• SannaAsker

    Nu när semestern är slut

    Nu börjar semestrar snart ta slut och det är dags att återgå till jobbet, hela den långa grå hästen och vintern är det jobb, jobb. Tycker ni att det är värt det? Mer än halva livet går åt till arbete dag ut och dag in, för några veckors semester. Hur känns det? Känns det inte lite poänglöst? Och rätt onödigt egentligen? Man lever ju så kort tid och när man är borta är det ju förevigt och då har inget egentligen spelat någon roll, allt arbete man lagt ner blir helt poänglöst. Majoriteten av den tiden går åt till att vara på ett ställe man egentligen inte vill vara på och göra samma saker i oändlighet! Det känns väl rätt grymt när man tänker på det? Eller hur? Min fråga är hur står ni ut? Tänker ni på detta?

  • Svar på tråden Nu när semestern är slut
  • SilverEmma
    SannaAsker skrev 2021-08-03 10:08:27 följande:

    Nu börjar semestrar snart ta slut och det är dags att återgå till jobbet, hela den långa grå hästen och vintern är det jobb, jobb. Tycker ni att det är värt det? Mer än halva livet går åt till arbete dag ut och dag in, för några veckors semester. Hur känns det? Känns det inte lite poänglöst? Och rätt onödigt egentligen? Man lever ju så kort tid och när man är borta är det ju förevigt och då har inget egentligen spelat någon roll, allt arbete man lagt ner blir helt poänglöst. Majoriteten av den tiden går åt till att vara på ett ställe man egentligen inte vill vara på och göra samma saker i oändlighet! Det känns väl rätt grymt när man tänker på det? Eller hur? Min fråga är hur står ni ut? Tänker ni på detta?


    Hur jag står ut? Genom att ha ett arbete jag verkligen älskar. Känner att jag gör något meningsfullt varje dag. Alternativet skulle ju vara att inte kunna betala mina räkningar. Har haft min beskärda del av arbeten där jag tvingat mig själv till jobbet varje dag och är otroligt tacksam över att äntligen ha landat för gott på en fantastisk arbetsplats. Har bara haft 11 dagars semester i sommar (började i november) och får vänta till nästa sommar på en full semester, men det är klart värt det. 
  • Mandelskorpan
    SannaAsker skrev 2021-08-03 10:08:27 följande:

    Nu börjar semestrar snart ta slut och det är dags att återgå till jobbet, hela den långa grå hästen och vintern är det jobb, jobb. Tycker ni att det är värt det? Mer än halva livet går åt till arbete dag ut och dag in, för några veckors semester. Hur känns det? Känns det inte lite poänglöst? Och rätt onödigt egentligen? Man lever ju så kort tid och när man är borta är det ju förevigt och då har inget egentligen spelat någon roll, allt arbete man lagt ner blir helt poänglöst. Majoriteten av den tiden går åt till att vara på ett ställe man egentligen inte vill vara på och göra samma saker i oändlighet! Det känns väl rätt grymt när man tänker på det? Eller hur? Min fråga är hur står ni ut? Tänker ni på detta?


    Om du känner så kanske du ska byta jobb? Som du noterar tillbringar man mycket tid med sitt arbete.

    Själv gillar jag mitt jobb. Har både roliga arbetsuppgifter och roliga kunder. Visst är det härligt med semester men det är ju i vardagen man lever större delen av sitt liv. Så att ha en trivsam vardag är viktigt.

    Sen är det ju också viktigt att ha försörjning så det är klart att det är nödvändigt, även om man nu har ett jobb man inte gillar.
  • moaguuun

    Var glad du har ett jobb! Gillar du det inte så byt

  • Kusinen

    Vad är alternativet menar du?

    Och värt vaddå? Att ha mat i magen, tak över huvudet och dessutom guldkant i tillvaron?

    Ja det får jag verkligen säga att det är. Dessutom trivs jag med mitt jobb och tycker att jag gör nytta där.

  • moaguuun

    Sedan är det ju så att det är extremt vanligt med depression bland arbetslösa. Vilket tyder på att människan behöver ett jobb för att må bra. Om man aldrig jobbar har man aldrig semester heller. 

  • Mortiscia80

    Jag jobbar inte mer än jag måste. Man behöver tillräckligt för att betala räkningar, ha en buffert och ett litet sparande. Det räcker. Då måste man förhoppningsvis inte jobba heltid heller. För mig är frihet värt mer än pengar.

  • Drottningen1970

    Mitt arbete känns visserligen högst meningsfull och jag har alltid lite ångest över att lämna över mina ärenden till nån annan under sommaren. Men visst skulle jag hellre vara ledig för alltid även om jag gillar mitt jobb. Jobbet är först och främst ett sätt att försörja sig, men om det kändes meningslösts skulle jag ha svårt att stå ut.

  • Solum

    Jag har ett yrke där jag trivs väldigt bra, där jag är uppskattad, omtyckt och respekterad. Om man inte trivs och har möjlighet att byta sysselsättning rekommenderar jag att göra det.

  • Jemp

    Jag älskar mitt jobb så jag ser det inte som meningslöst eller slöseri med tid att vara där.

    Just nu ser jag inte riktigt fram emot att semestern ska ta slut dock, kommer nog lägga in mer ledighet nästa sommar och kanske nån vecka under hösten.

  • Dexter dot com

    Även om jag trivs med mitt jobb jobbar jag för att ha råd att leva och lever inte för mitt jobb. Har gått ner i tid och naturligtvis lön men uppskattar min fritid oerhört mer än pengar.

Svar på tråden Nu när semestern är slut