• Thu 5 Aug 2021 14:12
    1353 visningar
    8 svar
    8
    1353

    Kattungar på natten?

    Hej.

    Har 2 kattungar på 10 v (systrar).

    Har haft dom strax över 2 veckor.Funkar kanon osv.Men jag funderar på nätterna.

    Tycker jag skapat en rutin o dom sover hela natten.Har sovrum i vardagsrum så

    man hör ju allt.

    Varar detta tror ni?eller e jag för "lycklig" nu?

    Hur har ni det nattetid?

  • Svar på tråden Kattungar på natten?
  • Thu 5 Aug 2021 14:18
    #1

    Oj, varför tog du hem de så små? Lagen säger tidigast 12 veckor.

    Våra katter rör sig i (nästan) hela huset och sover ibland med oss, ibland i fönsterkarmen, ibland i annat rum... Men busar en del också, katter är ju i grunden nattaktiva så det är nog väldigt få som sover hela nätterna.

    Funkar det är det ju naturligtvis jättebra. Sen kan dina drabbas av beteendestörningar ändå eftersom de är för små för att vara utan mamma.

    Har du läst djurskyddslagen och jordbruksverkets föreskrifter så du vet vad du har att förhålla dig till i övrigt?

  • Thu 5 Aug 2021 14:32
    #2
    Cinaa skrev 2021-08-05 14:12:37 följande:

    Hej.

    Har 2 kattungar på 10 v (systrar).

    Har haft dom strax över 2 veckor.Funkar kanon osv.Men jag funderar på nätterna.

    Tycker jag skapat en rutin o dom sover hela natten.Har sovrum i vardagsrum så

    man hör ju allt.

    Varar detta tror ni?eller e jag för "lycklig" nu?

    Hur har ni det nattetid?


    Varför gynnar du en dålig uppfödare som släpper iväg sina kattungar alldeles för tidigt?
    Vet inte riktigt vad för rutin som får dina kattungar att sova hela nätterna men hos mig sover dom där det passar dom och när det passar dom. Visst är det jobbigt ibland när det är fullt hålligång mitt i natten men det är ju bara acceptera.
  • Thu 5 Aug 2021 14:35
    #3
    +1

    Mamman dog så därför tog vi hand om dom.

    Går på lådan o äter ordentligt sen dag 1...

    Är väldigt påläst o allt som har med katter att göra o även pratat med en på jordbruksverket som va väldigt tillmötesgående.

  • Thu 5 Aug 2021 15:30
    #4
    Cinaa skrev 2021-08-05 14:35:27 följande:

    Mamman dog så därför tog vi hand om dom.

    Går på lådan o äter ordentligt sen dag 1...

    Är väldigt påläst o allt som har med katter att göra o även pratat med en på jordbruksverket som va väldigt tillmötesgående.


    Då förstår jag. Man är så van med dåliga uppfödare numera att man alltid tror det värsta. Förlåt för det !
  • Anonym (N)
    Thu 5 Aug 2021 15:33
    #5

    Känner en person som födde upp kattungar. Hon kunde ej sova på flera veckor Då de blev helt vilda och far omkring i lgh på nätterna. Är bara att acceptera dock, de är nattaktiva 

  • Anonym (Katta­)
    Thu 5 Aug 2021 15:36
    #6

    Du kan ju inte styra dem, katter är ju nattaktiva så vem vet.

    Men jag skulle skaffa fermonpreparat som feliway med tanke på att de inte har sin mamma kvar.

    Ordna med egna sovplatser till båda och lekplatser där båda kan komma upp högt + minst en kattlåda per katt :)

    Skaffa en försäkring eller ta åtminstone ställning till hur du vill göra om de i framtiden blir sjuka.

    Lycka till!

  • Thu 5 Aug 2021 21:54
    #7

    Jag har försäkring o e påläst...min fråga i tråden va bara hur ni hade det på nätterna.

    Har läst att man kan få in rutiner på katter....faktiskt. Dom e ju smarta djur.

    Såklart bebisar w busiga det e ju inget konstigt.Blir väl lignare o lugnare med åldern o det e ju snabbt som dom blir stora????

  • Thu 5 Aug 2021 21:56
    #8

    O kisarna va självgående nör vi tog dom.Har aldrig gnällt efter mamman.

    Vetrinär har undersökt oxå....

Svar på tråden Kattungar på natten?