Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

    Hur mycket är rimligt att betala?

    elin1989 skrev 2021-08-03 22:00:49 följande:
    Vi hyr ut huset 5-7 veckor om sommaren till vem som vill ha det. Om vi kände personerna väl skulle jag ge det till dem för 6000 för en vecka istället för 8000, någon så pass avlägsen som en kompis barn skulle definitivt fortfarande betala 6000.

    MEN det kanske inte alls är så din väns föräldrar tänker, och deras situation kan vara helt annorlunda. De kan mycket väl vilja låna ut huset till dig för att vara snälla, helt gratis. Men det är därför som din kompis måste ta reda på vad de förväntar sig. Om de faktiskt vill låna ut huset utan ersättning skulle jag inte betala någonting faktiskt, bara se till att städa ordentligt och ge dem en present typ en flaska vin eller liknande.

    Jag skulle avstå att föreslå en summa själv eftersom jag inte skulle vilja hamna i en obekväm situation. Låt dem säga vad de förväntar sig och då kan du ta ställning till om du har råd med det eller inte. Om inte är det ju bara att tacka nej, du måste inte ens säga varför.

    Men din eller deras inkomst är helt ointressant tycker jag, framförallt eftersom de inte ens känner dig! Varför skulle de har någon sorts skyldighet att bjuda en helt främmande person på gratis eller billig semester?!

    Hur får du det till att de bjuder när jag säger att jag kommer betala oavsett om de säger att jag jag får vara där gratis? Jag känner dem inte det är därför jag vill göra rätt för mig. 


    Vi får se hur det blir, jag ska prata med min kompis under veckan ville mest bara ha lite input från andra innan jag gör det. 


    Anonvm skrev 2021-08-03 22:07:48 följande:
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-03 19:39:22 följande:
    Ja, jag kollade just upp det. Ett fritidshus kostar ca 14 000 per år i drift.
    Du säger ju rakt ut att du har kollat upp att det är på detta vis? Inga omständigheter är att beakta, ett fritidshus kostar si o så många kronor i drift, det har du kollat upp minsann....
    Du framställer dig mycket ung och naiv, verkligheten kommer ge dig ett mycket brutalt och omskakande uppvaknande inom några år med den verklighetsuppfattningen.

    Jag är i alla fall inte otrevlig och oförskämd. Hade du frågat hade du snabbt fått veta att jag kollat upp ett snittpris så jag vet på ett ungefär vad det rör sig om för att be dem om fakturor och sitta och räkna själv är EXTREMT OFINT. Jag vet ingen som skulle acceptera det. Min kompis skulle definitivt intre prata med mig på ett bra tag om jag bad att få detaljerad insyn kring husets ekonomi. Men du och dina vänner kanske brukar visa fakturor för varandra. 


    Anonym (F) skrev 2021-08-03 22:10:50 följande:
    Har det här verkligen med stugan att göra?

    Eh, ja såklart. 

  • Anonym (Ts)
    Anonvm skrev 2021-08-03 22:07:48 följande:
    Anonym (Ts) skrev 2021-08-03 19:39:22 följande:
    Ja, jag kollade just upp det. Ett fritidshus kostar ca 14 000 per år i drift.
    Du framställer dig mycket ung och naiv, verkligheten kommer ge dig ett mycket brutalt och omskakande uppvaknande inom några år med den verklighetsuppfattningen.
    Jag umgås bara med vettiga människor så knappast. Jag vet att det finns de som sitter och räknar kronor och ören, minutrar man hjälpt andra och sen sitter och jämför men sådant umgänge är inte jag intresserad av. 
  • Anonym (Ts)
    Shalke04 skrev 2021-08-03 22:54:13 följande:

    Finns flera hus som kostar runt 50.000 en vecka på sommaren, men det var inte min poäng (bara kolla Booking.com för 2022). Med en lilla beskrivning vi fått anser jag att 5.000kr är ett bra pris för dig, precis som flera andra skriver.

    Du verkar dock ha bestämt dig för att det är för mycket pga din ekonomi och att de redan har ?massa? pengar enligt dig. Då får du ju helt enkelt säga att du vill betala vad du vill betala. Förstår inte varför du frågar om du redan bestämt vad du tycker är rimligt?


    Jag kommer bara till en bokningssida när jag klickar på länken. Tror knappast att ett vanligt sommarhus kostar så mycket, om något är så dyrt lär det vara en herrgård eller liknande. 


    De verkar vara två läger, de som säger 5000 och de som tycker jag ska få låna gratis. Jag har inte bestämt mig, det är därför jag frågar. Jag säger bara att 5000 är för mycket för mig inget annat. 

  • Anonym (Ts)
    Anonvm skrev 2021-08-03 23:22:45 följande:

    Jag gjorde en poäng av ditt mycket förenklande utspel att "ett fritidshus kostar 14.000:- om året i driftskostnad".

    För det första så är det i ett enskilt fall precis poänglöst att ens ta upp vad det genomsnittliga fritidshuset i landet har för driftskostnad, det säger precis noll o inget om driftskostnaden för huset i fråga.

    För det andra är driftskostnaden för aktuellt hus precis lika irrelevant som ägarens inkomst när det gäller prissättning för uthyrning.Vem har sagt något om att "räkna kronor och ören"?

    När jag o polarna drar på nån kryssning eller resa så delas givetvis kostnaden för resan/hytten/rummet/stugan rakt av på antalet folk som är med, ingen som skulle komma på tanken att fråga vad nån har för inkomst innan vi delar?

    När vi sen går ut o käkar på ta någon notan ena dagen o nån annan nästa dag, osv... Ingen som tjafsar om att "min jävla burgare kosta mindre än din oxfilé" eller nått i den stilen, alla fattar att det jämnar ut sig i längden.

    När vi krökar så turas vi om att gå fram o beställa o betala, allt jämnar ut sig...

    Men är man arbetslös o pank så får man helt enkelt stanna hemma, man kan ju inte bara glida med o förvänta sig att bli bjuden bara för att man inte har några pengar.


    Varför hoppar du på mig? Det är många i den här tråden som pratat om driftskostnad och sagt olika summor. Klaga på dem istället! Jag citerade en person som sa 500 kronor/vecka och svarade att jag också kollat upp det. Att jag skulle sagt att de gällde för alla har du hittat på själv det har inget med mig att göra. Du verkar mest vilja kritisera för kritiserandets skull.

    Så gör vi inte i min umgängeskrets, vi går på ett ungefär efter inkomst. På samma sätt går vi efter tid när något ska göras. Nu har jag haft ett väldigt flexibelt schema t.ex då har jag hjälpt till med mycket praktiskt när folk behövt hjälp. Jag betalar också gärna för någon (när jag har pengar) så den personen slipper sitta hemma. Det känns självklart för mig, jag är uppfostrad på det sättet med. Men mina föräldrar och mina far-/morföräldrar som är 80+ kanske är unga och naiva som kommer få en chock sen när de blir ännu äldre. (Chocken får skynda på så de hinner med den innan de dör)
  • Anonym (Ts)
    Törstiga tuppen skrev 2021-08-03 23:59:13 följande:
    Jag tror att personen retade sig på att du angav deras löner som ett argument att betala lite. Människor som tycker att folk borde betala mer för att de har mer pengar är inte populära. Du kan inte jämföra dina vänner med folk du inte känner heller. Det enda rimliga är att du frågar om en summa och utifrån svaret tackar ja eller nej.

    Jag ha flera vänner och är inte alls ensam på något vis. Vad jag vet har ingen snackat skit om mig heller, dessutom tycker de flesta jag umgås med samma sak. Att inte dela med sig när man har känns väldigt snålt och sniket. 


    Vad gäller att fråga hur mycket de vill ha har jag upprepat det så många gånger att jag inte kommer skriva något om det igen. Tryck på visa endast. 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (*-*) skrev 2021-08-04 05:38:51 följande:

    Din kompis sa ju låna. Då klipper du gräset, rensar rabatten, vattnar med regnvatten (bevattningsförbud råder på Gotland)

    Innan du lämnar städar du noga och lämnar en fin flaska vin eller liknande på köksbordet och skriver ett rart tack-kort.


    Tack för input
    Miooo skrev 2021-08-04 09:48:41 följande:

    Men det är klart att det är relevant. Det hör till god ton att anpassa priset till bekanta med låg inkomst när man själv är tät. Vill man inte göra det så hyr man inte ut till bekanta, då hyr man ut till allmänheten istället. Om man inte vill bli sedd som pinsamt girig förstås


    Tack för att du förstår
    elin1989 skrev 2021-08-04 12:34:38 följande:

    Men det är ju skillnad på vänner och folk man inte känner. Skulle inte heller ha något problem att betala mer än vänner med lite pengar. Men det här är ju inte dina vänner, du känner ju inte ens föräldrarna


    Till saken hör att även om det är föräldrarna som äger och betalar fasta utgifter som sophämtning mm så fixar min kompis väldigt mycket med huset, hon och hennes sambo har t.ex byggt altan, beskärt träd, planerat det mesta som finns i trädgården mm så det blir halvt om halvt som jag lånar av henne också. Hade jag aldrig varit i stugan (jag har varit där med min vän några gånger) om jag skulle åka med kompisar eller min kompis var totalt oengagerad i huset hade jag resonerat annorlunda. Min kompis är där oftare än föräldrarna.
    Mrs Moneybags skrev 2021-08-04 12:48:37 följande:

    Nu har jag inte läst hela tråden, men rimligt för mig är att du betalar vad genomsnittet är i området för hus-hyra och sedan kanske får en liten rabatt pga att du känner familjen?

    Din och deras inkomster har ingen betydelse i sammanhanget. 


    Klart det har betydelse om de tjänar 12 gånger så mycket som mig. För dem betyder 5000 (snittpriset per vecka för en stuga i området) ingenting för mig är det en halv månadsinkomst.
  • Anonym (Ts)
    Törstiga tuppen skrev 2021-08-04 15:22:06 följande:

    Deras inkomst har ingenting med saken att göra. Kan du säga i vilka andra situationer du betalar efter förmåga? Restaurangbesök? Hyran? Ny bil? Det enda är väl dagsböter.


    Vi delar inte hyra och inköp av bil eftersom lägenheten/bilen är en ägodel. Restaurangbesök, bensin, resor mm delas efter inkomst. Samma om någon ska sälja något mindre (under 1000 kronor) så ges det ofta bort eller sälja billigare om någon har lite pengar.
    Anonym (pi) skrev 2021-08-04 15:23:05 följande:

    Om de säger att du får låna den så räcker det väl att du tar med någon flaska vin och lite choklad eller något. Ska de ha betalt så säger de nog hur mycket så det är nog inget du måste gissa dig fram till. Om det inte är en hyresstuga (så att de förlorar inkomst på att du bor där) så har jag svårt att tro att de skulle kräva betalt.


    Tack för input De har aldrig hyrt ut den.
  • Anonym (Ts)
    Törstiga tuppen skrev 2021-08-04 16:01:56 följande:

    Notan på restaurangen blir inte billigare för att du har dålig inkomst. Om någon är bussig och betalar mer för att ni har en relation är inte samma sak. Du får inte köpa dina kläder eller matvaror billigare än någon annan. Är lägenhet en ägodel men inte en sommarstuga?


    Varför spelar du dum? Det låter bara just det, dumt. Du vet mycket väl skillnaden på vänner och affärsverksamhet och du vet också att det är uppdelningen mellan vänner jag pratar om inte vad restaurangen tar betalt, du är inte korkad.

    Jag betalar inte hyra när jag sover över hos någon inte ens när de inte är hemma. Skulle jag bli inneboende eller hyra i andra hand betalar jag givetvis oavsett om det är en sommarstuga eller någons permanenta bostad.
    Anonym (tommy) skrev 2021-08-04 16:06:45 följande:

    vecka 32,33 är " avfolkningsveckor" sommargästerna är på väg hem och

    väldigt få får sina hus uthyrda efter vecka 31 så det eventuella hyresbortfallet

    är noll.


    De har aldrig hyrt ut men du har rätt, vi pratade om just september för att ingen skulle få för sig att åka dit.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2021-08-04 18:46:58 följande:

    Har man inte råd att hyra hos på Gotland så stannar man hemma. Enkelt. Att tro att man ska få något billigare bara för att man har dålig ekonomi är ju ren jävla dumhet. Livet är orättvist. Alla har inte möjlighet att göra allt.


    Vilket trist umgänge du verkar ha. Alla är inte giriga egoister. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2021-08-04 19:12:33 följande:
    Haha det är ju du som är girig! Som FÖRVÄNTAR dig att få det billigaste pga att du har låg inkomst. Så satans girigt.
    Så den som inte har ska ge till den som har ett överflöd annars är det girigt av personen som inte har. Bra, då vet jag.
  • Anonym (Ts)
    Anonvm skrev 2021-08-04 19:19:19 följande:
    Nej, inte ens lite.

    Resonemanget "efter förmåga och behov" är vi nog alla överens om inte riktigt är något att stå efter? Historien visar ju tydligt vart det leder.

    Du måste vända skallen din rätt.

    Din ekonomiska förmåga sätter inte värdet på varor och tjänster du anser dig behöva.
    Du kan t.ex inte som i denna historia kräva att få hyra en stuga på Gotland i en vecka under sommaren för 500:- bara för att du vill hyra en stuga på Gotland och inte har råd med mer.
    Det är istället din ekonomiska förmåga som bestämmer vad du har råd med och så får du rätta dig efter det.
    Det blir ingen vecka i en stuga på Gotland, du får snällt ta kollektivtrafiken eller cykeln till lokala kommunala stranden o nöja dig med det. Detta är ingen hemlighet för de allra flesta.

    Om du skaffar dig ett kvälls/helgjobb som du sköter paralellt med dina studier så öppnar sig fler semestermöjligheter nästa sommar. 

    Vad menar du med historien? Vilken historia skrivs om vänner och bekantas förmåga att bjuda och ställa upp för varandra? Har aldrig hört vänners ömsesidigas ekonomiska överrensstämmer beskrivas alls i någon historiebok. 


    Är du min kompis förälder? Om inte har du ingen aning om vad som blir av och inte. Det är är ingen affärsverksamhet så den jämförelsen kan du skippa meddetsamma. Tyvärr kan jag inte jobba extra, jag har redan nedsatt studietakt för att heltid blir för mycket för mig.   


    Törstiga tuppen skrev 2021-08-04 19:54:54 följande:
    Hur kan du ha total inblick i främlingars ekonomi?

    Min kompis sa vad de tjänade vid ett tillfälle och jag vet vad de jobbar med så det verkar rimligt. Vanligtvis pratar man väl inte om ens föräldrars ekonomi men det råkade komma upp i förbigående. 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Gotlänning boende i Visby) skrev 2021-08-04 20:25:21 följande:

    En normalvilla i och kring Visby får du betala 25-70k kronor för under Almedalsveckan. Känner till en etagelägenhet i innerstan som de får 100 000 den veckan för.

    Är det Slite du ska bo i, Hemse?


    Slite? Antar att det är ett område på Gotland. Jag har inte sagt i vilket område den ligger, kommer inte göra det heller vill inte bli igenkänd.
    Törstiga tuppen skrev 2021-08-04 20:33:21 följande:

    Att du vet vad de tjänar betyder väl ingenting. Du har ingen aning om deras utgifter och vad de har, ändå skriver du att de har pengar i överflöd. Inställningen att de borde sponsra dig eftersom du har det sämre känns lite.. forna Sovjetunionen.


    Jag utgår från att de inte är Lyxfällan varning på dem. De ska inte sponsra mig jag kommer insistera på att betala även om de vill låna ut gratis.

    Du verkar ha extremt svårt att skilja företag, landets styre och privatperson åt.
    Anonym (Givmild?) skrev 2021-08-04 20:44:20 följande:

    Jag både ger bort saker jag inte längre behöver och bjuder gärna både på mat/dryck/husrum

    Men, skulle någon vän förvänta sig att jag bjuder/betalar mer för att vi i vårt hushåll har bättre ekonomi än hen då skulle jag vägra betala mer än min/vår del, skulle inte längre bjuda på bio/mat/husrum etc

    Har svårt när någon som tex studerar förväntar sig att inte behöva stå för sin del gällandes mat/bensin/resor, hen har noll insikt i vår ekonomi och vet därför inte alls om vi har råd med mer än vår del av notan/bensinen.

    Hade vårt hus legat på en attraktiv ort så hade jag med lätthet lånat ut det så länge som personen som lånar inte förväntar sig att det är gratis/ska få kompispris, har de noll förväntningar så skulle det bli gratis, annars så skulle det kosta


    Hur får du det till att jag vill ha det gratis när jag gång på gång har sagt att jag kommer betala även om de inte vill ha pengar?
    Anonym (H) skrev 2021-08-04 20:48:21 följande:

    Deras inkomst har du inte att göra med, deras hyra anpassas inte efter din inkomst. Lättast är väl om du frågar din kompis om hur mkt du ska betala, så får du avgöra om du har råd eller inte. Är stugan till låns, ja då är det väl bara att vara tacksam och fixa med lite sysslor som tack för hjälpen plus en tack-present


    Vill mest vara förberedd om de inte riktigt vet vad de ska ta. Den här tråden verkar vara uppdelad i två läger, några som tycker jag ska få låna utan att betala och några som tycker jag ska betala 5000-50 000 per vecka.
  • Anonym (Ts)
    Drottningen1970 skrev 2021-08-04 20:53:42 följande:

    Vad är det med folk som härjar om olika marknadshyror? vad har det med saken att göra?

    Om jag hade fått veta att jag skulle få LÅNA en stuga så skulle jag naturligtvis utgå ifrån att det var just ett LÅN inte att jag skulle betala en hyra. Marknadsmässig eller ej.

    Om någon LÅNAR ut nåt till mig är det god ton att ge en liten gåva för att visa uppskattning och tacksamhet. Kanske en korg med delikatesser eller en flaska lite finare vin.


    Tack!
  • Anonym (Ts)
    Anonvm skrev 2021-08-04 20:58:29 följande:

    Jag pratar givetvis om själva grundresonemanget, att individer i en grupp bidrar efter förmåga och får efter behov.

    När man hör någon argumentera för ett liknande resonemang så är det mycket lätt att anta att de även spenderar dagarna med att dagdrömma sig tillbaks till "den gamla goda tiden" innan järnridån föll.....

    Varor och tjänster prissätts av den som säljer dessa varor och tjänster, priset gäller sen alla, det är så världen fungerar.

    Ingen är intresserad av vad just du tjänar, du får betala samma pris som precis alla andra.

    Att du dra upp inte bara din egen inkomst, utan även ägarens inkomst, i dina argument visar tydligt att du inte alls har ett sunt grundresonemang kring detta.


    Du kan alltså inte skilja på vänner och landets styrelseskick? Det måste vara svårt att leva när man inte vet så grundläggande skillnader.

    Som alla andra? Vilka andra? Huset har aldrig varit uthyrt. Det är ingen affärsverksamhet de bedriver.
    Anonym (M) skrev 2021-08-04 21:00:14 följande:

    Men förstår du inte att hur god ekonomi man har inte bara har att göra med hög inkomst?! De skulle kunna ha sämre ekonomi än vad du har!


    I så fall hade de sålt stugan. Jag utgår från att de inte är Lyxfällan varning på dem och att de lever långt över sina tillgångar.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Gotlänning boende i Visby) skrev 2021-08-05 05:13:17 följande:

    Nej, men ursäkta då.

    Jag har lite koll på stugpriser beroende på läge, kunde gett dig lite bra tips. Men ok, skit i det då.


    Det kan jag ju kolla upp själv
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-08-05 09:13:30 följande:

    Så lär det garanterat vara, tillgång och efterfrågan avgör vad som är rimlig hyra.

    Inte ägarens eller hyresgästens inkomster.


    Är det en affärsverksamhet och man hyr ut för att tjäna pengar spelar det ingen roll vad de inblandade tjänar, det håller jag med dig om. Nu är det här en helt annan situation, huset hade ändå stått tomt, lånar jag inte stugan kommer ingen att vara där varenda krona (utöver driftskostnad) är alltså en intjänad krona för dem.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-08-05 10:39:56 följande:

    Lägg om ditt grundtänk, helt.

    Du ska skita fullständigt i hur mycket ägaren "tjänar" på detta, eller vad de har i inkomst.

    Att du inte lyckas släppa detta visar tydligt på hur snedvridna värderingar du har.


    Varför tjatar du då om det ändå inte spelar någon roll vad de tjänar? Att jag, som du säger tjatar, betyder att jag står upp för mina åsikter, framförallt ändrar jag inte mina värderingar för att en okänd människa på nätet säger åt mig att göra det. Så lättpåverkad är jag lyckligtvis inte.
    Fiona M skrev 2021-08-05 11:48:33 följande:

    Jag förstår inte varför folk tjatar om marknadshyror, och dessutom under högsäsong.

    Nu gäller det en vecka i september, när det mesta på Gotland stannat av, och dessutom är det TS vän som föreslagit att TS kan låna stugan, så det är fullt rimligt att TS förväntar sig ett lägre pris.


    Tack för förståelsen
  • Anonym (Ts)
    Anonym (*-*) skrev 2021-08-06 10:50:59 följande:

    Kolla upp när de kommer dit nästa gång så du inte köper något som hinner bli dåligt.


    Gotland i September är inte helfestligt heller.


    Gotlänningar hatar fastlänningar, kallar dem måsar (bara skriker och skiter) och tycker de är idioter som kan betala hyr mycket som helst för all skit de inte själva vill ha (lättlurade idioter som bör behandlas därefter).


     


    När det är 10 grader och regn är Gotland ganska trist.


    Vad positiv och glad du var. 
Svar på tråden Hur mycket är rimligt att betala?