• Anonym (Polisanmäld)

Polisanmäld av Försäkringskassan!! HJÄLP!!!

För ett tag sedan ringde en sur människa från FK och sa att jag hade fått för mycket i bidrag som jag måste betala tillbaka. Handläggaren sa också att en polisanmälan kommer göras. De hade gått tillbaka i tiden och sett att mina vabdagar inte stämde överens med frånvaron på jobbet och förskolan. Idag fick jag ett brev med posten från polisen där det står att jag är kallad till förhör, misstänkt för bedrägeri. Jag mår mycket dåligt just nu. Jag sa till FK att jag tyvärr hade mycket i huvudet och råkade blanda ihop dagarna när jag fyllde i vab. FK köpte inte den förklaringen och menade på att det var systematiskt. Så det räcker inte med att jag ska betala tillbaka, utan har även nu då blivit polisanmäld. Fan vilket ångest jag har och så dåligt jag mår nu. Har lust att avsluta mitt liv. Någon som råkat göra liknande? Hej då mina älskade barn, hej fängelse.

• Svar på tråden Polisanmäld av Försäkringskassan!! HJÄLP!!!
  • Anonym (N)

Om det var en olyckshändelse så berätta det för polisen. Behöver inte bli en katastrof. Det kan bli så att det läggs ned 

• Anonym (V)

Fast man kan liksom inte skylla på att man har för mycket i huvudet och sedan månad efter månad begära ut ersättning för dagar som man faktiskt jobbat. Det är bidragsbrott. Du trodde att detta skulle gå bra, att om du blev påkommen så skulle du bara säga oops, missade. Det kan man göra en gång. Men du har satt detta i system.
    Förstår att det är jättejobbigt att bli anmäld, men du kommer inte hamna i fängelse, om det inte är enorma belopp det handlar om. Du blir återbetalningsskyldig, kanske böter. Andas, ta ditt ansvar och gör inte om det.

• KingsCr0wn

Attans, du har åkt fast. Men börja med att lugna ner dig och se nyktert på situationen. Du kommer förstås inte att hamna i fängelse. Hur många småbarnsmammor sitter på kåken för att ha fifflat med Vab-dagarna? Inga, skulle jag med säkerhet vilja påstå.

Däremot kan det vara till din fördel om du börjar ta ansvar för den uppstådda situationen istället för att skylla på annat. Om FK anser sig ha bevis för att fusket var systematiskt, så är det nog lönlöst att förneka det. Tänk efter ordentligt och försök komma fram till varför du gjorde såhär. Var du i desperat behov av extra pengar kanske? Det är inte kriminellt att vara nödställd. Tänk till, ta ansvar och håll dig till en och samma version. Allt kommer att ordna sig och du kommer ur det här med extra lärdomar i bagaget som du kan föra vidare till dina barn. Det är jag övertygad om. Lycka till!

• klyban

Berättar i förhöret att du är lite vimsig och disträ.

Men stora frågan är, stämmer antalet faktiska VAB-dagar med antalet anmälda dagar hos FK?
    Stämmer inte dessa så kommer man kanske gå vidare med detta, men stämmer antalet med anmälda och frånvaro.
    Så bör detta gå bra för dig och förklara att du är lite vimsig och disträ med datum, och att antalet dagarna stämmer ju, men bara inte på rätt dag anmäld.
    Den förklaringen borde funka och påvisa att ditt uppsåt inte var att få VAB-dagar "gratis".

Erkänn inga brott, skriv INTE på några papper som berättar du accepterar strafföreläggande.
    För om du gör, så är det stor risken att de gör en lång sak kort, och ger ett strafföreläggande slentrianmässigt och pga man sagt att strafföreläggande är okey.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Ticketocka

Du har fått bra råd här ovan, och du kan också försöka lägga om din attityd. Du verkar tycka att det inte är så farligt - du har ångest över att du blivit anmäld, inte för att du gjort fel. En sur människa ringde...och du har ju förklarat...Du har ju gjort detta systematiskt, du har inte bara skrivit måndag när det var fredag, utan för extra dagar då du inte var hemma med sjukt barn. Ta ditt ansvar och stå för vad du gjort. Som andra sagt, du kommer inte hamna i fängelse.

• Anonym (Mia)

Eftersom det är fk själva som polisanmält dig så handlar det ju inte om en missad engångsföreteelse utan om systematiskt fusk. Fel på dagar kan man missta sig på EN gång men inte varje gång under så lång tid. Du borde väl rimligen veta att du inte är på jobbet utan har VAB när du anmäler?

Om du anses skyldig får du betala tillbaks det du fått fel (brukar bli avdrag på ev bidrag du redan har) och så får du böter. Det brukar även bli nån spärr hos fk att du inte blir beviljad VAB utan läkarintyg.

• Anonym (Emma)

Har du förväxlat dagarna så borde du ju bara kunna be din arbetsplats om intyg som visar vilka dagar du har vabbar hos dem. Sen borde antalet dagar matcha antalet dagar fk har betalat men fel datum?

Är datum och antal dagar helt fel så är det bättre att du erkänner fel även om det inte var medvetet. Visa att du är villig att lösa problemet och ta på dig ansvaret. Det ligger ju på dig att dagarna stämmer och hur ofta tror du inte att folk skyller på att den glömde, inte visste eller hade annat i tankarna?

• Anonym (Polisanmäld)

Det är tre dagar som jag tagit vab och jobbat samtidigt, annars stämmer antalet dagar i vab med antalet dagars frånvaro på jobb/förskola. Jag tog ut vab tre dagar felaktigt pga min chef som skulle bli rasande om jag sjukskrev mig själv efter att ha varit sjuk i covid-19 förra året. Ingen ursäkt men förklaring.

• Anonym (Polisanmäld)
    Anonym (Polisanmäld) skrev 2021-08-06 12:43:34 följande:

Det är tre dagar som jag tagit vab och jobbat samtidigt, annars stämmer antalet dagar i vab med antalet dagars frånvaro på jobb/förskola. Jag tog ut vab tre dagar felaktigt pga min chef som skulle bli rasande om jag sjukskrev mig själv efter att ha varit sjuk i covid-19 förra året. Ingen ursäkt men förklaring.

Tillägg: Jag jobbade hemifrån en liten stund när jag jobbade och tog ut vab samtidigt, för jag var rejält förkyld som visade sig vara covid-19 sen. Jag orkade inte ha barnen hemma.
  • Anonym (V)
    Anonym (Polisanmäld) skrev 2021-08-06 12:43:34 följande:

Du skrev ju själv att det var systematiskt? Är det en dag i veckan då eller? Ett tre dagar i sträck?
Svar på tråden Polisanmäld av Försäkringskassan!! HJÄLP!!!