• Anonym (:-()

Hålla andan - skadas embryot?

Är gravid i v 6/7 och kom på mig själv att när jag har sex med min partner, så håller jag andan i samband med orgasm (säkert ca 30 s men svårt att ge ett riktigt tidsband). Kan erkänna att jag är av den hysteriska typen, (första barnet) men läser överallt att det tar 20-40 s för blodcellen att ta sig runt kroppen samt 0,7 s för syre att gå in i blodet. Vilket då gör 30 s utan luft mycket. Är faktiskt lite yr där på slutet?

Är därför helt panikslagen om jag nu hjärnskadat mitt barn och om jag riskerar dens hälsa grovt pga att jag gjort det här.

• Svar på tråden Hålla andan - skadas embryot?
  • Anonym (Omöjligt)

Nej, det är fysiskt omöjligt. Syret räcker långt längre än så. När ett fullgånget foster tappar kontakten med mamman via navelsträngen återstår 10 minuters syre i alla fall. 

Anonym (Omöjligt) skrev 2021-08-05 16:26:42 följande:

Nej, det är fysiskt omöjligt. Syret räcker långt längre än så. När ett fullgånget foster tappar kontakten med mamman via navelsträngen återstår 10 minuters syre i alla fall. 

Tack så jättemycket för ditt utförliga svar men detta är ju ett embryo och inget fullgånget foster? Ursäkta min oro, är verkligen otroligt orolig att jag ska ha skadat han/hon..
  • Anonym (Omöjligt)
    Anonym ( ) skrev 2021-08-05 16:55:39 följande:
    Tack så jättemycket för ditt utförliga svar smile1.gif men detta är ju ett embryo och inget fullgånget foster? Ursäkta min oro, är verkligen otroligt orolig att jag ska ha skadat han/hon..
    Det var mest som referens att syret där inne räcker långt längre än vad du kan hålla andan. Du kommer själv automatiskt ta ett nytt andetag när syret börjar minska för dig, men det betyder ju inte att syret i din kropp är helt slut.
    Anonym (Omöjligt) skrev 2021-08-05 17:07:24 följande:

Det var mest som referens att syret där inne räcker långt längre än vad du kan hålla andan. Du kommer själv automatiskt ta ett nytt andetag när syret börjar minska för dig, men det betyder ju inte att syret i din kropp är helt slut.

Tack så jättemycket, uppskattar ditt svar ! Har mått så otroligt dåligt i det sista av det här nämligen
  • Anonym (K)

Du kommer få det otroligt tufft när barnet väl är fött. Gå i kbt.

Anonym (K) skrev 2021-08-05 17:32:44 följande:

Du kommer få det otroligt tufft när barnet väl är fött. Gå i kbt.

Ja, försöker jobba på det men uff vad jag oroar mig..
  • Glinda från Oz

Det går inte att få syrebrist genom att hålla andan, när för lite syre finns börjar kroppen automatiskt andas igen det är en reflex som inte går att påverka med viljan. Varken du eller embryot kan alltså få syrebrist på det sättet. 

• babbe69
    Anonym ( ) skrev 2021-08-05 15:34:53 följande:

Är gravid i v 6/7 och kom på mig själv att när jag har sex med min partner, så håller jag andan i samband med orgasm (säkert ca 30 s men svårt att ge ett riktigt tidsband). Kan erkänna att jag är av den hysteriska typen, (första barnet) men läser överallt att det tar 20-40 s för blodcellen att ta sig runt kroppen samt 0,7 s för syre att gå in i blodet. Vilket då gör 30 s utan luft mycket. Är faktiskt lite yr där på slutet?

Är därför helt panikslagen om jag nu hjärnskadat mitt barn och om jag riskerar dens hälsa grovt pga att jag gjort det här.

Japp, jjättedum ide, sluta ha sex och bara sitt still tills ungen är ute. Lycka till.
  • Anonym (Ssk)
    Glinda från Oz skrev 2021-08-06 11:12:52 följande:

Det går inte att få syrebrist genom att hålla andan, när för lite syre finns börjar kroppen automatiskt andas igen det är en reflex som inte går att påverka med viljan. Varken du eller embryot kan alltså få syrebrist på det sättet. 

Fast detdär stämmer inte riktigt. Vi andas inte pga syrebrist, utan pga överskott av koldioxid i blodet, som "töms ut" via utandningen. Bara som kuriosa.. :)
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ssk) skrev 2021-08-09 18:21:49 följande:
    Fast detdär stämmer inte riktigt. Vi andas inte pga syrebrist, utan pga överskott av koldioxid i blodet, som "töms ut" via utandningen. Bara som kuriosa.. :)
    Vi andas in syre och ut koldioxid, alla däggdjur behöver syre. Skulle det vara som du säger skulle vi inte behöva andas in bara ut. Varför tror du t.ex dykare har en syretank? 
  • Anonym (Besserwisser)
    Glinda från Oz skrev 2021-08-09 19:50:42 följande:
    Vi andas in syre och ut koldioxid, alla däggdjur behöver syre. Skulle det vara som du säger skulle vi inte behöva andas in bara ut. Varför tror du t.ex dykare har en syretank? 
    Ssk menar att det som styr andningen i första hand är halten av koldioxid i blodet.
    Det kan vara så enkelt som att den slumpmässiga evolutionen fann det "enklare" att göra så. Det funkar bra så länge vi har vanlig luft runt omkring oss med normala nivåer av kväve, syre och koldioxid.

På hög höjd kan vi andas ut koldioxiden som vanligt, men luften kan innehålla för lite syre, och då känner man inte att det blir farligt. Man kan då bli medvetslös av syrebrist utan att ha känt av det i förväg.

Inandning av kväve har använts som ett "snällt" sätt att "hjälpa" personer som vill dö.

I USA har de haft problem med avrättningar eftersom leverantörer av det använda giftet har vägrat leverera för det ändamålet. Alternativen har varit arkebusering eller elektriska stolen.
    Oklahoma, Alabama och Mississippi har ändrat lagar för att tillåta avrättning genom inandning av kväve.
Svar på tråden Hålla andan - skadas embryot?