• sten15

    Välling eller ersättning?

    Hej! Sonen på 8 mån dricker ersättning nu, utöver gröt och mat. Vad föredras, alltså vad är bäst, välling eller ersättning? Funderar nämligen på att gå över till välling.

  • Svar på tråden Välling eller ersättning?
  • Trippelmamma76

    Välling är ju gjort på mjöl och ska inte ges för mycket av. Ersättning däremot kan man fortsätta med länge som komplement till övrig kost. Eftersom du redan ger gröt så tänker jag att du kan avvakta (alternativ helt låta bli) välling.

  • Jag är bara jag

    Det är inte likvärdigt alls. Välling är samma som gröt och ersättning är ersättning istället för bröstmjölk. Det innehåller massor mer näring.

  • Mortiscia80

    Vid det här laget borde barnet redan äta lite annat utöver mjölk/ersättning så det inte är enda näringsintaget. Det finns särskild välling för barn och det är inte alls bara som mjöl, innehåller många bra saker. Senare kan man övergå till Gyllenmust välling istället.

  • Trippelmamma76

    Jag menade inte att det är enbart mjöl, men det är mjölbaserat. Enligt livsmedelsverket ska man ge välling eller gröt max tre ggr/dygn. Eftersom ts barn dessutom får gröt redan så finns inget självändamål i välling. Välling är dessutom en svensk företeelse som vi är rätt ensamma om och som kommer sig av att vi levt i ett fattigt bondesamhälle här förr. Det är inte framtaget särskilt för att barn behöver det även om man idag berikar vällingen och anpassar den till barn.

    (Man kan även se en ökning av förekomst av glutenintolerans i de generationer där man varit generös med just välling.)


    Mortiscia80 skrev 2021-08-06 20:53:31 följande:

    Vid det här laget borde barnet redan äta lite annat utöver mjölk/ersättning så det inte är enda näringsintaget. Det finns särskild välling för barn och det är inte alls bara som mjöl, innehåller många bra saker. Senare kan man övergå till Gyllenmust välling istället.


Svar på tråden Välling eller ersättning?