• Holy93

    Fjärde dygnet med värkar

    Jag är inne på fjärde dygnet med oregelbundna värkar (mellan 4-20 minuter mellan varje) och jag tror att jag håller på att bli knäpp. Jag har inte sovit, sov tre timmar inatt efter att jag fick en sovdos på förlossningen igårkväll.

    Idag gick även vattnet, jag ringde till förlossningen och sa att mitt vatten har gått, men de sa att jag skulle återkomma när värkarna kom med 2 minuter emellan.

    Hur många dagar med värkar kan man gå? Jag är helt slut, jag gråter av förtvivlan, inte av smärtan utan av trötthet.

    Ska tilläggas att jag har gbs och ska få antibiotika innan förlossningen, samt att min bebis inte är fixerad så jag tycker det är konstigt att jag inte ens får komma in och kolla min vattenavgång. Känner mig helt förtvivlad, jag är helt slut.

  • Svar på tråden Fjärde dygnet med värkar
  • Ztrumpan
    Holy93 skrev 2021-08-03 18:26:58 följande:

    Jag är inne på fjärde dygnet med oregelbundna värkar (mellan 4-20 minuter mellan varje) och jag tror att jag håller på att bli knäpp. Jag har inte sovit, sov tre timmar inatt efter att jag fick en sovdos på förlossningen igårkväll.

    Idag gick även vattnet, jag ringde till förlossningen och sa att mitt vatten har gått, men de sa att jag skulle återkomma när värkarna kom med 2 minuter emellan.

    Hur många dagar med värkar kan man gå? Jag är helt slut, jag gråter av förtvivlan, inte av smärtan utan av trötthet.

    Ska tilläggas att jag har gbs och ska få antibiotika innan förlossningen, samt att min bebis inte är fixerad så jag tycker det är konstigt att jag inte ens får komma in och kolla min vattenavgång. Känner mig helt förtvivlad, jag är helt slut.


    Ring och säg att nu åker jag in till er varesig ni vill eller inte och så åker du!

    Jag hade oregelbundna verkar och bm blev väldigt förvånad när jag var öppen 4 cm så det är inte på nå vis ovanligt.
  • Jag är bara jag

    Jag låg på förlossningen 5 dagar med mer eller mindre värkar. När vattnet gått fick jag antibiotika direkt så det är ju märkligt att du inte fått. Tycker du ska åka in på koll. Säg att du är helt slut! Det var jag med så det förstår jag verkligen.

  • S23

    Åk in.

    När vattnet gått är det vanliga igångsättning inom 48 timmar. Längre än så är risk för både dig och barnet.

    Med tanke på gbs bör de sätta in antibiotika direkt ifall ditt förlopp sedan går snabbt.

    Tyvärr verkar förlossningen sällan fatta att det även för en förstföderska kan gå snabbt helt plötsligt.

    Dessutom är det normala att man skall in på kontroll när vattnet gått.

    Du är slut och måste oavsett få en sovdos för ikväll.

    Har du långt till förlossningen så kräv absolut att få stanna alternativt ta in på hotell i närheten.

    Man skall enligt 1177 åka in med 3 värkar på tio minuter. Att de sagt två minuter mellan är helt orimligt.

    Jag ringde in när jag hade haft EN omgång med 3 börjar på 10 minuter (ljög då att det pågått längre) och blev uppmanad att inte komma in. Vi åkte ändå och bebis var ute efter 1h på förlossningen.

    Är fruktansvärt trott på nonchalansen om att det skall ta tid för förstagångsföderskor

  • S23

    Barnet har inte fixerat sig så kräv att de gjör ultraljud för att kontrollera att hen ligger åt rätt håll (ännu en anledning till att åka in innan det gått för långt) och gå inte med på vändningsförsök utan att veta vad du ger dig in på om bebis ligger åtfel håll.

    Stå på dig! Se till att din partner står på sig för din skull!

  • Frenja07
    S23 skrev 2021-08-03 19:56:38 följande:

    Barnet har inte fixerat sig så kräv att de gjör ultraljud för att kontrollera att hen ligger åt rätt håll (ännu en anledning till att åka in innan det gått för långt) och gå inte med på vändningsförsök utan att veta vad du ger dig in på om bebis ligger åtfel håll.

    Stå på dig! Se till att din partner står på sig för din skull!


    Ts barn är ruckbart. Inte högt och rörligt, då hade hon fått åka in direkt. Och man gör ALDRIG vändningsförsök efter en vattenavgång.

    Ts. Där jag jobbar är det rutin att komma på kontroll vid vattenavgång. Vi sätter även igång förlossningen efter en så lång latens som du har haft. Märkligt att de säger att du ska höra av dig igen vid 2 minuter mellan värkarna. Det kan ju gå flera dagar till du kommer igång och du kan ju inte gå så länge med vattenavgång.

    Ring igen.
  • S23
    Frenja07 skrev 2021-08-03 20:02:23 följande:

    Ts barn är ruckbart. Inte högt och rörligt, då hade hon fått åka in direkt. Och man gör ALDRIG vändningsförsök efter en vattenavgång.

    Ts. Där jag jobbar är det rutin att komma på kontroll vid vattenavgång. Vi sätter även igång förlossningen efter en så lång latens som du har haft. Märkligt att de säger att du ska höra av dig igen vid 2 minuter mellan värkarna. Det kan ju gå flera dagar till du kommer igång och du kan ju inte gå så länge med vattenavgång.

    Ring igen.


    Tack för upplysningen (korkat av mig att tänka att barnet var högt och rörligt naturligtvis)
  • Anotherone

    Å vad jag känner med dig.
    Min första förlossning var sådan, ett riktigt maraton.
    Första känningarna en onsdag kväll, slemproppen lossnade och värkarna drog igång. Först måndag morgon är han född.
    Samma visa varje natt; värkar hyfsat tätt men gick att andas sig igenom dem så även om vi ringde blev det aldrig aktuellt att åka in. Stanna hemma så länge du pallar - om du tror att det finns något som vi har här som kan vara till hjälp och som du inte har hemma så kommer du in.
    Så jag andades, vaggade, vilade, badade, försökte ladda.

    Skillnaden är att ditt vatten har gått. Då ska man bli igångsatt och utifrån att du redan varit igång så länge kan dom väl lika gärna göra det nu tänker jag? Om det inte är platsbrist... så slipper du gå och vänta. Heja dig!

  • levisen

    Vet exakt!! Hade sådär första barnet. Täta värkar (3 min upp till 10 min. Emellan) i 3 dygn. Varje kontroll var jag typ öppen knappt en centimeter. Fick sovdoser som knappt funkade.

    Kändes som jag aldrig skulle få bli inskriven ? Vattnet gick inte förrän jag tillslut fick bli inskriven. Från vattnet gick så kom pojken ut efter 17 timmar.

    Är i vecka 32 med andra barnet nu. Ska på förlossningssamtal för att bli lovad inskrivning och tidig epidural och stöd på förlossningen OM samma långa latensfas skulle ske.

    Med detta sagt. ÅK IN!!!! Kräv det. Ditt vatten har ju gått med !!?

    Blir så arg på förlossningspersonal??..

  • Petter och jag

    Hur har det gått under natten? Eftersom ditt vatten har gått samt att du har GBS så bör du kontakta vården igen. Lång tid efter att vattnet gått + GBS = kan vara farligt för barnet.

  • Bopbopipop

    Om du inte redan åkt in igen så ring in och kräv att få komma in, jag hade aldrig värkar så tätt som 2 min emellan men mitt barn kom ut ändå.

    Dessutom har vattnet gått så du bär få komma in för kontroll:)

  • Holy93

    Jag ringde tillbaka till förlossningen samma dygn! Dagen efter föddes min lilla prins. Allt gick bra även om värkarna aldrig blev riktigt regelbundna, fick värkstimulerande.

Svar på tråden Fjärde dygnet med värkar