• Jättehemlig

    Skuld vid bouppteckning

    Hej.

    Någon som vet?

    Min mamma dog för ett tag sedan och vi skall göra bouppteckning. Hon var omgift sedan många år och nu skall vi i bouppteckningen även ta upp hennes mans skulder. Varför?

    Kommer hennes tillgångar gå till hans skuld?

    De hade inget äktenskapsförord eller testamente.

  • Svar på tråden Skuld vid bouppteckning
  • Anonym (H)

    Du menar nog bodelning? Respektive makes giftorättsgods och skulder ska tas upp och summeras. Sen summeras det ihop och delas på två, hälften är din mammas del och hälften hennes makes. Har din mamma enskild egendom så ska den däremot inte bodelas utan den ärver ni direkt. Finns varken det eller äktenskapsförord så är allt makarna äger giftorättsgods Efterlevande make kan begära jämkning enl paragraf 12.

    Det finns spaltmetrar att läsa om bodelning, googla lite. Det är egentligen inte särskilt komplicerat. Men eftersom ni är särkullbarn så tycker jag att ni borde anlita en jurist.

  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2021-08-07 00:43:04 följande:

    Du menar nog bodelning? Respektive makes giftorättsgods och skulder ska tas upp och summeras. Sen summeras det ihop och delas på två, hälften är din mammas del och hälften hennes makes. Har din mamma enskild egendom så ska den däremot inte bodelas utan den ärver ni direkt. Finns varken det eller äktenskapsförord så är allt makarna äger giftorättsgods Efterlevande make kan begära jämkning enl paragraf 12.

    Det finns spaltmetrar att läsa om bodelning, googla lite. Det är egentligen inte särskilt komplicerat. Men eftersom ni är särkullbarn så tycker jag att ni borde anlita en jurist.


    Alltså för att svara på din fråga, om din mamma hade enskild egendom så används den inte för hans skulder, nej. Är hennes tillgångar däremot enbart giftorättsgods och hon inte har skulder men han har så blir det ju indirekt så. Är man gift så är man, krasst sett.
  • Jamesdio

    Det är väl så att din mors tillgångar och skulder summeras, tex om hon har 500000 i tillgångar och 400000 i skulder har hon 100000 kr i tillgångar som ska in i bodelningen. Om hennes make endast har skulder blir det 0 till bodelningen (det blir aldrig minus), alltså finns det 100000 som ska delas lika, dvs 50000 kr vardera.

  • Jättehemlig

    Tack för era svar. Misstänkte att det skulle vara så.

    Jäkla skit för mig att hans jädra skulder skall göra mig arvslös????

    De hade ett gemensamt konto och min mamma hade ett sparkonto. Så det kontot som stod i min mammas namn kommer inte påverkas av hans skulder?

    När det gäller kostnader för advokat och kremering (hon dog i Spanien) räknas det bort från deras gemensamma konto eller hennes privata?

    Hans skuld finns i Norge, tänk om jag inte uppger den skulden? kommer Norge överhuvudtaget få reda på att vi gjort en bouppteckning???????????

  • Anonym (Ugglan)

    Det där med Norge är lite speciellt, men ingen av dem var skriven i Norge när de dog, eller?

    Detta ger lite allmänna ledtrådar även om fallet är lite annorlunda:

    www.lawline.se/answers/arva-skulder-av-nagon-bosatt-i-norge

    Generellt så är det nog svårt att komma undan skuld i EU+Norge om den inte är många år gammal och den som äger skulden har tappat bort adress/personen som hade skulden.

    I länken ser man också hur viktigt det är att skriva i testamente vilket EU-lands lag som man vill ska tillämpas på arvet om makarna har starka länkar till mer än ett land.

  • Jättehemlig

    Min mamma var skriven i Sverige och hennes man i Norge, så det är svensk arvslag som gäller.

    Skulden är över 30 år och han betalar nån summa varje månad från sitt norska bankkonto. Funderar liksom på om det inkassobolaget i Norge får information om bouppteckningen från Sverige..

  • Anonym (De hittar)
    Jättehemlig skrev 2021-08-09 19:17:11 följande:

    Min mamma var skriven i Sverige och hennes man i Norge, så det är svensk arvslag som gäller.

    Skulden är över 30 år och han betalar nån summa varje månad från sitt norska bankkonto. Funderar liksom på om det inkassobolaget i Norge får information om bouppteckningen från Sverige..


    Min son har skulder i Norge. Nu skriven och bor i Sverige igen. Inkassoföretagen från Norge fick snabbt veta. Bra iofs tycker jag. Man kommer inte undan
  • Törstiga tuppen

    Om skulderna överskrider tillgångarna vid bouppteckningen kommer dödsboet stå på noll. Du ärver inget men blir inte heller skyldig något. 

  • Sockerikaffet
    Jättehemlig skrev 2021-08-09 18:55:29 följande:

    Tack för era svar. Misstänkte att det skulle vara så.

    Jäkla skit för mig att hans jädra skulder skall göra mig arvslös????

    De hade ett gemensamt konto och min mamma hade ett sparkonto. Så det kontot som stod i min mammas namn kommer inte påverkas av hans skulder?

    När det gäller kostnader för advokat och kremering (hon dog i Spanien) räknas det bort från deras gemensamma konto eller hennes privata?

    Hans skuld finns i Norge, tänk om jag inte uppger den skulden? kommer Norge överhuvudtaget få reda på att vi gjort en bouppteckning???????????


    Att kontot står i hennes namn spelar ingen roll. Alla tillgångar och skulder läggs ihop och delas lika. Undantaget är om de har ett äktenskapsförord där ett konto är enskild egendom.

    Jag förstår inte vad du menar med att du inte ska uppge skulden? Mannen själv kommer ju uppge vilka tillgångar och skulder han har när han gör sin bodelning med din mamma.
  • Törstiga tuppen
    Jättehemlig skrev 2021-08-09 20:14:53 följande:

    Han kommer inte göra någon bodelning, det är denna vi gör nu.


    Ni kan inte dra bort och lägga till som ni vill. Skulder och tillgångar ska redovisas om bouppteckningen ska gälla juridiskt. Ni kan inte gömma skulder. 
  • snedtak
    Jättehemlig skrev 2021-08-09 18:55:29 följande:
    Tack för era svar. Misstänkte att det skulle vara så.
    Jäkla skit för mig att hans jädra skulder skall göra mig arvslös????
    De hade ett gemensamt konto och min mamma hade ett sparkonto. Så det kontot som stod i min mammas namn kommer inte påverkas av hans skulder?
    När det gäller kostnader för advokat och kremering (hon dog i Spanien) räknas det bort från deras gemensamma konto eller hennes privata?
    Denna länken kanske hjälper: lawline.se/answers/bodelning-begravningskostnader

    I bouppteckningen summeras parternas tillgångar och skulder. Kostnader för begravning och bouppteckning räknas som en skuld som tillhör din mamma. Efter att ha summerat tillgångar och skulder delas boet i hälften (bodelningen). 

    Ovanstående gäller om inga enskilda egendomar/äktenskapsförord finns. En privat konto räknas inte som enskild egenom om det inte finns juridiska papper som säger annat. Dvs kontot i din mammas namn ingår i boet och ska räknas med i bodelningen, liksom mannens skulder.
  • Anonym (H)
    Jättehemlig skrev 2021-08-09 19:17:11 följande:

    Min mamma var skriven i Sverige och hennes man i Norge, så det är svensk arvslag som gäller.

    Skulden är över 30 år och han betalar nån summa varje månad från sitt norska bankkonto. Funderar liksom på om det inkassobolaget i Norge får information om bouppteckningen från Sverige..


    Det får dom garanterat information om. Det är viktigt att det här blir juridiskt korrekt, ta hjälp om ni tycker att det är svårt.

    Betänk också att en vanlig orsak till att man gifter sig är att man faktiskt önskar skydda sin partner ekonomiskt i den händelse att man själv avlider. Om din mammas make har svag ekonomi så kan det ju möjligen vara en orsak till att de gifte sig, och då känner i alla fall jag att det är jätteviktigt att ni får detta rätt med hänsyn till er mors vilja. Hade hennes vilja istället varit att ni ärvde så mycket som möjligt så hade hon ju inte gift sig.

    Arv och arvskifte slår ju också i nästa led, alltså när denna make avlider och hans arvingar får det arvet. Det måste helt enkelt vara korrekt gjort.
  • Anonym (X)
    Törstiga tuppen skrev 2021-08-09 19:32:12 följande:

    Om skulderna överskrider tillgångarna vid bouppteckningen kommer dödsboet stå på noll. Du ärver inget men blir inte heller skyldig något. 


    Ts hade inte blivit skyldig något oavsett.
Svar på tråden Skuld vid bouppteckning