• Humlan88

    Tapeter som inte "passar" till det andra rummen, vad tycker ni?

    Genom hela huset har jag försökt ha en ganska "neutral, industriell stil" men när jag gjorde om hallen igår valde jag en tapir med häftiga blommor. Detta sticker ut från de andra rummen. Vad tror ni om det? Kan de va häftigt med ett "rum" som skiljer sig från d andra rummen eller ska jag tapetsera om?

  • Svar på tråden Tapeter som inte "passar" till det andra rummen, vad tycker ni?
  • Minimalen
    Humlan88 skrev 2021-08-06 11:47:24 följande:

    Genom hela huset har jag försökt ha en ganska "neutral, industriell stil" men när jag gjorde om hallen igår valde jag en tapir med häftiga blommor. Detta sticker ut från de andra rummen. Vad tror ni om det? Kan de va häftigt med ett "rum" som skiljer sig från d andra rummen eller ska jag tapetsera om?


    Du, jag tror inte att tapirer är ett lämpligt husdjur. Släpp genast ut den.
  • KingsCr0wn
    Humlan88 skrev 2021-08-06 11:47:24 följande:

    Genom hela huset har jag försökt ha en ganska "neutral, industriell stil" men när jag gjorde om hallen igår valde jag en tapir med häftiga blommor. Detta sticker ut från de andra rummen. Vad tror ni om det? Kan de va häftigt med ett "rum" som skiljer sig från d andra rummen eller ska jag tapetsera om?


    Eftersom det är just en hall tycker jag det är läckert om den "sticker ut" från de övriga rummen. En hall är annars så tråkig, så den kan kosta på sig att vara lite annorlunda.
  • Embla twopointoh
    Humlan88 skrev 2021-08-06 11:47:24 följande:

    Genom hela huset har jag försökt ha en ganska "neutral, industriell stil" men när jag gjorde om hallen igår valde jag en tapir med häftiga blommor. Detta sticker ut från de andra rummen. Vad tror ni om det? Kan de va häftigt med ett "rum" som skiljer sig från d andra rummen eller ska jag tapetsera om?


    Det viktigaste är väl ändå vad du tycker?

    Personligen gillar jag när golven och taken i huset/lägenheten är antingen samma eller liknande, utom möjligtvis med undantag för våtutrymmen. Väggarna däremot gör det ingenting att de är olika, ibland väldigt olika, olika rum kan få olika karaktär och känsla, speciellt sovrummen som gärna får spegla de individer som bor där hellre än att vara tagna ur en inredningskatalog.

    Om man ser de olika tapeterna samtidigt, till exempel att vi har en tapet i matrummet, och en annan i trapphuset och hallen på övervåningen, men de två olika "möts" så att säga vid trappen, då vill jag gärna ha tapeter som inte kontrasterar alltför mycket mot varandra. De behöver inte vara exakt lika, men de ska gärna passa ihop.
  • Aniiee

    Har inte en enda tapet som är samma i något av rummen i lägenheten.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Lönnsirap

    Personligen har min smak förändras genom åren och min erfarenhet är att det är bra att ha lite teman för att få ett lugn, men att allt överallt absolut inte måste matcha allting.

    Ett "för matchat" hem får minsta lilla grej att se malplacerad ut. Så att ha en stor grej som sticker ut behöver absolut inte vara fel, utan kan skapa lite mer dynamik.

  • Um Hamza

    Alltså du har redan satt upp den och undrar om du ska göra om efter bara en dag? Är du väldigt osäker på vad du gillar? För egentligen kvittar det vad andra tycker, det är du som ska bli glad när du kliver in i din hall. Jag kan tänka mig att det är väldgit fint med nåt färgglatt som sticker av mot ex.vis grått eller vad du nu har i resten av bostaden, men jag vet ju inte hur den blommiga ser ut. Jag är fel person att fråga då jag är fullständigt excentrisk gällande tapeter och gärna har flera olika i samma rum. I alla fall kan der vara så enkelt som att du behöver bo in dig med tapeten ett tag om den är väldogt olik det du brukar välja. Snart kanske du älskar den!

  • Humlan88
    Um Hamza skrev 2021-08-06 21:44:12 följande:

    Alltså du har redan satt upp den och undrar om du ska göra om efter bara en dag? Är du väldigt osäker på vad du gillar? För egentligen kvittar det vad andra tycker, det är du som ska bli glad när du kliver in i din hall. Jag kan tänka mig att det är väldgit fint med nåt färgglatt som sticker av mot ex.vis grått eller vad du nu har i resten av bostaden, men jag vet ju inte hur den blommiga ser ut. Jag är fel person att fråga då jag är fullständigt excentrisk gällande tapeter och gärna har flera olika i samma rum. I alla fall kan der vara så enkelt som att du behöver bo in dig med tapeten ett tag om den är väldogt olik det du brukar välja. Snart kanske du älskar den!


    Tack! Har du fler tapeter i samma rum ? Lät spännande. Du har ingen bild?
Svar på tråden Tapeter som inte "passar" till det andra rummen, vad tycker ni?