• Elinjohe

    Snälla. Hjälp direkt tack.

    Vi behöver tankar och reflektioner. Och det är nu. Har fastnat för två namn. Ebbe eller Ivar. Lillebror har kallats för Ebbe när han låg i magen. Men något har stört oss när han sen kom ut. Dock kan vi fortfarande inte släppa Ebbe. Däremot gillar vi nu även Ivar stark. Dessutom har det en fin betydelse som vi gillar eftersom vi har haft det lite kämpigt. Vad tycker ni? Åsikter tankar?

  • Svar på tråden Snälla. Hjälp direkt tack.
  • Fröken W

    Om ni tycker att det mer är en Ivar så ska ni väl välja det. Ebbe kan ni ta i mellannamn. Ivar Ebbe Efternamn låter fint.

    Skulle jag själv välja så är Ebbe finast (vi hade det högt på vår lista inför barn 2, men det blev en lillasyster därav blev det inte Ebbe).

    Ville är fint också men Ebbe och Ivar tycker jag bättre om.

  • Elinjohe

    Ja Ivar tycker vi eftersom det betyder krigare. Och det var han från första stund i magen tills dess att han kom, och även efter det. Har fått kämpa sig fram tills idag. Därför föll vi för Ivar. Ebbe har inte samma betydelse. Även om det kan betyda stark. Vilket han också är. Men känns fint när man har en betydelse. Dock har han som sagt kallats för Ebbe i magen, och det har följt med nu när han kommit till oss Också. Något har ändå gjort att vi inte valt Ebbe. Varför vet vi inte. Något stör oss. Men ändå kan vi inte släppa det. Vi ser att han kan passa som Ivar, men ännu klaffar Ebbe mer, detta eftersom det har följt oss så länge tror jag.

    Ja ni förstår dilemmat

  • Maymom

    Tycker ni ska ta Ivar om inte Ebbe kändes rätt när han kom ut. Vår hette också annat i magen och fick det i andranamn, jag kan dock tycka att det fortfarande hade funkat men alla andra tycker förnamnet är klockrent. De växer ju även in lite i namnen. Tänk bara på alla som bestämmer namn innan de träffat ungen, och oftast verkar ju det också funka.

    (Kostar väl typ 250 kr annars att byta, så är ju inte hela världen om det blir fel;) )

  • Dropdead1
    Elinjohe skrev 2021-08-04 21:08:22 följande:

    Tack för alla tankar och åsikter.

    Det tredje namnet vi har är Ville. Även om Ivar och Ebbe står högst upp. Hur tänker ni kring det? Är det också för mycket smeknamn?


    Vilket sammanträffande, vi hade också bestämt att sonen skulle heta Ivar Ville Efternamn. Sen kom han ut och efter en veckas velande fick han heta Oscar haha. Namnet Oscar hade vi inte ens haft med på våra namnlistor, ändå känns det helt rätt såhär i efterhand

    Jag tycker både era namn är fina, Ebbe låter mjukare och Ivar lite hårdare. Fina på olika sätt!
  • trollhona
    Elinjohe skrev 2021-08-05 22:49:17 följande:

    Arvid? I jämförelse med dessa namn? Hårt? Mjukt? Osv?


    Fint, ganska mjukt. Föredrar dock Ivar.
    Hur kommer det sig att Arvid blivit ett alternativ?
  • fluu
    Elinjohe skrev 2021-08-04 21:08:22 följande:

    Tack för alla tankar och åsikter.

    Det tredje namnet vi har är Ville. Även om Ivar och Ebbe står högst upp. Hur tänker ni kring det? Är det också för mycket smeknamn?


    Ville är ett smeknamn. Ett tämligen barnsligt sådant.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Elinjohe skrev 2021-08-05 22:49:17 följande:

    Arvid? I jämförelse med dessa namn? Hårt? Mjukt? Osv?


    Mjukt vs hårt beror ju egentligen på vilken dialekt du har. Men namnet i sig älskar jag. Det är starkt och nordiskt, seriöst och lite stramt samtidigt som det är gulligt på ett barn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Elinjohe skrev 2021-08-06 15:38:04 följande:

    Småländska. Därav svårt med bokstaven r.

    Är Arvid mjukare än Ivar?


    Samma här. Är från det inre Småland och då blir det "Aaavidd". Då tycker jag att det får en mjuk,men inte mesig ton. Hela namnet är för redigt för att någonsin bli barnsligt, mesigt eller för mjukt.

    Ivar tycker jag har allt. Det låter sött och busigt på ett barn och upplevs då av mig som lite mjukt och fint. På en vuxen blir det seriöst och starkt och upplevs av mig som hårt(särskilt med mitt kraftiga uttal av r på slutet)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Elinjohe

    Måste bara också fråga vad ni tycker om namnet Ebbe annars? Då det fortfarande velas lite mellan dem.

Svar på tråden Snälla. Hjälp direkt tack.