• Anonym (E.)

    Ockerpriser, aggressiv försäljning och dåligt bemötande på Synsam

    Var på Synsam för synundersökning och nya glasögon för några dagar sedan. Det blev ett konstigt besök, och ju mer jag tänker på det ju mer retar jag mig. 

    Jag hade tagit med mig ett par gamla bågar och ville bara ha nya glas insatta i dem. Jag ville bara ha detta par glasögon, inga andra. Men optikern var tydligen fast besluten att sälja på mig mycket mer. Hon sa att man inte kan ha bara ett par glasögon, precis som man inte kan ha bara ett par skor. Man behöver olika för olika tillfällen.

    T.ex. borde jag ha speciella terminalglasögon när jag sitter framför datorn. Jag borde också ha ett par solglasögon. När jag sa att jag aldrig har använt solglasögon, och att jag inte behöver det för jag har aldrig några problem i solen, och att jag har sett hur andra skämmer bort sina ögon med solglasögon, och sedan måste ha dem så fort de går utom dörren. Så sa hon att man inte kan skämma bort sina ögon, det funkar inte så, och det vet hon bättre än jag för hon har en fyraårig utbildning! För det första tror jag att hon har fel i sak, och för det andra - var blev det av "kunden har alltid rätt"?

    När jag äntligen hade gjort klart att jag ville ha ETT (1) par glasögon, så försökte hon övertala mig att köpa ett par bågar där. Jag insisterade på att jag ville använda de gamla bågarna som jag hade med mig. Då gick hon iväg och skulle kolla dem, och kom tillbaka och sa att det var något fel, de var för gamla och det gick inte att tillpassa dem. Jag har för inte alls länge sedan visat upp de bågarna för en annan optiker, men det blev inte av att handla hos honom av en annan anledning. Han kollade också bågen och sa "den är juste, det blir inga problem". 

    Dessutom försökte hon sälja på mig deras abonnemangidé...

    När jag äntligen hade drivit igenom att jag ville ha ett (1) par glasögon, och att jag ville använda de gamla bågarna, inga andra, så fick jag titta i en katalog med glas och priser. Hon rekommenderade att jag med "mina styrkor" skulle ta glasen som kostade 9 000 kr! Då har jag inte ens några särskilt starka styrkor, jag kan t.o.m. klara mig utan glasögon i vardagen, även om jag får sitta nära skärmen när jag läser på datorn i så fall. Mina tidigare glasögon har gått på ungefär 1.500 kr per par, allt inkluderat både glas och bågar, och de har funkat utmärkt. 

    Vid det laget hade jag fått nog. Jag sa att jag bara ville ha receptet och att jag "skulle tänka på det", d.v.s. kodspråk för att gå till Specsavers med receptet! :) Då blev hon skitsur, kort i tonen, knyckte på nacken och gick iväg! Men jag fick receptet i alla fall. 

    Det här känns inte alls bra. Andra som har liknande erfarenheter av Synsam? Undrar även om de enskilda optikerna har provision på försäljningssumman?

  • Svar på tråden Ockerpriser, aggressiv försäljning och dåligt bemötande på Synsam
  • Almavivas

    Jag är så nöjd att jag råkade hamna på Synsam när jag i våras började må illa med huvudvärk.
    Glasögon är dyrt och jag var inställd på att bli fattig.

    Istället gick jag därifrån med 3 par glasögon (2 vanliga och 1 par solglasögon med styrka) Jag får byta glasögon när jag vill. Kommer byta ut solglasögonen då jag inte är nöjd med bågarna -vilket jag märkt nu när jag testat dem över sommaren, även gå på fria synundersökningar och får byta styrka i glasen när jag behöver. Med mitt synfel kommer jag behöva byta glas igen snart då mina ögon var övertrötta, och jag betalar för detta 299:- i månaden. 

    Jag har diskuterat detta i efterhand - Vilket lysande koncept! Jag som är en sån som tröttnar och behöver förändring. 

    Jag gissar att du TS är en sådan som har svårt för förändring. 

    Ibland behöver man även lyssna på de som faktiskt är kunniga i yrket. Rekomemenderar hon Terminalglasögon till dig så är det förmodligen något du behöver med ditt synfel. Det hade vart dålig service om hon inte sade det till dig. 
    Ögon med synfel är även känsliga i solen och då är solglasögonen perfekta. 

    Jag behöver inte terminalglasögon och då är det ingenting de tyckte att jag skulle ha. 

    Jag är frisör och känner igen typen du är. Om någon har bokat slingor t.ex, och har metaller i håret. Då kan jag inte göra slingorna utan att göra en metallrensning på håret först.  Gör jag slingor ändå så går håret sönder och då förstör jag kundens hår.
    Jag vet många frisörer som hade gjort slingorna ändå, men jag tillhör inte den kategorin då mitt yrke och kunskap är min stolthet.
     
    Jag kan inte göra rensningen gratis då det tar av min tid och materialkostnad, och då tycker den typ av kund som du tillhör att jag är just - Aggressiv försäljare för att jag behöver sälja på en till tjänst för att kunna utföra den bokade tjänsten. 

    Den typen av kund ska gå till en lite sämre frisörsalong. Och du borde gå till en lite sämre optiker. De som bara gör som du säger. 

  • Anonym (E.)
    Almavivas skrev 2021-08-07 04:47:41 följande:

    Jag är så nöjd att jag råkade hamna på Synsam när jag i våras började må illa med huvudvärk.
    Glasögon är dyrt och jag var inställd på att bli fattig.

    Istället gick jag därifrån med 3 par glasögon (2 vanliga och 1 par solglasögon med styrka) Jag får byta glasögon när jag vill. Kommer byta ut solglasögonen då jag inte är nöjd med bågarna -vilket jag märkt nu när jag testat dem över sommaren, även gå på fria synundersökningar och får byta styrka i glasen när jag behöver. Med mitt synfel kommer jag behöva byta glas igen snart då mina ögon var övertrötta, och jag betalar för detta 299:- i månaden. 

    Jag har diskuterat detta i efterhand - Vilket lysande koncept! Jag som är en sån som tröttnar och behöver förändring. 

    Jag gissar att du TS är en sådan som har svårt för förändring. 

    Ibland behöver man även lyssna på de som faktiskt är kunniga i yrket. Rekomemenderar hon Terminalglasögon till dig så är det förmodligen något du behöver med ditt synfel. Det hade vart dålig service om hon inte sade det till dig. 
    Ögon med synfel är även känsliga i solen och då är solglasögonen perfekta. 

    Jag behöver inte terminalglasögon och då är det ingenting de tyckte att jag skulle ha. 

    Jag är frisör och känner igen typen du är. Om någon har bokat slingor t.ex, och har metaller i håret. Då kan jag inte göra slingorna utan att göra en metallrensning på håret först.  Gör jag slingor ändå så går håret sönder och då förstör jag kundens hår.
    Jag vet många frisörer som hade gjort slingorna ändå, men jag tillhör inte den kategorin då mitt yrke och kunskap är min stolthet.
     
    Jag kan inte göra rensningen gratis då det tar av min tid och materialkostnad, och då tycker den typ av kund som du tillhör att jag är just - Aggressiv försäljare för att jag behöver sälja på en till tjänst för att kunna utföra den bokade tjänsten. 

    Den typen av kund ska gå till en lite sämre frisörsalong. Och du borde gå till en lite sämre optiker. De som bara gör som du säger. 


    Men man vet ju faktiskt bäst själv, om man har några problem med sina ögon eller inte. Det hade jag för övrigt inte, enligt den synundersökning som optikern gjorde, och den ska man väl kunna lita på. Jag har bara ett enkelt brytningsfel, inget annat, det blir endast mycket långsamt sämre, och med glasögon har jag hundra procents syn. Jag kan som sagt fortfarande klara mig helt utan glasögon, om det är nödvändigt.

    Och som sagt, mina ögon blir aldrig irriterade i solen. Inte ens till sjöss en solig dag. Detta vet jag också bäst själv. 

    Jo, självsvåldiga frisörer har man också råkat ut för. Man säger "ta bara lite på topparna, jag vill ha längden kvar", försjunker i salongens damtidningar, tittar upp i spegeln - och konstaterar att man inte har något hår kvar... men betala måste man ändå.
  • Anonym (E.)
    Almavivas skrev 2021-08-07 04:47:41 följande:

    Jag är så nöjd att jag råkade hamna på Synsam när jag i våras började må illa med huvudvärk.
    Glasögon är dyrt och jag var inställd på att bli fattig.

    Istället gick jag därifrån med 3 par glasögon (2 vanliga och 1 par solglasögon med styrka) Jag får byta glasögon när jag vill. Kommer byta ut solglasögonen då jag inte är nöjd med bågarna -vilket jag märkt nu när jag testat dem över sommaren, även gå på fria synundersökningar och får byta styrka i glasen när jag behöver. Med mitt synfel kommer jag behöva byta glas igen snart då mina ögon var övertrötta, och jag betalar för detta 299:- i månaden. 

    Jag har diskuterat detta i efterhand - Vilket lysande koncept! Jag som är en sån som tröttnar och behöver förändring. 

    Jag gissar att du TS är en sådan som har svårt för förändring. 

    Ibland behöver man även lyssna på de som faktiskt är kunniga i yrket. Rekomemenderar hon Terminalglasögon till dig så är det förmodligen något du behöver med ditt synfel. Det hade vart dålig service om hon inte sade det till dig. 
    Ögon med synfel är även känsliga i solen och då är solglasögonen perfekta. 

    Jag behöver inte terminalglasögon och då är det ingenting de tyckte att jag skulle ha. 

    Jag är frisör och känner igen typen du är. Om någon har bokat slingor t.ex, och har metaller i håret. Då kan jag inte göra slingorna utan att göra en metallrensning på håret först.  Gör jag slingor ändå så går håret sönder och då förstör jag kundens hår.
    Jag vet många frisörer som hade gjort slingorna ändå, men jag tillhör inte den kategorin då mitt yrke och kunskap är min stolthet.
     
    Jag kan inte göra rensningen gratis då det tar av min tid och materialkostnad, och då tycker den typ av kund som du tillhör att jag är just - Aggressiv försäljare för att jag behöver sälja på en till tjänst för att kunna utföra den bokade tjänsten. 

    Den typen av kund ska gå till en lite sämre frisörsalong. Och du borde gå till en lite sämre optiker. De som bara gör som du säger. 


    För övrigt skulle jag aldrig lita på en optiker, som ändå är en enkel utbildning, om jag verkligen trodde att jag hade problem med ögonen. Då skulle jag gå till en riktig ögonläkare. De har en hel läkarutbildning först plus fem års specialisering... Till en optiker går man för att få ett glasögonrecept och ett par glasögon utprovade. Inget mer avancerat än så. 
  • Almavivas
    Anonym (E.) skrev 2021-08-07 04:58:43 följande:
    Men man vet ju faktiskt bäst själv, om man har några problem med sina ögon eller inte. Det hade jag för övrigt inte, enligt den synundersökning som optikern gjorde, och den ska man väl kunna lita på. Jag har bara ett enkelt brytningsfel, inget annat, det blir endast mycket långsamt sämre, och med glasögon har jag hundra procents syn. Jag kan som sagt fortfarande klara mig helt utan glasögon, om det är nödvändigt.

    Och som sagt, mina ögon blir aldrig irriterade i solen. Inte ens till sjöss en solig dag. Detta vet jag också bäst själv. 

    Jo, självsvåldiga frisörer har man också råkat ut för. Man säger "ta bara lite på topparna, jag vill ha längden kvar", försjunker i salongens damtidningar, tittar upp i spegeln - och konstaterar att man inte har något hår kvar... men betala måste man ändå.
    Jag har också ett enkelt brytningsfel som höll på att kosta mig mitt välmående. Människor kan felaktigt bli sjukskrivna för utbrändhet med det jag hade, och det förstår jag nu. 
    Jag ser inte heller dåligt. Därför har jag aldrig ens funderat över synen.

    Men är du missnöjd så tycker jag att du ska ta det med dem. Vad vill du ha här?

    Jo, det var ju inte ens i närheten av det jag pratade om va.. Att klippa för mycket på topparna.

    Enkel utbildning... Känns inte som om du har någon mer avancerad utbildning med din bristande förmåga att kunna resonera. 
  • sextiotalist

    De är svindyra. Fixade terminalglasögon via Synsam

    De körde samma aggressiva försäljning mot mig också. Jag gick in sedan och hämtade receptet och gick till Specsavers och kom ut med två par glasögon för halva priset.

  • Anonym (E.)
    sextiotalist skrev 2021-08-07 05:58:53 följande:

    De är svindyra. Fixade terminalglasögon via Synsam

    De körde samma aggressiva försäljning mot mig också. Jag gick in sedan och hämtade receptet och gick till Specsavers och kom ut med två par glasögon för halva priset.


    Ja, här lär jag få många par glasögon för de pengar som Synsam ville ha av mig, när bara glasen skulle ha kostat 9.000 spänn...

    Verkar vara en allmän erfarenhet. Läs gärna hela artikeln, jag kopierar bara in två citat p.g.a. reglerna:

    sverigesradio.se/artikel/kritik-mot-synsams-dyra-glasogonabonnemang


    Kritik mot Synsams dyra glasögonabonnemang

    Pushiga säljare, höga kostnader och svårt att överblicka villkoren ? kunder känner sig inlurade i Synsams glasögonabonnemang. Kostnaderna kan uppgå till tiotusentals kronor efter ett par år.

    ---

    En av dem är Elzbieta Larsten som endast har ett litet synfel. För några år sedan gick hon in i en Synsam-butik för att köpa en lins till ena ögat men kom ut med abonnemang på tre glasögon för en månadskostnad på 537 kronor.
     
    ? I slutändan behövde jag inte de här glasögonen. Jag har aldrig använt dem, säger hon.
     
    Abonnemangen kan bli en dyr affär för konsumenterna. En månadskostnad på 537 kronor innebär till exempel en årskostnad på över 6 000 kronor. Och för de som har ett sådant abonnemang i tio år kostar det nästan 65 000 kronor.
  • Anonym (Synskadan)

    Och jag har liknande erfarenheter åt andra hållet, aldrig att jag får till spacesaver igen. Gick dit fick ett bar billiga glasögon. När de kom såg jag absolut noll på dessa glasögon. De vägrade åtgärda det och hävdade att mina ögon hade förändrats på tiden från jag beställde som tills dom kom. Jag blev tvungen att köpa ytterligare 1 par glasögon med enligt dom ny styrka som skulle vara rätt som var dubbelt så starka mot de första jag köpte(4ggr starkare än jag tidigare haft) Dessa två styrkor var helt annorlunda än vad jag tidigare haft. Och jag ifrågasatte detta flera gånger då jag inte upplever att synen skulle blivit sämre, stått stilla i 5 år, behövde nya glasögon för att de första blivit repiga samt en skalm som gått sönder.

    När även dessa glasögon kom såg jag ingenting heller på dessa. Blev remmitterad till ögon på sjukhuset. Där konstaterade dom att jag hade samma synfel som jag alltid haft. De mätte även de två paren jag hade köpt via spacesaver och de stämde inte i styrkan mot vad jag skulle ha enligt deras recept. När jag kom tillbaka med utlåtandet till ögonläkaren så mätte det glasögonen och såg att styrkan skiljde sig från recept med 0.5 och vägrade därmed ta tillbaka då det var jag som beställt fel enligt dom. Hur jag nu skulle kunna beställt fel när dom gjorde synundersökningne samt beställningen själv. Så här står jag med två par glasögon i helt fel styrka som jag betalt 3000kr för. De beställde dessutom 2 förpackningar linser för 400kr/st som de även beställde i den starkare styrkan som jag inte kan använda.

  • Anonym (E.)

    Det finns massor av negativt om Synsam när man googlar. Här är det Testfakta som låtit testa glasögon gjorda efter samma recept på olika optikerkedjor:

    www.testfakta.se/sv/kropp-halsa/article/liten-skillnad-mellan-glasen


    Synsams enklaste glas är fortfarande upp till fyra gånger så dyrt som likvärdiga eller till och med något bättre glas från lågprisalternativen i jämförelsen.

    ? Synsam är ingen lågpriskedja och konkurrerar inte enbart utifrån pris, säger Håkan Broman.

    Nä, deras konkurrensmedel är väl pushig personal, ockerpriser och lurendrejeri... HEMSKT att personal i vårdyrken gör så. Man tror ju att man ska kunna lita på dem, att de ska ha något slags yrkesheder, och att de inte bara ska tänka på att tjäna pengar. Finns privattandläkare som gör så också - lurar på kunder dyra behandlingar som de inte behöver, och kanske inte ens vill ha. Därför går jag alltid till Folktandvården, men ser till att få en av de äldre och erfarna tandläkarna där, för det kan bli problem med alla studenter på Folktandvården.

  • Anonym (Fladdermus)

    Skulle aldrig gå till Synsam. När jag behövde nya glasögon skulle det gå på typ den summan du nämnde. Jag gick istället till Specsavers och fick jättefina bågar och tunna glas (det är det som alltid blir dyrt för mig) för typ 2-3000 kr.

  • Anonym (E.)
    Anonym (Synskadan) skrev 2021-08-07 06:46:59 följande:

    Och jag har liknande erfarenheter åt andra hållet, aldrig att jag får till spacesaver igen. Gick dit fick ett bar billiga glasögon. När de kom såg jag absolut noll på dessa glasögon. De vägrade åtgärda det och hävdade att mina ögon hade förändrats på tiden från jag beställde som tills dom kom. Jag blev tvungen att köpa ytterligare 1 par glasögon med enligt dom ny styrka som skulle vara rätt som var dubbelt så starka mot de första jag köpte(4ggr starkare än jag tidigare haft) Dessa två styrkor var helt annorlunda än vad jag tidigare haft. Och jag ifrågasatte detta flera gånger då jag inte upplever att synen skulle blivit sämre, stått stilla i 5 år, behövde nya glasögon för att de första blivit repiga samt en skalm som gått sönder.

    När även dessa glasögon kom såg jag ingenting heller på dessa. Blev remmitterad till ögon på sjukhuset. Där konstaterade dom att jag hade samma synfel som jag alltid haft. De mätte även de två paren jag hade köpt via spacesaver och de stämde inte i styrkan mot vad jag skulle ha enligt deras recept. När jag kom tillbaka med utlåtandet till ögonläkaren så mätte det glasögonen och såg att styrkan skiljde sig från recept med 0.5 och vägrade därmed ta tillbaka då det var jag som beställt fel enligt dom. Hur jag nu skulle kunna beställt fel när dom gjorde synundersökningne samt beställningen själv. Så här står jag med två par glasögon i helt fel styrka som jag betalt 3000kr för. De beställde dessutom 2 förpackningar linser för 400kr/st som de även beställde i den starkare styrkan som jag inte kan använda.


    Har du pratat med butikschefen, då? Det där låter ju som att en enskild medarbetare har klantat sig när han eller hon beställde, helt enkelt. Och det är förstås illa, men det är i alla fall inte medvetet lurendrejeri - butiken tjänade ju inget på misstaget. Tvärtom, när det kommer ut - som det gör nu när du skriver. 
Svar på tråden Ockerpriser, aggressiv försäljning och dåligt bemötande på Synsam