• Anonym (Idun)

    Vilka stadsdelar i Stockholm gängfria?

    Om man ska bosätta sig i Stockholm, vilka stadsdelar är att föredra om man vill slippa gängkriminalitet och invandrartäta skolor framöver? Tänker ffa med tanke på barn och att skolresultat tenderar sjunka rejält i sådana områden. Vi är i förd med att flytta och planerar bo kvar under barnens skolår, ca 10 år.

  • Svar på tråden Vilka stadsdelar i Stockholm gängfria?
  • Anonym (T)

    Med tanke på att ni har de ekonomiska möjligheterna och kan tänka er att bo i en närliggande kommun så skulle jag satsa på Vaxholm. Jag tänker flytta dit själv när jag blir äldre för att det är så otroligt vackert och lugnt.

    Som andra redan har påpekat ovan så är vissa stadsdelar lugna men ligger nära utsatta områden så problemen sprider sig dit. De senaste åren har jag bott i Aspudden, Midsommarkransen och Hägerstensåsen eftersom det är barnvänliga, lugna områden men nu börjar ungdomsrån och andra sociala problem dyka upp även här, inte för att brottslingarna bor här utan för att det ligger nära problemområden.

    Sedan är det ett löjligt hyckleri i tråden. I min sons skola gick det en del invandrarbarn eftersom deras föräldrar inte ville att barnen skulle gå i skolor med en stor andel invandrare. De skjutsade hellre barnen till en skola där majoriteten av eleverna är svenskar för att barnen skulle lära sig bra svenska.

    Jag har flera invandrarvänner varav en del från Mellanöstern som resonerar exakt som TS. De tänker inte bo i områden med gängkriminalitet och kaos av ideologiska skäl. De tänker på sina barns bästa.

    Alla stockholmare vet precis vad TS menar, vilka områden man ska undvika och vilka som är lugna. De som låtsas att det inte är så sätter antagligen inte sin fot utanför sitt trygga, mysiga område och lever i en bubbla eller förnekar problemen av ideologiska skäl.

    Jag är vänster och har _jobbat_ i flera problemområden med integrationsfrågor och den som flyttar dit för att vara en fin människa, medan andra är tvungna att bo där av ekonomiska skäl men vill fly, är en idiot och en olämplig förälder.

    Så sluta ljug och ge TS realistiska förslag i stället.

  • Anonym (Idun)
    Anonym (Inga) skrev 2021-08-03 12:08:19 följande:

    Jag håller med om att det finns problem i de områden, men däremot inte att det är pga invandrarna. Det är ju integrationen som har misslyckats. Och den får man väl ändå tacka våra diverse regeringar vi haft genom åren. Både till vänster och höger. Men det är en helt annan diskussion.


    Problemet är ju densamma oavsett vems ?fel?, det är. Det blir inte en bättre bostadsmiljö bara för att det är regeringens fel och inte personernas eget ansvar. Det gör ingen skillnad för mig som måste bo där.
  • Anonym (T)
    Anonym (Idun) skrev 2021-08-03 13:09:18 följande:

    Problemet är ju densamma oavsett vems ?fel?, det är. Det blir inte en bättre bostadsmiljö bara för att det är regeringens fel och inte personernas eget ansvar. Det gör ingen skillnad för mig som måste bo där.


    Tillägg till ovanstående.

    Stadsdelar i innerstan som är (relativt) lugna:

    Östermalm

    Kungsholmen (undvik Hornsbergs strand)

    Vasastan

    Övriga stadsdelar/ närliggande kommuner

    Bromma - Nockeby, Lovön, Ekerö, Färingsö

    Lidingö - Hersby, Gåshaga, Klippudden, Torsvik, Herserud

    Djursholm

    Värmdö - idyllisk landsbygd och skärgård på flera ställen (undvik Gustavsberg)

    Nacka - Saltsjö-Boo, Duvnäs (undvik Orminge och Fisksätra)

    Det är vad jag kommer på just nu.
  • Anonym (T)

    Det här kommer säkert få en del i tråden att flippa men ett tips är att söka på vissa områden på Flashback för en off the record-beskrivning. Jag brukar göra det när jag söker semestermål i Sverige. Sedan kollar jag det mot förekomst i medierna, stämmer i varje fall. Deprimerande, vissa vackrast semesterorter är helt förstörda, men nödvändigt.

  • Frallan78

    Bromma (bara Äppelviken till Nockeby - inte utanför Abrahamsberg), Djursholm och Lidingö. That's it.

    Får hoppas gubben fått ett grymt välbetalt jobb alltså.

  • Arboga
    Anonym (Inga) skrev 2021-08-03 12:08:19 följande:
    Jag håller med om att det finns problem i de områden, men däremot inte att det är pga invandrarna. Det är ju integrationen som har misslyckats. Och den får man väl ändå tacka våra diverse regeringar vi haft genom åren. Både till vänster och höger. Men det är en helt annan diskussion.
    Så invandrarna själva har inget ansvar för hur det ser ut?
  • Anonym (Inga)
    Arboga skrev 2021-08-03 17:08:45 följande:

    Så invandrarna själva har inget ansvar för hur det ser ut?


    Inte invandrarna som grupp utan de idioterna som beter sig som idioter har ett ansvar naturligtvis.
  • Anonym (Socialdemokrat)
    Arboga skrev 2021-08-03 17:08:45 följande:
    Så invandrarna själva har inget ansvar för hur det ser ut?
    Nej, det är enbart samhällets fel. 
  • Anonym (just sayin')
    Anonym (Socialdemokrat) skrev 2021-08-03 21:07:09 följande:
    Nej, det är enbart samhällets fel. 
    När man misslyckas med att trolla på Familjeliv då är man rätt misslyckad överlag
  • Arboga
    Anonym (Inga) skrev 2021-08-03 17:18:20 följande:
    Inte invandrarna som grupp utan de idioterna som beter sig som idioter har ett ansvar naturligtvis.
    Så dom som inte vill integreras har del i att det gått åt pipsvängen?
Svar på tråden Vilka stadsdelar i Stockholm gängfria?