Ockerpriser, aggressiv försäljning och dåligt bemötande på Synsam
Var på Synsam för synundersökning och nya glasögon för några dagar sedan. Det blev ett konstigt besök, och ju mer jag tänker på det ju mer retar jag mig.
Jag hade tagit med mig ett par gamla bågar och ville bara ha nya glas insatta i dem. Jag ville bara ha detta par glasögon, inga andra. Men optikern var tydligen fast besluten att sälja på mig mycket mer. Hon sa att man inte kan ha bara ett par glasögon, precis som man inte kan ha bara ett par skor. Man behöver olika för olika tillfällen.
T.ex. borde jag ha speciella terminalglasögon när jag sitter framför datorn. Jag borde också ha ett par solglasögon. När jag sa att jag aldrig har använt solglasögon, och att jag inte behöver det för jag har aldrig några problem i solen, och att jag har sett hur andra skämmer bort sina ögon med solglasögon, och sedan måste ha dem så fort de går utom dörren. Så sa hon att man inte kan skämma bort sina ögon, det funkar inte så, och det vet hon bättre än jag för hon har en fyraårig utbildning! För det första tror jag att hon har fel i sak, och för det andra - var blev det av "kunden har alltid rätt"?
När jag äntligen hade gjort klart att jag ville ha ETT (1) par glasögon, så försökte hon övertala mig att köpa ett par bågar där. Jag insisterade på att jag ville använda de gamla bågarna som jag hade med mig. Då gick hon iväg och skulle kolla dem, och kom tillbaka och sa att det var något fel, de var för gamla och det gick inte att tillpassa dem. Jag har för inte alls länge sedan visat upp de bågarna för en annan optiker, men det blev inte av att handla hos honom av en annan anledning. Han kollade också bågen och sa "den är juste, det blir inga problem".
Dessutom försökte hon sälja på mig deras abonnemangidé...
När jag äntligen hade drivit igenom att jag ville ha ett (1) par glasögon, och att jag ville använda de gamla bågarna, inga andra, så fick jag titta i en katalog med glas och priser. Hon rekommenderade att jag med "mina styrkor" skulle ta glasen som kostade 9 000 kr! Då har jag inte ens några särskilt starka styrkor, jag kan t.o.m. klara mig utan glasögon i vardagen, även om jag får sitta nära skärmen när jag läser på datorn i så fall. Mina tidigare glasögon har gått på ungefär 1.500 kr per par, allt inkluderat både glas och bågar, och de har funkat utmärkt.
Vid det laget hade jag fått nog. Jag sa att jag bara ville ha receptet och att jag "skulle tänka på det", d.v.s. kodspråk för att gå till Specsavers med receptet! :) Då blev hon skitsur, kort i tonen, knyckte på nacken och gick iväg! Men jag fick receptet i alla fall.
Det här känns inte alls bra. Andra som har liknande erfarenheter av Synsam? Undrar även om de enskilda optikerna har provision på försäljningssumman?