• ulderborna

    Mina barn svär och säger könsord

    Hej allihopa!

    Jag har två söner på 7,5 och 9 år gamla. Det är två pojkar med mycket energi och egen vilja. Jag och min sambo (barnens pappa) har senaste året fått stå emot så mycket svordomar och könsord från barnen, så fort det handlar om tjat, gnäll och bråk så säger dom så oerhört elaka saker till oss, som ?fittmamma, horunge, jävla kärring, kuk osv. Såklart helt oacceptabelt. Vi har kämpat så mycket med detta, pratat med dom, berättat vad som är rätt och fel, konsekvenser osv. Nu är det som att dom inte bryr sig om att lördagsgodiset försvinner, paddan på kvällen, mobilförbud mfl. Dom kör ändå med det fula språket. Vi vet inte längre hur vi ska gå vidare, jag har noll energi och är ständigt trött. Jag blir så ledsen och frustrerad när barnen beter sig så här. Jag skäms när vi ska iväg på aktiviteter, tex träffa vänner. Är rädd för hur barnen ska bete sig. Vi har under hela deras uppväxt gått igenom det ständiga syskonbråket emellan och all tjat, gnäll och gråt (kanske mer än vad som ansetts normalt) men har ändå klarat av detta. Men just nu känns det som barnen inte har någon respekt för oss längre, dom bryr sig inte och vill bestämma om allt. Kan tillägga att vi verkligen ger våra barn mycket kärlek, beröm, kramar och försöker hitta på roliga saker med dom så ofta vi kan (oftast blir det bråk och konflikter så fort vi ska lämna huset då dom endast vill sitta hemma och spela tv-spel, padda och mobil) men vi försöker i allafall få lite omväxling i livet. Har ni några erfarenheter av det här? Tips som ni kan dela med er av? Tankar?

    Hälsningar en ledsen och trött mamma

  • Svar på tråden Mina barn svär och säger könsord
  • mammabitch

    Försök  låta bli att reagera på fula ord  och ohyfsat beteende, låtsas som det regnar. Stå fast vid det ni har bestämt men undvik att straffa eller för den delen muta.

    Vill barnen ha någonting extra så svara att ni ska fundera på saken när  de uppför  sig bra och frågar på ett trevligt sätt.

  • Litorina

    Var har de lärt sig de här orden?

    Vad tittar de på i paddan och vilka umgås de med? Någonstans måste de ju ha hört det.

    Jag tänker att det nog finns youtubers med riktigt fult språk och spelchattar är också ökända för det.

  • lövet2

    När jag hade en del problem med barnen, så gjorde jag så här:

    Jag köpte ingenting åt dem. Bara nödvändiga tråkiga saker som mat och kläder. Allt annat fick de betala själva. För att de skulle kunna göra det, så fick de en högre veckopeng. Godis, glass, spel, kort till mobilen osv - allt fick de betala för själva. Sedan införde jag en kostnad för svordomar och andra fula ord. När någon alltså använde ett förbjudet ord, så sade jag ingenting, utan jag skrev bara tydligt upp det på¨en tavla. Nästa gång de fick veckopeng, så fick inte ungarna lika mycket. Den som svurit mest fick mindre pengar. När veckorna gick, så upptäckte de att de inte kunde köpa sådant de ville ha. En av ungarna kom på att det var ganska enkelt att få mer pengar, så hon slutade svära. När den andra märkte skillnaden i veckopeng, så slutade hon också.

    Jag kan ju lägga till att det här gällde allmänt svärande. Om någon försökte sig på att kalla mig något fult, så vände jag ryggen till och gick därifrån. Sedan gjorde jag klart för det barnet att om hon ville ha någon hjälp från mitt håll med t ex läxor eller skjuts, så var det bara att be om ursäkt och låta bli att göra om det.

  • ulderborna

    Jag försöker låta bli och ignorera men det är svårt när dom säger så fula saker. Blir arg och frustrerad när dom säger detta. Men tydligen så biter det ju inte på dom. Så kanske ska sluta reagera..

    Dom hade tiktok och youtube förut (nu har dom endast barn youtube) men dom har väl redan hunnit få in massor därifrån. Sen är det även mycket från skolan. Men jag kan tänka mig att det mesta kommer från youtube och även en del våldsamma tv-spel tyvärr..

    Känns som att det är en omöjlighet att få bort allt ????

  • Litorina

    Om det är mycket sånt i skolan tycker jag att du ska prata med lärarna. Mitt barns skola körde en hel vecka med tema ord just pga sånt du beskriver. De pratade om hur ord påverkar stämningen, kompisarna, en själv. Vilka ord som är ok när man är arg mm.

    Önskar att jag hade bättre tips att ge dig.

  • ulderborna
    lövet2 skrev 2021-08-04 19:18:38 följande:

    När jag hade en del problem med barnen, så gjorde jag så här:

    Jag köpte ingenting åt dem. Bara nödvändiga tråkiga saker som mat och kläder. Allt annat fick de betala själva. För att de skulle kunna göra det, så fick de en högre veckopeng. Godis, glass, spel, kort till mobilen osv - allt fick de betala för själva. Sedan införde jag en kostnad för svordomar och andra fula ord. När någon alltså använde ett förbjudet ord, så sade jag ingenting, utan jag skrev bara tydligt upp det på¨en tavla. Nästa gång de fick veckopeng, så fick inte ungarna lika mycket. Den som svurit mest fick mindre pengar. När veckorna gick, så upptäckte de att de inte kunde köpa sådant de ville ha. En av ungarna kom på att det var ganska enkelt att få mer pengar, så hon slutade svära. När den andra märkte skillnaden i veckopeng, så slutade hon också.

    Jag kan ju lägga till att det här gällde allmänt svärande. Om någon försökte sig på att kalla mig något fult, så vände jag ryggen till och gick därifrån. Sedan gjorde jag klart för det barnet att om hon ville ha någon hjälp från mitt håll med t ex läxor eller skjuts, så var det bara att be om ursäkt och låta bli att göra om det.


    Tack för dina tips! Mina har inte fått veckopeng ännu. Dom har dock sparat ihop 6000 kr tillsammans under 4 års tid som dom fått vid födelsedagar, julafton mfl

    Kanske jag kan använda det på något sätt. Har slutat köpa nya saker till dom.. dom bryr sig mest om att inte missa sin skärmtid
  • Ellie
    ulderborna skrev 2021-08-04 19:19:40 följande:
    ... och även en del våldsamma tv-spel tyvärr..

    Känns som att det är en omöjlighet att få bort allt ????
    ulderborna skrev 2021-08-04 19:33:46 följande:
    ... dom bryr sig mest om att inte missa sin skärmtid
    Det är väl detta du får använda dig av. Det är ingen omöjlighet att få bort allt. En period utan tv-spel, padda, mobil, dator eller vanlig tv är rätt lätt att fixa. Stäng av och lägg undan. Eller, är det svårt för att de då stör dig?

    Man kan få förtjäna tid vid spelen genom ett vårdat språk, tex en dag utan fula ord (kan vara ok med ett litet svärord om man slår i tån, spiller mjölk etc) ger 2 timmar spel eller liknande. Våldsamma tv-spel behöver inte komma tillbaka alls.

  • Spucks
    ulderborna skrev 2021-08-04 18:50:57 följande:

    Kan tillägga att vi verkligen ger våra barn mycket kärlek, beröm, kramar och försöker hitta på roliga saker med dom så ofta vi kan (oftast blir det bråk och konflikter så fort vi ska lämna huset då dom endast vill sitta hemma och spela tv-spel, padda och mobil) 


    ulderborna skrev 2021-08-04 19:33:46 följande:
    dom bryr sig mest om att inte missa sin skärmtid
    Det låter som ett (begynnande) beroende. Jag håller helt med tipset här ->
    Mortiscia80 skrev 2021-08-04 18:57:24 följande:

    Börja med att ta bort de digitala leksakerna helt. 


    ... både för att bli av med beroendet och för att det är den enda straff de bryr sig. Om inget annat hjälper, får det "göra ont".

  • Fröken W

    Om ni låter dem titta på filmer/klipp eller spela spel med högre åldersgräns än vad barnen faktiskt är så ta bort allt sådant. Åldersgränserna finns av en anledning.

    Men tycker kanske också att det låter som ni kommit så

    pass långt att det är läge att ta bort plattor och mobiler helt under en längre period (resten av året förslagsvis).

    Har ni testat att hitta på saker på varsitt håll med barnen? Att du tar ena barnet och gör något skoj och sambon tar andra barnet och gör något kul. Näst gång byter ni barn.

    Funderar på var man kan vända sig för att få professionell hjälp...socialtjänsten? Familjerådgivningen?

Svar på tråden Mina barn svär och säger könsord