• Anonym (Jobba mindre?)

Någon som ångrat lägre inkomst på ålderns höst?

Jag tänker mycket på hur mycket tid man lägger på sitt arbete och funderar mer och mer på om man borde gå ner i tid men det betyder också tjäna mindre pengar. Här och nu kan man påverka sin ekonomi vid pension, väl där är det ju kört.

Idag har jag ett välbetalt jobb men jobbar också mycket. Att gå ner i tid i detta jobbet är inte aktuellt, isf måste jag byta jobb.

Är kvinna, 40 år med 2 barn.

Någon som jobbat mindre under sina yrkessamma år och ångrat sig vid pension pga ekonomin?

• Svar på tråden Någon som ångrat lägre inkomst på ålderns höst?
  • Anonym (Jobba mindre?)

Input från er som gjort valet att jobba mindre och hur ni resonerar runt pensionen är också intressant!

• Anonym (inte ångrat mig)

Jag  bodde utomlands i 10 år och nu måste jag jobba några extra år för att få en rimlig pension och hinna spara ihop lite pengar.Jag ångrar inget för det har gynnat hela familjen.

• Anonym (Jobba mindre?)
    Anonym (inte ångrat mig) skrev 2021-08-06 15:00:58 följande:

Jag  bodde utomlands i 10 år och nu måste jag jobba några extra år för att få en rimlig pension och hinna spara ihop lite pengar.Jag ångrar inget för det har gynnat hela familjen.

Jobbade du mindre då eller vad gick utlandsvistelsen ut på?
  • Anonym (M)

Pengar det är bara ett behov.

Ett nödvändigt ont.

Jag får det att gå runt och jag kan spara en rejäl slant.

Det räcker mer än väl.

Vad får man med sig när man dör?

Jag halverade min inkomst när jag bytte karriär men jag började istället att LEVA.

Livet består inte av pengar, det består av liv, ett liv de flesta glömt bort därför de är besatta av "allt mitt guld".

Finns inte en chans att jag ångrar mig. Inte en sekund. Idag lever jag fullt ut. Varje dag, varje stund.

• Anonym (inte ångrat mig)

Mina barn gick i skolan där.De har vuxit upp till fina och respektfulla vuxna.Det är värt all uppoffran.

• Anonym (Hemmafru)

Verkligen inte. Vi har precis båda gått i pension. Jag har varit hemmafru i hela mitt liv och vi har inte pensionssparat alls, men sparat och ärvt pengar. Vi visste hela tiden att vi skulle få en låg inkomst vid pensionen och planerade för det. När barnen flyttat ut sålde vi det stora huset och flyttade till vårt lilla torp. Vi lade en del pengar på att göra det mer energisnålt så det kostar mycket lite. Golf och skit har aldrig intresserat oss så vi har alltid pengar över. Vi lever ett gott liv tillsammans och vårt familjeliv och en lugn barndom för barnen är värd allt. När den dagen kommer att vi blir så skruttiga att vi inte kan ta hand om oss själva så här vi sex barn som alla vill ta emot oss. Eftersom att vi gav dem allt vill de göra detsamma för oss.

• Anonym (Jobba mindre?)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2021-08-06 17:12:56 följande:

Verkligen inte. Vi har precis båda gått i pension. Jag har varit hemmafru i hela mitt liv och vi har inte pensionssparat alls, men sparat och ärvt pengar. Vi visste hela tiden att vi skulle få en låg inkomst vid pensionen och planerade för det. När barnen flyttat ut sålde vi det stora huset och flyttade till vårt lilla torp. Vi lade en del pengar på att göra det mer energisnålt så det kostar mycket lite. Golf och skit har aldrig intresserat oss så vi har alltid pengar över. Vi lever ett gott liv tillsammans och vårt familjeliv och en lugn barndom för barnen är värd allt. När den dagen kommer att vi blir så skruttiga att vi inte kan ta hand om oss själva så här vi sex barn som alla vill ta emot oss. Eftersom att vi gav dem allt vill de göra detsamma för oss.

Hade ni ett särkilt sparande till dig? Tänker att en del som varit hemmafruar och sedan blir lämnade av sina män kan hamna i en väldigt tråkig ekonomisk sits.

Nu är det ju inte heller alla som kan räkna med att ärva pengar utan har kanske bara sig själv.

Hur har din man känt det, för jag antar att han har fått jobba en del för att kunna försörja er båda? Ångrar han att han fick dra det lasset ist för att ni båda jobbat lite mindre så ni ist delat på den lediga tiden?
  • Anonym (Hemmafru)
    Anonym (Jobba mindre?) skrev 2021-08-06 21:34:00 följande:

Hade ni ett särkilt sparande till dig? Tänker att en del som varit hemmafruar och sedan blir lämnade av sina män kan hamna i en väldigt tråkig ekonomisk sits.

Nu är det ju inte heller alla som kan räkna med att ärva pengar utan har kanske bara sig själv.

Hur har din man känt det, för jag antar att han har fått jobba en del för att kunna försörja er båda? Ångrar han att han fick dra det lasset ist för att ni båda jobbat lite mindre så ni ist delat på den lediga tiden?

Vi sparade och sparar åt oss och vi är gifta. Det är våra tillgångar.

Arvet var inget stort utan bara lite efter min pappa.

Vi båda trivs med vårt upplägg. Vi har såklart tagit alla beslut ihop. Han har jobbat en vanlig heltidstjänst, dvs så som de flesta gör.
  • Anonym (Tror inte det)

Är inte på ålderns höst utan fortfarande i småbarnsåren men jag tror inte att jag kommer att ångra det. Jag kommer att jobba deltid så länge jag kan. Vårt första barn är 5,5 och jag började jobba när han var 1,5. Av dessa fyra år jag har jobbat efter att jag blev förälder har bara ett år varit på heltid pga att jag bytte jobb och ville börja med heltid där tills jag hade kommit in i det, sedan gick jag ner i tid och har jobbat 60-80%.

Nu väntar jag andra barnet när som helst och jag kommer först att vara hemma hela första året utan att ta ut föräldrapenning eftersom jag vill spara dagarna till senare, och sedan ska vi dela upp veckan på att jobba 50% vardera och skola in vid två års ålder. Sedan planerar jag att jobba 60-80% igen så länge jag kan och fylla upp med föräldrapenning för att skydda min SGI (tjänar under taket). Om vi får ett tredje barn blir det nog samma en gång till.

Den av föräldrarna som tjänar minst får ju fullt täckt pension (pensionsrätt för barnår) under de första fyra åren av barnets liv om man inte får nästa barn tätare än så. Jag har alltså fått fyra år för första barnet, sedan för kommande barn beror det ju på hur tätt de kommer för har man mindre än fyra år emellan så får man liksom inte för dubbla barn utan t ex om det är två år emellan så får man ju två år för det barnet och sedan kan man få fyra år för det tredje barnet om man inte får fler och hela tiden är den som tjänar minst. Vi sparar bra ändå trots deltid och är gifta utan äktenskapsförord så jag är inte alls orolig för min pension.

• Anonym (Jobba mindre?)
    Anonym (Tror inte det) skrev 2021-08-06 22:15:50 följande:

Är inte på ålderns höst utan fortfarande i småbarnsåren men jag tror inte att jag kommer att ångra det. Jag kommer att jobba deltid så länge jag kan. Vårt första barn är 5,5 och jag började jobba när han var 1,5. Av dessa fyra år jag har jobbat efter att jag blev förälder har bara ett år varit på heltid pga att jag bytte jobb och ville börja med heltid där tills jag hade kommit in i det, sedan gick jag ner i tid och har jobbat 60-80%.

Nu väntar jag andra barnet när som helst och jag kommer först att vara hemma hela första året utan att ta ut föräldrapenning eftersom jag vill spara dagarna till senare, och sedan ska vi dela upp veckan på att jobba 50% vardera och skola in vid två års ålder. Sedan planerar jag att jobba 60-80% igen så länge jag kan och fylla upp med föräldrapenning för att skydda min SGI (tjänar under taket). Om vi får ett tredje barn blir det nog samma en gång till.

Den av föräldrarna som tjänar minst får ju fullt täckt pension (pensionsrätt för barnår) under de första fyra åren av barnets liv om man inte får nästa barn tätare än så. Jag har alltså fått fyra år för första barnet, sedan för kommande barn beror det ju på hur tätt de kommer för har man mindre än fyra år emellan så får man liksom inte för dubbla barn utan t ex om det är två år emellan så får man ju två år för det barnet och sedan kan man få fyra år för det tredje barnet om man inte får fler och hela tiden är den som tjänar minst. Vi sparar bra ändå trots deltid och är gifta utan äktenskapsförord så jag är inte alls orolig för min pension.

Jag jobbar själv inte i Sverige så har dålig koll på det svenska pensionssystemet så är nyfiken. Det är med pensionsrätt för barnår, hur funkar det? Är det absoluta belopp som betalas in till din pension särskilt eller är det en % på det som du tjänar?

Sen finns det ju även tjänstepension, påverkas inte den om du går ner i tid och tjänar mindre?

Jag tänker även på löneutvecklingen. Om man jobbar deltid i över 10 år tänker jag att risken är stor att man inte får befordran på samma vis kanske som en som jobbar heltid och att man därmed på sikt får en sämre löneutveckling?

Har du räknat på effekten av ditt deltidsarbete på din pension? Hur mycket skiljer sig din slutgiltiga pensionprognos isf med deltid jämfört med heltid?

Förlåt för alla frågor men är nyfiken eftersom jag inte vet så mycket om det här själv.
Svar på tråden Någon som ångrat lägre inkomst på ålderns höst?