• Wed 4 Aug 2021 09:35
    1439 visningar
    10 svar
    10
    1439

    Viktresa inför graviditet

    Hej! Undrar om det är någon som vill följas åt och peppa varandra på vägen mot en mer hälsosam vikt inför graviditet?

    Jag har ett barn som snart är 1 år och sambon talade om häromdagen att han skulle vilja ha ett barn till. Jag är 34 år så vill därför inte dra ut på det för länge.

    Vid min förra graviditet vägde jag drygt 95 kg vid inskrivningen och jag var bekymrad och skamsen över det. I en idealisk drömvärld hade jag gått ner i vikt innan. Det vill jag göra nu! Minska risken för komplikationer och kanske kunna få en mer gullig gravidmage ;P Tänker att jag ger mig själv till februari och sedan börjar jobba på ett syskon.

    Börjar på 87,7 kg.

    Målvikt 4/2: 73 kg.

  • Svar på tråden Viktresa inför graviditet
  • Anonym (K)
    Wed 4 Aug 2021 23:46
    #1

    Gick in i min graviditet med 78 kg och det är tungt, så har du tålamod och tid så är det jättebra om du lyckas gå ner. Jag har i och för sig stannat på nästan samma vikt men ändå.

  • Thu 5 Aug 2021 08:47
    #2

    Hej! Jag hänger gärna på! Vi skall börja försaka efter nyår och tills dess vill jag gå ner lite i vikt!

  • Anonym (Pepp)
    Thu 5 Aug 2021 08:51
    #3

    Var snälla mot er själva och dra inte igång något strikt bantningsprojekt. Man kan inte bara ta bort det dåliga man måste lägga till bra saker också. Lägg till ett nyttigt mellanmål. Mer matiga nyttiga grönsaker till måltiderna. Ät er mätta på bra mat så finns det inte lika mycket utrymme för skräpmat och tröstätning.

    /En som gick ner innan andra barnet

  • Anonym (Den)
    Thu 5 Aug 2021 08:52
    #4

    Har också bestämt mig för en mindre tung graviditet denna gång. Första va 30 kg + andra var 25 kg +

    Väger just nu 64 kg och är inte gravid just nu men fördömer bli

    Min plan är att använda Lifesum denna gång

  • Thu 5 Aug 2021 19:40
    #5
    Anonym (Den) skrev 2021-08-05 08:52:31 följande:

    Har också bestämt mig för en mindre tung graviditet denna gång. Första va 30 kg + andra var 25 kg +

    Väger just nu 64 kg och är inte gravid just nu men fördömer bli

    Min plan är att använda Lifesum denna gång


    Jag tänker också använda Lifesum. Hoppas appen är lätt att lära sig bara :p
  • Thu 5 Aug 2021 20:11
    #6
    Anonym (Pepp) skrev 2021-08-05 08:51:56 följande:

    Var snälla mot er själva och dra inte igång något strikt bantningsprojekt. Man kan inte bara ta bort det dåliga man måste lägga till bra saker också. Lägg till ett nyttigt mellanmål. Mer matiga nyttiga grönsaker till måltiderna. Ät er mätta på bra mat så finns det inte lika mycket utrymme för skräpmat och tröstätning.

    /En som gick ner innan andra barnet


    Tack, jag ska absolut vara snäll mot mig själv. Har precis börjat jobba igen efter föräldraledigheten så ska få in lite motion före/efter jobbet. Nu när jag inte har hand om de långa vagnspromenaderna om dagarna.

    Sommar och semester har inneburit en hel del sött så bara att vänja sig av med det tror jag kommer att vara positivt. Jag tycker om vegetarisk mat (tyvärr inte sambon) och vill äta mer sånt. Gjorde det innan vi träffades och mådde bra av det. Tänker att det blir som en snöbollseffekt, ett bättre val leder till ett till osv.
  • Thu 5 Aug 2021 20:19
    #7
    Anonym (K) skrev 2021-08-04 23:46:41 följande:

    Gick in i min graviditet med 78 kg och det är tungt, så har du tålamod och tid så är det jättebra om du lyckas gå ner. Jag har i och för sig stannat på nästan samma vikt men ändå.


    Jag gick inte heller upp så mycket under graviditeten tack o lov (+5 kg har jag för mig), vägde mindre efteråt. Hade också turen att inte få graviditetsdiabetes och skulle vara skönt om jag inte ansågs ligga i riskzonen nästa gång. Vet förvisso inte var gränsen går men oavsett så borde oddsen vara bättre.
  • Thu 5 Aug 2021 20:25
    #8
    Josefine1289 skrev 2021-08-05 08:47:03 följande:

    Hej! Jag hänger gärna på! Vi skall börja försaka efter nyår och tills dess vill jag gå ner lite i vikt!


    Vad roligt!
  • Thu 5 Aug 2021 20:55
    #9
    Anonym (Den) skrev 2021-08-05 08:52:31 följande:

    Har också bestämt mig för en mindre tung graviditet denna gång. Första va 30 kg + andra var 25 kg +

    Väger just nu 64 kg och är inte gravid just nu men fördömer bli

    Min plan är att använda Lifesum denna gång


    Jag funderar på om jag skulle logga mat i någon app. Gjorde det för många år sedan men tyckte det blev meckigt till slut när en del inte fanns med. Men för att hålla koll på kalorierna så är det såklart lättare med app.
  • Anonym (Den)
    Thu 5 Aug 2021 21:03
    #10
    Mika23 skrev 2021-08-05 20:55:15 följande:

    Jag funderar på om jag skulle logga mat i någon app. Gjorde det för många år sedan men tyckte det blev meckigt till slut när en del inte fanns med. Men för att hålla koll på kalorierna så är det såklart lättare med app.


    Msn kan scanna på Lifesum

    Och appen är gratis
Svar på tråden Viktresa inför graviditet