• Hundfamiljen

Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?

Hej!

Den dagen jag blir gravid kommer jag vilja ha ett planerat kejsarsnitt. Min fråga är enkel - är det svårt att få kejsarsnitt beviljat i Sverige utan att ha någon stark bakomliggande orsak? Jag behöver inte skriva anledningarna till att jag vill ha ett planerat kejsarsnitt, det är oviktigt för min fråga därför behöver jag inte dra det.

Jag tycker ju att alla kvinnor borde få välja detta själva så att säga. Vet att det är super vanligt tex i USA o att det inte finns någon dålig statistik på utfallen.

Hoppas någon vet :) Kommer inte orka "bråka" med läkarna om detta, därför jag hoppas man får ha en vilja.

• Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?
  • Anonym (F)
    Anonym (S) skrev 2021-08-09 20:51:56 följande:

Jag har fött ett barn vaginalt, ett med akutsnitt och väntar ett tredje som antagligen kommer födas med planerat snitt (pga medicinska orsaker) men jag håller med.

Jag tycker inte heller att man ska få välja fritt .. Tror det skulle bli väldigt svårt att få det att fungera utan att det går ut över kvinnor som faktiskt behöver snitt.

Och det är ändå en ganska stor operation. Vissa verkar tro att en vaginal förlossning innebär en massa risker men snitt innebär 0 risker. Skrev förut i tråden och blev väldigt påhoppad.. Som sagt så kan det säkert finnas andra skäl än medicinska .. men medicinska borde alltid prioriteras precis som med alla andra operationer.

Förstår inte vad det kommer ifrån att folk tror att man bara kan välja , med första barnet t.ex hade jag inte en tanke på snitt eller att jag borde fått välja. Hade jag kunnat föda vaginalt nu hade jag nog hellre gjort det , det är inte så extremt kul med ett operationssår som gör ont , behöva spy pga morfin som man måste få och att inte kunna gå och handla själv pga att man inte får lyfta tungt.

Räknar med massa påhopp och personer som missförstår igen och kommer inte gå in i nån lång diskussion med nån , det här är min åsikt och alla har rätt till sin.

Din första kommentar var som sagt rätt lätt att missförstå?

Jag håller också med om att man inte bara bör få kryssa i en ruta med om man vill ha snitt eller föda vaginalt.

Däremot så tolkades din första kommentar som att du ifrågasatte allt som inte är medicinskt.

Och skall man neka dem som har grov förlossningsrädsla hamnar man i ett läge där den vaginal förlossningen med stor sannolikhet är mer riskfylld än ett planerat snitt
  • Anonym (S)
    Anonym (F) skrev 2021-08-09 21:07:03 följande:

Din första kommentar var som sagt rätt lätt att missförstå?

Jag håller också med om att man inte bara bör få kryssa i en ruta med om man vill ha snitt eller föda vaginalt.

Däremot så tolkades din första kommentar som att du ifrågasatte allt som inte är medicinskt.

Och skall man neka dem som har grov förlossningsrädsla hamnar man i ett läge där den vaginal förlossningen med stor sannolikhet är mer riskfylld än ett planerat snitt

Jag skrev inte att BARA de som har medicinska anledningar borde få göra snitt utan att jag blir irriterad på personer som tror att man bara kan välja hursomhelst eller tycker att man borde få det. Jag skrev INTE att jag blir irriterad på personer som vill göra snitt pga extrem förlossningsrädsla. TS skrev inte heller något om att hon har extrem förlossningsrädsla.

Hur många barn har du fött vaginalt och / eller hur många snitt har du gjort?
  • Anonym (2 snitt)

Saken är den här:för många kvinnor fungerar vaginalt förlossning bra.I en del fall fungerade det inte.Då finns kejsarsnitt som alternativ .Vissa kvinnor har stor rädsla att föda vaginalt och det vi ska respektera andras tankar.

• Anonym (2 snitt)
    Anonym (2 snitt) skrev 2021-08-09 23:05:28 följande:

Saken är den här:för många kvinnor fungerar vaginalt förlossning bra.I en del fall fungerade det inte.Då finns kejsarsnitt som alternativ .Vissa kvinnor har stor rädsla att föda vaginalt och det vi ska respektera andras tankar.

Och för att inte glömma kvinnor som var rädda för snitt,och överlevde det .
  • Anonym (Ob)
    Anonym (Svårt men det går) skrev 2021-08-09 10:38:20 följande:

Inget planerat kejsarsnitt tar 40h i plågsamma smärtor, kräver sugklocka eller ger barnet benbrott. Oftast föds inte barnet blått av kejsarsnitt heller. Observera att det är planerade snitt på friska kvinnor och barn jag pratar om.

Det är ju just det, att man inte kan veta innan. Just den osäkerheten som gör att jag personligen föredrar kejsarsnitt. Om någon kunde garantera mig att inte bli skadad av en vf, att inte plågas i onödan eller inte hinna få bedövning, och sen leva med levatorskador och inkontinens, ja då hade det kanske varit annorlunda.

Du vet inte vad du pratar om.
  • Anonym (F)
    Anonym (S) skrev 2021-08-09 22:59:00 följande:

Jag skrev inte att BARA de som har medicinska anledningar borde få göra snitt utan att jag blir irriterad på personer som tror att man bara kan välja hursomhelst eller tycker att man borde få det. Jag skrev INTE att jag blir irriterad på personer som vill göra snitt pga extrem förlossningsrädsla. TS skrev inte heller något om att hon har extrem förlossningsrädsla.

Hur många barn har du fött vaginalt och / eller hur många snitt har du gjort?

Jag har fött ett barn vaginalt. Störtsförlossning med sfinkterruptur.

Jag kommer inte vilja föda med kejsarsnitt nästa gång. För mig är helt enkelt inte riskerna värt det.

Men det är vad jag känner.

Jag utgår ändå från att ts har skäl till sin önskan gällande kejsarsnitt.
  • Anonym (S)
    Anonym (F) skrev 2021-08-09 23:14:40 följande:

Jag har fött ett barn vaginalt. Störtsförlossning med sfinkterruptur.

Jag kommer inte vilja föda med kejsarsnitt nästa gång. För mig är helt enkelt inte riskerna värt det.

Men det är vad jag känner.

Jag utgår ändå från att ts har skäl till sin önskan gällande kejsarsnitt.

Jag förstår , jag skrev inte heller nånting om just TS eftersom jag som sagt inte vet vad hon har för anledning. Men jag har hört inte en utan flera personer som har pratat om det som att de tror att man får välja helt fritt eller att de tycker att man borde det.

Extrem förlossningsrädsla är en sak.. men att föda barn gör ont och det finns risk att behöva sys. Så är det ju liksom och ALLA kan ju inte göra snitt pga det.

Menar inte dig eller TS nu men vissa verkar glömma att kejsarnitt absolut inte är smärtfritt (tänker på efteråt) och absolut inte helt riskfritt. Mitt läkte faktiskt bra men jag hade RIKTIGT ont efteråt och det var jobbigt att vara beroende av hjälp att handla osv (var inte tillsammans med pappan längre) , speciellt när jag inte var beredd på det utan hade räknat med att föda vanligt ..
  • Anonym (Svårt men det går)
    Anonym (Svårt men det går) skrev 2021-08-09 10:38:20 följande:
    Inget planerat kejsarsnitt tar 40h i plågsamma smärtor, kräver sugklocka eller ger barnet benbrott. Oftast föds inte barnet blått av kejsarsnitt heller. Observera att det är planerade snitt på friska kvinnor och barn jag pratar om.

Det är ju just det, att man inte kan veta innan. Just den osäkerheten som gör att jag personligen föredrar kejsarsnitt. Om någon kunde garantera mig att inte bli skadad av en vf, att inte plågas i onödan eller inte hinna få bedövning, och sen leva med levatorskador och inkontinens, ja då hade det kanske varit annorlunda.
    Anonym (Ob) skrev 2021-08-09 23:12:53 följande:
    Du vet inte vad du pratar om.

Eh, okej... du får jättegärna backa upp det påståendet med fakta som strider mot det jag just sa (citerat ovan). Dvs, att ett kejsarsnitt tar 40h, kräver sugklocka och ger barnet benbrott. Planerade kejsarsnitt, eftersom det är vad vi diskuterar. 

Du får gärna också visa fakta på att levatorskador och inkontinens inte förekommer vid vf, eftersom du säger emot även det påståendet. 

• Anonym (Svårt men det går)
    Anonym (S) skrev 2021-08-09 23:26:15 följande:
    Menar inte dig eller TS nu men vissa verkar glömma att kejsarnitt absolut inte är smärtfritt (tänker på efteråt) och absolut inte helt riskfritt. Mitt läkte faktiskt bra men jag hade RIKTIGT ont efteråt och det var jobbigt att vara beroende av hjälp att handla osv (var inte tillsammans med pappan längre) , speciellt när jag inte var beredd på det utan hade räknat med att föda vanligt ..
    Vill bara flika in här att dom som får ks pga extrem förlossningsrädsla/fobi medvetet väljer den smärtan istället för den vid en vf. :) Så jag tror inte någon lyckas ta sig förbi vårdens information om att ks gör ont.

På samma sätt som någon som vill ha en vf accepterar den eventuella smärtan så accepterar jag med glädje den eventuella smärtan från ett ks. Ville bara förklara. :) 
  • Anonym (Ob)
    Anonym (Svårt men det går) skrev 2021-08-10 09:42:12 följande:

Eh, okej... du får jättegärna backa upp det påståendet med fakta som strider mot det jag just sa (citerat ovan). Dvs, att ett kejsarsnitt tar 40h, kräver sugklocka och ger barnet benbrott. Planerade kejsarsnitt, eftersom det är vad vi diskuterar. 

Du får gärna också visa fakta på att levatorskador och inkontinens inte förekommer vid vf, eftersom du säger emot även det påståendet. 

Som sagt. Du vet inte vad du pratar om. Du har NOLL erfarenhet, insyn och personlig kunskap i ämnet. Det enda du har är statistik. Du vet inte ett skit om hur det ser ut för hade du liksom jag vetat vad du pratar om skulle du aldrig sitta här och förespråka snitt utan medicinsk indikation. Tänker inte ge ett enda argument här till varför du tänker fel, för det är som att prata till en vägg mest troligt.

Säger det igen. Du vet inte vad du pratar om.
Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?