• Johanli93

    Övningar för viktnedgång

    Hej,

    Jag har ca 20 kg att gå ner. Har nu köpt mig ett gymkort och ska börja gå på gym. Tänkte försöka jobba med kroppen så mycke det går och undrar vilka övningar som kan vara bra i mitt syfte.

    Ge mig gärna tips på övningar eller annat för viktnedgång

  • Svar på tråden Övningar för viktnedgång
  • Anonym (L)

    Hej! Vad bra att du tar tag i din övervikt. Här får du lite tips och råd från en tjej som gick från mullig till smal. Hade kanske tre kilos övervikt eller något sådant.

    - Man brukar säga att kosten är cirka 80% när det gäller viktnedgång och träning 20%. Ha detta i åtanke. Det viktigaste är alltså att du sköter kosten. Det handlar om kalorier in, kalorier ut.

    - Dieter och andra snabba lösningar är inte hållbart. Du måste göra en livsstilsförändring. Det ska hålla i längden, annars går man upp vikt igen. Dieter och sådant håller inte i längden. Gör upp en plan för hur du ska förändra din livsstil och se till att det är hållbart.

    - Om du (precis som jag) älskar godsaker och skräpmat och äter detta för ofta så bör du sätta upp regler gällande detta. Till exempel så kan du göra så att du endast äter sötsaker/skräpmat på lördagar. Inga andra dagar.

    - Tänk på hur mycket mat du tar. Väg gärna maten. Ät gärna flera mål per dag fast inte så stora mål.

    - Träna mest konditionsträning. Det brukar funka bäst om man vill gå ner i vikt, eftersom att det bränner flest kalorier. När du väl har gått ner det du vill gå ner så kan du fokusera mer på styrketräning.

    Jag började träna ungefär fyra-fem dagar i veckan, från att inte träna något alls. Sedan blev det sex dagar. Tränade oftast kondition men även lite styrketräning. Brukade träna på en crosstrainer i en timma. Jag gjorde även en stor omställning vad gäller kosten. Jag satte upp en regel att jag bara får äta sötsaker/skräpmat en dag i veckan och så höll jag mig till det. Börjar man lätta på reglerna allt för mycket så går det utför.

    Jag började naturligtvis också äta mindre mat. Mindre portioner. Tänkte på kaloriintaget och åt inte mer än vad jag gjorde av med. Du bör ligga på ett kaloriunderskott på åtminstone 500 kalorier. Det finns bra appar för dessa saker samt bra information på internet.

    Oavsett vad du gör så handlar det i slutet av dagen endast om kalorier in och kalorier ut. Du måste alltså ha någon slags koll på hur mycket du stoppar i dig och hur mycket du gör av med.

    Lycka till!

  • Anonym (Elin)

    Jag är långt ifrån nån expert utan en vanlig nybörjare på enkel styrketräning som googlat lite, men det som rukar sägas om just styrekträning och viktnedgångsom jag känner till är:

    Att träna de större muskelgrupperna (lår, rumpa, bröstoch rygg) förbränner mer. Jag har också läst att det är bra att aktivera så många muskelgrupper som möjligt.

    Att generellt ha en större andel muskler ikroppen ökar också förbränningen.

    Nu motsäger jag ju ovanstående, men jag har läst (på olika ställen) att vid styrketräningen ökar förbrukningen under en längre tid efter träningen så att det därför är en bra sorts träning vid viktnedgång (sen är ju även konditionsträning bra av många skäl förstås)

  • Anonym (Elin)

    Sen kan jag lägga till att man på många gym får en gratis halvtimme med en instruktör som hjälper en att sätta ihop ett program. Då får man berätta om målet med sin träning, om du då berättar att målet är viktnedgång kommer du säkert få ett bra program för juat det av expertwn på gymmet.

  • Anonym (Ta hjälp av andra)

    Jag brukar fråga folk på gymmet hur man använder olika redskap och om jag gör övningen rätt. Tror gymmets anabolabiffar är jävligt trötta på den frågvisa kärringen numera, men såna brukar vara hjälpsamma om man frågar dem.

  • Anonym (Bonden)

    Finns inga sådana övningar. Ät mindre.

    Jag har några hundra kubitmeter ved som behöver huggas. Gör du det så går du ner i vikt.

    Vart jag vill komma. Fysiskt arbete ökar din förbränning påtagligt. Men ett gympass räcker inte, att dubbla sin energiförnrukning ett par timmar i veckan ökar ju knappt din totala förbränning. Men är ändå bra för din hälsa! :)

    Jobbar du långvarigt fysiskt är det en annan femma. Med vissa jobb kan man nästa äta vad som helst!

  • Anonym (skaffa mätredskap)

    Skaffa någon klocka som mäter din aktivitet och en app (som du synkar mot klockan) där du kan registrera din mat. För att gå ner i vikt behöver du ha koll på hur mycket energi du stoppar i dig i relation till hur mycket du gör av med. Ät mat med mycket volym som håller dig mätt länge i relation till mängden kalorier. Jag har fått lära mig att styrketräning ökar din förbränning på längre sikt, men att man inte bränner speciellt mycket här och nu. Dessutom riskerar du att öka din hunger. Då är det nog mer effektivt med promenader i början. Ta en timmes rask promenad om dagen och tänk på kosten så kommer du se resultat snabbt. Så kan du lägga till styrketräning när du har börjat få koll på kost och motion.

  • oWillSelfo
    Anonym (Elin) skrev 2021-08-07 06:45:09 följande:

    Jag är långt ifrån nån expert utan en vanlig nybörjare på enkel styrketräning som googlat lite, men det som rukar sägas om just styrekträning och viktnedgångsom jag känner till är:

    Att träna de större muskelgrupperna (lår, rumpa, bröstoch rygg) förbränner mer. Jag har också läst att det är bra att aktivera så många muskelgrupper som möjligt.

    Att generellt ha en större andel muskler ikroppen ökar också förbränningen.

    Nu motsäger jag ju ovanstående, men jag har läst (på olika ställen) att vid styrketräningen ökar förbrukningen under en längre tid efter träningen så att det därför är en bra sorts träning vid viktnedgång (sen är ju även konditionsträning bra av många skäl förstås)


    Det här är till viss del sant, men det tar oerhört lång tid att bygga tillräckligt mycket muskler för att bränna märkbart mycket kalorier. Om man tittar på riktiga proffs (kan rekommendera dr Mike Israetel, mario tomic och Greg doucette på YT) på body building/dieter/träning så rekommenderar de alltid en kombination av ökad aktivitet (främst via fler steg dagligen) och styrketräning. Min erfarenhet är dock att det är svårare att gå ner i vikt när man samtidigt styrketränar mycket då kroppen tenderar att binda mer vatten på konstiga sätt. Jag satsade på två faser, först en viktnedgångsfas med mycket gång (typ mellan 15-20000 steg om dagen) och en del cardio, sen en fas där jag försöker bygga muskler. I den fasen äter jag underhållskalorier, så kroppen har något att bygga muskler av.

    Kort sagt, min rekommendation: under viktnedgång gäller ökad aktivitet, steg och motion. Små mängder styrketräning (typ så mycket som du brukar köra en vanlig träningsperiod).

    Efter viktnedgång, mycket styrketräning, hur mycket du klarar vet bara du och din kropp. Så mycket aktivitet och motion som du behöver för att kunna äta tillräckligt för att kunna bibehålla viktnedgången.

    Lycka till, du har det här:)
  • Anonym (Coach)

    Det är MYCKET svårt att gå ner i vikt, det kommer nog ta lååång tid och är väldigt påfrestande för lederna om man redan är överviktig. Även om du går ner har du fort höga kolesterolvärden. Du ska nog inte förvänta dig några mirakel, men försöka kan du ju! Lycka till!

  • Anonym (Ta hjälp av andra)

    De övningar på gymmet som hjälpt mig mest är med skivstång. Marklyft, sumo-marklyft, axelpress, bänkpress, djup knäböj och rodd med skivstång. De känns mycket effektivare än maskiner och känns som 90% eller mer av träningsresultaten beror på just de övningarna.

  • Anonym (skaffa mätredskap)
    Anonym (Coach) skrev 2021-08-07 10:21:49 följande:

    Det är MYCKET svårt att gå ner i vikt, det kommer nog ta lååång tid och är väldigt påfrestande för lederna om man redan är överviktig. Även om du går ner har du fort höga kolesterolvärden. Du ska nog inte förvänta dig några mirakel, men försöka kan du ju! Lycka till!


    Vilket opeppigt svar! Det är inte alls svårt om man väl bestämt sig. Däremot kan det såklart vara ogenomförbart om man egentligen inte alls vill, men det är ju inte där TS befinner sig. Och även små förändringar är nyttiga. Något kilo mindre, lite träning istället för ingen träning osv.
  • Anonym (Kårånapluffsig)

    Så här tänker jag: träna för att må bra. För att gå ner i vikt: se över kosten.

    Jag gör i dagsläget inget av detta. Men snart är jag fullvaccinerad och ska ta tag i träningsbiten, som är viktigast för mig personligen.

  • Anonym (Man 50 nästan bara muskler)

    Inget fika bröd , godis , chips , läsk , energi dryck

    Smör på mackan , så lite alkohol som möjligt

    Försök ät middag kl 17-18 och riktigt käk

    Ät riktig lunch

    Ät riktig frukost , havre gryns gröt med mycket lite sylt

    Är mera grönsaker till varje måltid

    Drick mera vatten

    Ät mellan mål frukt , fil , råg bröd med lite socker

    Ta promenader minst 45min behöver ej vara stress tempo

    Är inget protein pulver , ät ägg till frukost

    Och prata med människor i fin omgivning då du får peppning

Svar på tråden Övningar för viktnedgång