• Anonym (Hjälp!)

Orolig!!!

Jag såg att FK har fel årslön på min sida på FK, jag tjänar drygt 1500 kr mindre än tidigare.

Är jättenervös över vad som kan hända nu, jag ska självklart ändra den.

Jag har haft föräldrapenning 1 gång sedan senaste löneförhandlingen och kanske 2 VAB. Jag kommer ju såklart att behöva betala tillbaka pengarna som är utöver. Men kan något mer hända?

• Svar på tråden Orolig!!!
  • Anonym (E)

Prata med dem, berätta att det var ett ärligt misstag. Tror inte de kommer göra nåt åt saken, du kanske inte ens behöver betala tillbaka nånting, eller så kan de säkert jämka det mot nästa utbetalning.

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (E) skrev 2021-08-06 20:59:39 följande:

Prata med dem, berätta att det var ett ärligt misstag. Tror inte de kommer göra nåt åt saken, du kanske inte ens behöver betala tillbaka nånting, eller så kan de säkert jämka det mot nästa utbetalning.

Det kan inte vara så många 100-lappar det gäller, men ändå. Fick lite panik nu..

Särskilt när jag såg en annan tråd här i forumet gällande FK och bedrägeri. Jag är verkligen ingen sån person!!
  • Anonym (E)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2021-08-06 21:16:33 följande:
    Det kan inte vara så många 100-lappar det gäller, men ändå. Fick lite panik nu..

Särskilt när jag såg en annan tråd här i forumet gällande FK och bedrägeri. Jag är verkligen ingen sån person!!
    Ja, fast den personen hade dels satt det i system och dessutom på ett otroligt fult sätt! Jag tror att Fk förstår att man kan råka glömma meddela ny lön, det måste hända rätt ofta. Var bara ärlig så vinner du mest på det!
  • Anonym (Bj)

Ingen fara. Bäst gör du i att ringa själv och förklara än att fastna i en kontroll.

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (E) skrev 2021-08-06 21:38:41 följande:

Ja, fast den personen hade dels satt det i system och dessutom på ett otroligt fult sätt! Jag tror att Fk förstår att man kan råka glömma meddela ny lön, det måste hända rätt ofta. Var bara ärlig så vinner du mest på det!

Jag hoppas verkligen det.. är så rädd så jag skakar och mår illa just nu. :'(

Jag vill INTE skylla ifrån mig nu, men brukar inte arbetsgivaren meddela såna här saker också? Eller är det vid sjukskrivningar?
  • Anonym (E)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2021-08-06 21:46:24 följande:
    Jag hoppas verkligen det.. är så rädd så jag skakar och mår illa just nu. :'(

Jag vill INTE skylla ifrån mig nu, men brukar inte arbetsgivaren meddela såna här saker också? Eller är det vid sjukskrivningar?
    Nej de meddelar inte din lön men Fk kan å andra sidan ringa dem och fråga ifall de undrar, dvs om de misstänker nåt.
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Bj) skrev 2021-08-06 21:46:11 följande:

Ingen fara. Bäst gör du i att ringa själv och förklara än att fastna i en kontroll.

Jag kommer ringa direk när de öppnar på måndag. Typiskt att det är fredag och jag kommer ha ångest över detta hela helgen..
  • Anonym (M)

Det här kanske inte är helt relaterat, men för några år sedan kontaktade jag försäkringskassan för att jag hade råkat rapportera ett par dagars föräldraledighet när det egentligen var pappan som var ledig, jag jobbade. De gav tillbaka dagarna till mig så jag kunde använda på nytt, men jag fick behålla pengarna. ?Inget under 7000 kr är värt att kräva tillbaka? sade de handläggaren. Jag tackade för mina extra FL-dagar!

• Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2021-08-06 22:03:06 följande:

Det här kanske inte är helt relaterat, men för några år sedan kontaktade jag försäkringskassan för att jag hade råkat rapportera ett par dagars föräldraledighet när det egentligen var pappan som var ledig, jag jobbade. De gav tillbaka dagarna till mig så jag kunde använda på nytt, men jag fick behålla pengarna. ?Inget under 7000 kr är värt att kräva tillbaka? sade de handläggaren. Jag tackade för mina extra FL-dagar!

Slutsatsen för dig att ta till dig av är att jag upplevt att de både är förlåtande och generösa.
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (M) skrev 2021-08-06 22:03:06 följande:

Hoppas att den jag pratar med är lika snäll mot mig.
Svar på tråden Orolig!!!