• Truestory

Vaccinera sig mot Covid när man är Gravid

Försöker att ta ett klokt beslut när det kommer till att vaccinera sig mot Covid när man är Gravid. Halva graviditeten har gått. Folkhälsimyndigheten rekommenderar det. Men så vitt jag kan läsa mig till så finns det ännu inga studier gjorda. Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Vaccinera sig mot Covid när man är Gravid
  • Anonym (Ny)

Jag tog vaccinet innan jag visste att jag var gravid. Ska ta dos två när jag är i vecka 11, på uppmaning av barnmorskan.

• Anonym (Lilla hjärtat)

Jag tog vaccinsprutan 19/7 och väntar på dos två.. fick av barnmorskan att det kunde vara bra att vaccinera sig, vilket jag är glad att jag gjorde.. enklast är att vaccinera sig efter graviditetsvecka 12

• Scu84

Haft samma fundering men valt att vaccinera mig. Första idag, är i v 13.

• JosHed

Det jag vet är att Corona i sen gravditet kan ge stor påverkan, ökad risk för HF, blodproppar, föda för tidigt osv osv. Vaccination har visat noll risker eller påverkan än. Lika lite som vi vet vad en eventuell vaccination kan göra för bebisen i magen om 10 år, lika lite vet vi ju vad det kan göra att få Corona som bebis magen osv i sen grav, eller precis när man fötts. Jag vågar inte chansa. Skulle jag föda i v.24 pga Corona vet jag i alla fall att jag gjort allt nu för att undvika det! Förstår helt de som inte vill vaccinera sig, detta är mina personliga tankar. Hade jag kunnat isolera mig helt hade jag inte vaccinerat mig, men jag blir inte avstängd, sonen går på förskola och mannen jobbar med massa kundmöten. Så har inte så mycket val :)

• Truestory
    JosHed skrev 2021-08-08 15:18:50 följande:

Det jag vet är att Corona i sen gravditet kan ge stor påverkan, ökad risk för HF, blodproppar, föda för tidigt osv osv. Vaccination har visat noll risker eller påverkan än. Lika lite som vi vet vad en eventuell vaccination kan göra för bebisen i magen om 10 år, lika lite vet vi ju vad det kan göra att få Corona som bebis magen osv i sen grav, eller precis när man fötts. Jag vågar inte chansa. Skulle jag föda i v.24 pga Corona vet jag i alla fall att jag gjort allt nu för att undvika det! Förstår helt de som inte vill vaccinera sig, detta är mina personliga tankar. Hade jag kunnat isolera mig helt hade jag inte vaccinerat mig, men jag blir inte avstängd, sonen går på förskola och mannen jobbar med massa kundmöten. Så har inte så mycket val :)

Tack för dom tankarna!
  • EliS86

Grattis till graviditeten!

Jag valde att vaccinera mig efter vecka 12. Förstår rädslor och funderingar kring vaccinets påverkan men jag resonerar som så att (ej nödvändigtvis i numrerad ordning):

1. Jag själv får ett skydd mot nuvarande varianter och troligtvis lindrigare reaktion på muterade varianter

2. Barnet får ett medfött skydd för de otroligt kritiska första månaderna som spädis (och har storasyskon på förskola och skola så känns viktigt för mig).

3. Minskar risken för komplikationer till följd av covid vid eventuell smitta

4. Hittills inga dokumenterade negativa effekter på foster med vaccinerade mammor

5. Jag kan fortsätta umgås med mina vaccinerade föräldrar och utökad familj utan

Som sagt bara mina egna tankar som ligger bakom mitt val att vaccinera mig. Behöver inte vara någon annans sanning.

• Anonym (Inte än)

Jag är gravid i vecka 23 och kommer inte vaccinera mig så länge jag är gravid

Vaccinet är nog för mig som vuxen men hur drabbas det lilla barnet i magen av att få i dig så stor dos?

Jag kan isolera mig och har gjort det under hela pandemin.

Så jag tänker som så att jag fortsätter med det i ett par månader till.

Med undantag för mödravården jag går till.

Men då är det spritade händer och munskydd på alla som går in där och det känns okej.

• Anonym (Sntava)
    EliS86 skrev 2021-08-10 10:41:50 följande:

Grattis till graviditeten!

Jag valde att vaccinera mig efter vecka 12. Förstår rädslor och funderingar kring vaccinets påverkan men jag resonerar som så att (ej nödvändigtvis i numrerad ordning):

1. Jag själv får ett skydd mot nuvarande varianter och troligtvis lindrigare reaktion på muterade varianter

2. Barnet får ett medfött skydd för de otroligt kritiska första månaderna som spädis (och har storasyskon på förskola och skola så känns viktigt för mig).

3. Minskar risken för komplikationer till följd av covid vid eventuell smitta

4. Hittills inga dokumenterade negativa effekter på foster med vaccinerade mammor

5. Jag kan fortsätta umgås med mina vaccinerade föräldrar och utökad familj utan

Som sagt bara mina egna tankar som ligger bakom mitt val att vaccinera mig. Behöver inte vara någon annans sanning.

SÅ klokt!!!
  • anna tuva

Jag är orecis nygravid, vecka 5 och hade tänkt få andra vaccindosen i morgon.

Kanske bör vänta?

• Anonym (Tagit båda)

Tagit två doser, första i ca vecka 33 och andra i vecka 37. Jag fick andra doser efter fyra veckor så att det skulle vara lite marginal för att eventuella biverkningar skulle försvinna före förlossningen men jag fick inga biverkningar alls. Har nu snart gått tre veckor efter andra dosen.

Svar på tråden Vaccinera sig mot Covid när man är Gravid