma med åsikter om att den ekonomiska ersättningen borde vara högre? Att uttrycka att livskvaliteten kommer sänkas om hen ska återgå till jobb (pga minskade fritidsaktiviteter)? För allt det där kan man ju lösa om man är villig att gå ner i tid och ta den ekonomiska kostnaden själv.

Jag förstår att jobbet känns mer kravfyllt än roliga självvalda aktiviteter. Men jag kanske inte förstår hur det blir tvärstopp med jobb vs allt det andra? Förklara gärna (jag vill genuint veta) hur kan man inte omvandla några av dessa åtagande till några timmars betalt arbete?
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-02 14:43:29 följande:

Och du förstår inte att det inte är ett val som din vän varken gör eller kan eller har rätt att göra? Det är verkligen inte lätt att få en sjukskrivning godkänd av Fk, du måste inse att din vän har en lång väg kvar antagligen. Om din vän sedan tycker att fler borde vara hemma med sina barn så kan jag bara säga att hen har helt rätt. Naturligtvis är det något som hen kommit till insikt om först nu, när livet ändå tog den vändningen. Det är väldigt få som ifrågasätter ekorrhjulet de flesta lever i, men man får nästan se det som ett sundhetstecken när det händer.

Jag såg att du skrev det där om lägre lön osv... Jag har svårt att tänka mig vilka jobb som ger sämre lön än om man är sjukskriven...? Eller du kanske menar lägre lön än sina tidigare jobb? Du får fortfarande särskilja önskemål från verklighet, din vän väljer inte att vara hemma för nöjes skull, eller lathet, eller nånting annat. Hen skulle aldrig få godkänd sjukskrivning om det inte behövdes. Jobba på att förbättra ditt eget liv istället! För just nu låter du bara väldigt bitter och missunnsam.

Det var jämfört med tidigare jobb som hen inte var så intresserad av att ta ett enklare jobb. Rädslan är nog att om ett enklare jobb påbörjas och det inte heller klaras av så är förutsättningarna sämre- lägre grundlön = sämre pensionsavsättningar etc.

Jag förstår att jag kanske låter bitter men så är det inte. Jag tror också att där är andra anledningar till att jag känner mig irriterad. Att med den här personen har det alltid varit ett givande men sällan något tillbaks, frisk som sjuk. Och jag känner nog att den här person har en tendens att ?roffa åt sig? vad det än kan vara. Så det kan absolut vara en orättvis bedömning just i detta tillfället även om det faktiskt är befogat med en fortsatt sjukskrivning.

Jag får bara låta bli att diskutera dessa sakerna med hen eftersom det irriterar mig.
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (d) skrev 2021-08-02 15:14:38 följande:

Varför upprepar du dina frågor hela tiden? Förstår du inte svaren du får?

Man blir inte uppskattad och ursäktad som avundsjuk och dömande på det sätt du är, oavsett hur många gånger du ställer dina frågor.

Du verkar ha mycket att jobba med i din egen arbetssituation och ditt övriga liv. Fokusera på det helt och hållet istället. Den här bitterheten kommer bara att få dig att må ännu sämre.

Kanske för att förtydliga att situationen är mångfasetterad. Men jag är irriterad på personen sen innan då den är gränslös och något av er energitjuv. Så jag är nog inte i en position att förhålla mig till dennes sjukskrivning utan att vara dömande. Hade det varit någon av mina andra vänner så hade jag känns annorlunda, det kan jag erkänna. Så jag får låta bli att diskutera saker med denne person som bara irriterar mig.

Jag ser mig annars som mycket icke dömande. Men som sagt, denne person har gjort många märkliga saker sedan tidigare.
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Åsa) skrev 2021-08-02 15:43:52 följande:

Varför är du vän med någon du tycker så illa om? Helt obegripligt för mig som ser det utifrån.

Jag vet, det är märkligt. Jag tycker om personen men irriterar mig också jättemycket. Vi har haft perioder där jag satt vår vänskap på paus (som jag också sagt till personen) men sedan återupptagit den. Vi har intressanta samtal och jag vill inte lämna personen ensam nu under sjukdomen. Irritationen som framkommer här på Forumet visar jag inte alls för personen utan stödjer så mycket som jag kan. Ser ingen anledning att vända ryggen till när hen har det svårt. Men för den sakens skull kan jag ju ha tankar, eller hur? Eller skriva här på ett forum skadar ju heller ingen? Om det hjälper att få kräkas lite anonymt såhär och jag sedan kan återgå till att vara stödjande så har ju både den sjuke och jag vunnit på det. Folks åsikter här ger ju också perspektiv på att det nog är mer personen som irriterar än att jag missunnar hen en sjukskrivning.

Personen är också väldigt snäll (men samtidigt energitjuv och gränslös) men saknar samtidigt möjlighet att någonsin vara ett stöd tillbaks, även som frisk. Kanske jag känner att som den friske av oss kan göra en skillnad genom att vara där trots att det kostar.
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-02 15:52:17 följande:

Det har ju inte med sjukskrivningen att göra, så kan man ju känna oavsett situation. Du tror inte personen fattar att pensionen är totalt körd om hen är sjukskriven istället...?

Nej, men då ska du ju bryta med personen istället för att må dåligt själv! Och du behöver fortfarande jobba på att släppa din irritation över hur andra lever eller vad de har för åsikter.

Har man kollektivavtal där man är anställd när man är sjukskriven så får man avsättningar till pensionen också vid sjukskrivning.

Jag tror det är få personer som inte har någon som helst tanke om hur andra lever eller har för åsikter. Det hade varit ett märkligt om jag inte tyckte något om varken positivt eller negativt som andra gjorde eller sa. Det ligger i vår natur och jag har ingen ambition om att sluta ta ställning till saker. Att jag borde irritera mig mindre på min bekant genom att låta bli att engagera mig ger jag dig rätt i då jag tror jag irriterar mig på annat än dennes sjukskrivning.
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-02 18:22:08 följande:

Och du reagerar inte alls på att ts dillar på om en lön på 54000:-....? Du verkar inte hålla med mig när jag påstår att ens pension så klart blir bättre om man jobbar snarare än att vara sjukskriven, men man kan ju inte tycka lika jämt förstås.

Det är inte jag som har skrivit inlägget om 54 tusen. Det är en annan person.
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-08-02 15:52:17 följande:

Det har ju inte med sjukskrivningen att göra, så kan man ju känna oavsett situation. Du tror inte personen fattar att pensionen är totalt körd om hen är sjukskriven istället...?

Nej, men då ska du ju bryta med personen istället för att må dåligt själv! Och du behöver fortfarande jobba på att släppa din irritation över hur andra lever eller vad de har för åsikter.

Har man kollektivavtal där man är anställd när man är sjukskriven så får man avsättningar till pensionen också vid sjukskrivning.

Jag tror det är få personer som inte har någon som helst tanke om hur andra lever eller har för åsikter. Det hade varit ett märkligt om jag inte tyckte något om varken positivt eller negativt som andra gjorde eller sa. Det ligger i vår natur och jag har ingen ambition om att sluta ta ställning till saker. Att jag borde irritera mig mindre på min bekant genom att låta bli att engagera mig ger jag dig rätt i då jag tror jag irriterar mig på annat än dennes sjukskrivning.
    Anonym (Lene) skrev 2021-08-02 18:59:18 följande:

Hade du varit nöjd med ditt hade du aldrig skrivit trådstarten. 

Det kan du få lov att tro att tycka. Hur det egentligen är vet jag väl bäst själv.
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Zxcvb) skrev 2021-08-02 18:44:35 följande:
    Tack, ska kolla.
  • Anonym (Vill förstå)
    Anonym (Lene) skrev 2021-08-02 19:54:17 följande:

Din TS och dina övriga inlägg i tråden säger något annat. En person som är tillfreds med sitt och det man själv har reagerar inte som du gjort. Sen kan du intala dig själv hur mycket du vill att du är nöjd och glad. Allt det här bottnar ju i någonting hos dig själv, att det är något som skaver där, sen om det är att du själv är missnöjd med din egen arbetssituation, har svårt att få livspusslet att gå ihop, hade velat göra mer kul grejer på fritiden, känner dåligt samvete gentemot eventuella barn etc etc det kan ingen annan än du själv svara på. Men hade lagt lite energi på att reda ut det istället för att rikta misstankar och missunnsamhet mot din vän hade du nog mått bättre i längden. 

Verkar som att din vän genomgår en förändring i vad hon prioriterar i livet, vilket är rätt vanligt när man kravlar sig ur en krissituation. Även fast hon blir frisk kanske hon kommer fortsätta prioritera det där som verkar göra henne glad. Hon kanske aldrig mer jobbar heltid, fast hon kan, för att andra saker blivit viktigare. Eller så kommer hon aldrig mer kunna arbeta heltid för att hennes sjukdom omöjliggör det, ska hon inte få göra roliga saker trots att hon är sjuk? Om allt det där som hon "hinner med" nu gör att hon också har kraft att arbeta 50%, är det bättre att hon slutar göra roliga saker, blir deppig och bara orkar jobbar 25% istället? 

Hade det känts mer "rättvist" att din vän fått avslag på sin sjukpenning och tvingats tillbaka till arbetet tidigare än vad hon fysiskt och mentalt klarat av? Och sen kanske blivit sjukskriven igen, med ännu längre återhämtningsperiod? 

Det är sant att något skaver. Den här personen skaver. Och har insett att jag måste vara mindre involverad eftersom det tar fram massa dåliga sidor hos mig. Där är som sagt tidigare incidenter som gör att jag är kritisk till situationen och som jag inte hade känt mot en annan person.

Typ som en snål person kan irritera en, inte för att man inte har råd att bjuda men för att det bara känns fel och utnyttjande. Lite så är det här med.
Svar på tråden Psykisk ohälsa sjukskrivning