• Anonym (E.)

Ockerpriser, aggressiv försäljning och dåligt bemötande på Synsam

Var på Synsam för synundersökning och nya glasögon för några dagar sedan. Det blev ett konstigt besök, och ju mer jag tänker på det ju mer retar jag mig. 

Jag hade tagit med mig ett par gamla bågar och ville bara ha nya glas insatta i dem. Jag ville bara ha detta par glasögon, inga andra. Men optikern var tydligen fast besluten att sälja på mig mycket mer. Hon sa att man inte kan ha bara ett par glasögon, precis som man inte kan ha bara ett par skor. Man behöver olika för olika tillfällen.

T.ex. borde jag ha speciella terminalglasögon när jag sitter framför datorn. Jag borde också ha ett par solglasögon. När jag sa att jag aldrig har använt solglasögon, och att jag inte behöver det för jag har aldrig några problem i solen, och att jag har sett hur andra skämmer bort sina ögon med solglasögon, och sedan måste ha dem så fort de går utom dörren. Så sa hon att man inte kan skämma bort sina ögon, det funkar inte så, och det vet hon bättre än jag för hon har en fyraårig utbildning! För det första tror jag att hon har fel i sak, och för det andra - var blev det av "kunden har alltid rätt"?

När jag äntligen hade gjort klart att jag ville ha ETT (1) par glasögon, så försökte hon övertala mig att köpa ett par bågar där. Jag insisterade på att jag ville använda de gamla bågarna som jag hade med mig. Då gick hon iväg och skulle kolla dem, och kom tillbaka och sa att det var något fel, de var för gamla och det gick inte att tillpassa dem. Jag har för inte alls länge sedan visat upp de bågarna för en annan optiker, men det blev inte av att handla hos honom av en annan anledning. Han kollade också bågen och sa "den är juste, det blir inga problem". 

Dessutom försökte hon sälja på mig deras abonnemangidé...

När jag äntligen hade drivit igenom att jag ville ha ett (1) par glasögon, och att jag ville använda de gamla bågarna, inga andra, så fick jag titta i en katalog med glas och priser. Hon rekommenderade att jag med "mina styrkor" skulle ta glasen som kostade 9 000 kr! Då har jag inte ens några särskilt starka styrkor, jag kan t.o.m. klara mig utan glasögon i vardagen, även om jag får sitta nära skärmen när jag läser på datorn i så fall. Mina tidigare glasögon har gått på ungefär 1.500 kr per par, allt inkluderat både glas och bågar, och de har funkat utmärkt. 

Vid det laget hade jag fått nog. Jag sa att jag bara ville ha receptet och att jag "skulle tänka på det", d.v.s. kodspråk för att gå till Specsavers med receptet! :) Då blev hon skitsur, kort i tonen, knyckte på nacken och gick iväg! Men jag fick receptet i alla fall. 

Det här känns inte alls bra. Andra som har liknande erfarenheter av Synsam? Undrar även om de enskilda optikerna har provision på försäljningssumman?

• Svar på tråden Ockerpriser, aggressiv försäljning och dåligt bemötande på Synsam
  • Anonym (Synskadan)
    Anonym (E.) skrev 2021-08-07 07:27:12 följande:

Har du pratat med butikschefen, då? Det där låter ju som att en enskild medarbetare har klantat sig när han eller hon beställde, helt enkelt. Och det är förstås illa, men det är i alla fall inte medvetet lurendrejeri - butiken tjänade ju inget på misstaget. Tvärtom, när det kommer ut - som det gör nu när du skriver. 

Japp pratat med butikschefen. Han håller med sin anställde. Här nu tagit det via arn så får vi se hur det slutar.
  • Anonym (Byte)

Jag har gått till Synsam i 40 år. Men nu är det slut. Upplever mer och mer av det du varit med om. Inte på samma nivå, men åt det hållet. När jag slutat amma behöver jag nya glasögon och det blir inte på Synsam. De har otroligt få bågar att välja mellan. Helst skulle jag vilja ha mina gamla från -03, men jag inser ju att de är för gamla. Men så lika som möjligt vore bra. Linser har jag gett upp att få några som funkar bra.

• Anonym (pppp)

jag handlar alltid på Synsam och har gjort i 30 år. Har aldrig varit med om den sortens säljteknik så antar att den person du mötte TS, hade lärt sig att det var så man skulle göra (eller just på den butiken du var på). 

Jag har också återanvänt gamla bågar ett par ggr och det har aldrig varit problem. 
    Jag har en son med kraftigt synfel som måste ha väldigt tjocka glas, om han inte tar de där som är lite dyrare (då får han tunnare glas) ,men några 9000 har de aldrig föreslagit för mig. 

Sen, ja det är ganska dyrt på Synsam, men jag har testat flera av de här nyare kedjorna och även om det kanske är lite billigare så upplever jag dessa sämre i sin service och i vad jag får för pengarna. 

Men jag tar alltid billiga bågar för 200-300 kr. Det + glasen blir inte speciellt dyrt. 
    Vår dotter var där i veckan och får glasögon för 450 kr (efter att man drar bort de 800 som barn får i bidrag), det är ju inte dyrt. 

• Anonym (pppp)
    Anonym (E.) skrev 2021-08-07 07:25:46 följande:

Det finns massor av negativt om Synsam när man googlar. Här är det Testfakta som låtit testa glasögon gjorda efter samma recept på olika optikerkedjor:

www.testfakta.se/sv/kropp-halsa/article/liten-skillnad-mellan-glasen

Synsams enklaste glas är fortfarande upp till fyra gånger så dyrt som likvärdiga eller till och med något bättre glas från lågprisalternativen i jämförelsen.

? Synsam är ingen lågpriskedja och konkurrerar inte enbart utifrån pris, säger Håkan Broman.

Nä, deras konkurrensmedel är väl pushig personal, ockerpriser och lurendrejeri... HEMSKT att personal i vårdyrken gör så. Man tror ju att man ska kunna lita på dem, att de ska ha något slags yrkesheder, och att de inte bara ska tänka på att tjäna pengar. Finns privattandläkare som gör så också - lurar på kunder dyra behandlingar som de inte behöver, och kanske inte ens vill ha. Därför går jag alltid till Folktandvården, men ser till att få en av de äldre och erfarna tandläkarna där, för det kan bli problem med alla studenter på Folktandvården.

Om du googlar andra kedjor hittar du en massa negativt också, har du gjort det eller sökte du enbart på Synsam nu? Dessutom måste ju butiker inte vara lågpriskedjor. Synsam är inte det och vill väl heller inte vara en sån. Är du inte nöjd, gå till en billigare och se om du blir nöjdare? 

Vårdyrke skulle jag väl knappast kalla en optiker för den delen. 
  • Anonym (Brillor)

Jag tecknade ett abonnemang på 3 glasögon (2 vanliga och ett par sol) hos Synsam för två år sedan. Är väldigt nöjd. Bra personal, inga problem att byta bågar oavsett varför man inte trivs med dem. Utbudet är rimligt stort. Det går ju trender i allt så vill man ha smala rektangulära bågar just nu så finns det ju inte hos någon optiker. Har tidigare testat flera olika optiker både kedjor, nätoptiker och enskilda och så fort det strular så har det slutat med att jag själv fått bekosta eventuella åtgärder. Jag är väldigt solkänslig pga migrän så solglas är ett måste. När jag räknat på hur ofta jag bytt bågar och glas tidigare så blev det i princip likvärdig kostnad med abonnemang. Dessutom närmar jag mig nu ålderssynthet med stormsteg så jag räknar med att behöva byta glas ofta under ett par år nu samt skaffa terminalglas.

• Anonym (pppp)
    Anonym (E.) skrev 2021-08-07 06:10:47 följande:
    Ja, här lär jag få många par glasögon för de pengar som Synsam ville ha av mig, när bara glasen skulle ha kostat 9.000 spänn...

Verkar vara en allmän erfarenhet. Läs gärna hela artikeln, jag kopierar bara in två citat p.g.a. reglerna:

sverigesradio.se/artikel/kritik-mot-synsams-dyra-glasogonabonnemang

Kritik mot Synsams dyra glasögonabonnemang

Pushiga säljare, höga kostnader och svårt att överblicka villkoren ? kunder känner sig inlurade i Synsams glasögonabonnemang. Kostnaderna kan uppgå till tiotusentals kronor efter ett par år.

---

En av dem är Elzbieta Larsten som endast har ett litet synfel. För några år sedan gick hon in i en Synsam-butik för att köpa en lins till ena ögat men kom ut med abonnemang på tre glasögon för en månadskostnad på 537 kronor.

? I slutändan behövde jag inte de här glasögonen. Jag har aldrig använt dem, säger hon.

Abonnemangen kan bli en dyr affär för konsumenterna. En månadskostnad på 537 kronor innebär till exempel en årskostnad på över 6 000 kronor. Och för de som har ett sådant abonnemang i tio år kostar det nästan 65 000 kronor.
    Glasögonabonnemnag har jag aldrig haft. TS, jag upplever allt du skriva som om du blev så irriterad så att du verkligen letar fel. Man måste inte ta ett abonnemang även om de berättar att de har sådana. 

Man får väl ärligt talat skylla sig lite själv om man går in i en butik för ett litet synfel och kommer ut med tre glasögon på abonnemang? 

Abonnemang över lag är ju sällan speciellt lönande för kunden (tex tv-abonnemang och liknande). Det är inte som om Synsam uppfunnit abonnemangsmetoden, kunder måste väl vara lite medvetna själva också. 
  • Anonym (Brillor)
    Anonym (pppp) skrev 2021-08-07 17:46:54 följande:

Glasögonabonnemnag har jag aldrig haft. TS, jag upplever allt du skriva som om du blev så irriterad så att du verkligen letar fel. Man måste inte ta ett abonnemang även om de berättar att de har sådana. 

Man får väl ärligt talat skylla sig lite själv om man går in i en butik för ett litet synfel och kommer ut med tre glasögon på abonnemang? 

Abonnemang över lag är ju sällan speciellt lönande för kunden (tex tv-abonnemang och liknande). Det är inte som om Synsam uppfunnit abonnemangsmetoden, kunder måste väl vara lite medvetna själva också. 

Instämmer. När jag tecknade abonnemang bad jag att få räkna på det och återkomma om jag ville ha det, det var inga som helst problem. Har även satt i glas i gamla bågar flera ggr och det har gått utmärkt.
  • Glinda från Oz

Att solen skadar ögonen är bara fakta det är inte ens en åsikt. Självklart kan man inte skämma bort sina ögon, jag förstår inte ens hur det skulle gå till. 

Anledningen till att de starkt avråder från att använda den gamla bågen är för att deras försäkring inte täcker om någon skulle bli fel, de kan inte justera mm heller.

Du förstör dina ögon om du sitter i flera timmar framför datorn med fler glasögon.  

• Anonym (E.)
    Anonym (Brillor) skrev 2021-08-07 17:45:08 följande:

Jag tecknade ett abonnemang på 3 glasögon (2 vanliga och ett par sol) hos Synsam för två år sedan. Är väldigt nöjd. Bra personal, inga problem att byta bågar oavsett varför man inte trivs med dem. Utbudet är rimligt stort. Det går ju trender i allt så vill man ha smala rektangulära bågar just nu så finns det ju inte hos någon optiker. Har tidigare testat flera olika optiker både kedjor, nätoptiker och enskilda och så fort det strular så har det slutat med att jag själv fått bekosta eventuella åtgärder. Jag är väldigt solkänslig pga migrän så solglas är ett måste. När jag räknat på hur ofta jag bytt bågar och glas tidigare så blev det i princip likvärdig kostnad med abonnemang. Dessutom närmar jag mig nu ålderssynthet med stormsteg så jag räknar med att behöva byta glas ofta under ett par år nu samt skaffa terminalglas.

Jo, men då ÄR du ju i den situationen, att det där abonnemanget kan löna sig för dig, eller i alla fall inte kosta mer än om du skulle betala för varje tjänst och produkt du vill ha per gång.

Det jag - och tydligen många andra - vänder oss emot, är att de försöker lura på det till folk som det absolut inte lönar sig för. Jag behöver t.ex. inga solglasögon; har aldrig använt några. Och ska jag någon gång ut på sjön en solglittrande dag, kan jag köpa ett par billiga på en bensinstation, jag klarar mig utan slipningen några timmar. Jag är inte heller intresserad av mode, så att byta bågar för att de har blivit omoderna är utanför mina referensramar. 

i den länken som jag delade från SVT var det en intervju med butikschefen (bara ljud, det stod inte i texten) och där sa reportern att många hade anmält till ARN och att det även gått till Marknadsdomstolen. 

De intervjuade även en ögonläkare, professor till och med, och han sa att vanliga människor utan särskilda tillstånd inte behöver gå på synkontroll varje år. Och har man ett sådant tillstånd att man behöver det (tänk glaukom) så VET man ju det, och går på regelbundna kontroller ändå, hos en riktig ögonläkare. Synsam säljer alltså på kunderna en tjänst som nästan ingen behöver. 
  • Anonym (E.)
    Glinda från Oz skrev 2021-08-07 20:18:01 följande:

Att solen skadar ögonen är bara fakta det är inte ens en åsikt. Självklart kan man inte skämma bort sina ögon, jag förstår inte ens hur det skulle gå till. 

Anledningen till att de starkt avråder från att använda den gamla bågen är för att deras försäkring inte täcker om någon skulle bli fel, de kan inte justera mm heller.

Du förstör dina ögon om du sitter i flera timmar framför datorn med fler glasögon.  

Det stämmer inte. Självklart kan man vänja ögonen av vid att hantera ljus själva på naturligt sätt, det ser man ju även på fångar/kidnappningsfoffer som har suttit länge i mörker t.ex.. De kan ha blivit så skadade att de aldrig klarar normalt dagsljus utan starka solglasögon mera.

Jag har även vänner som använder solglasögon mycket, för att de tycker att det är coolt. De hajar till för minsta dagsljus och sätter händerna framför ögonen bara man öppnar ett fönster. De MÅSTE ha solglasögonen hela tiden nu. Det är ju väldigt sårbart också - tänk om de går sönder eller förkommer när de är någonstans, där de inte lätt kan få tag i nya!

Det där reglerar sig själv: man känner smärta i ögonen om man försöker titta rakt in i solen, och då gör man inte det. Sedan är det en annan sak att det kan vara vettigt att skaffa solglasögon om man ska skida eller segla långa sträckor i solsken, eftersom vattnet och snön reflekterar solljuset. Men jag har aldrig haft problem i dom situationerna heller. 

Nej, ett brytningfel kan inte förvärras av att man har fel styrka på glasögonen, eller inga glasögon. Det beror ju på just brytningen. Möjligen kan man bli ansträngd i musklerna runt ögat, men som sagt: det märker man ju. Och går till läkare eller optiker när man har kommit över en viss gräns. Fast i min erfarenhet räcker det med att sova en natt - om man har suttit för länge vid datorn och läst en liten text t.ex.. Sedan är det bra igen.
  • Anonym (E.)
    Anonym (pppp) skrev 2021-08-07 17:43:58 följande:
    Om du googlar andra kedjor hittar du en massa negativt också, har du gjort det eller sökte du enbart på Synsam nu? Dessutom måste ju butiker inte vara lågpriskedjor. Synsam är inte det och vill väl heller inte vara en sån. Är du inte nöjd, gå till en billigare och se om du blir nöjdare? 

Vårdyrke skulle jag väl knappast kalla en optiker för den delen. 
    Absolut inte, och det har jag inte sagt heller. Men då ska prisskillnaden motsvara en verklig kvalitetsskillnad. Och det gjorde det inte här: enligt Testfakta sålde ju Synsam SAMMA glas som lågpriskedjorna, men till tre gånger högre pris. Skillnaden går ju bara rakt ner i fickorna på ägarna. Det är lurendrejeri och ocker!

Och ÄVEN om det finns en skillnad i kvalitet, så är det lurendrejeri att tuta i kunden att h*n BEHÖVER det dyrare alternativet, när det billigare skulle fungera lika bra. Jag tänker de där tunna 9000-kronors-glasen som de ville lura på mig t.ex., de kanske skulle vara prisvärda för en ung kvinna med mycket starka glas, som ser ut som tjocka flaskbottnar, och som får hennes ögon att se små ut bakom. Men med mina dioptrier tillför de INGET. 

Och speciellt illa är det i en sådan bransch, där det gäller kropp o hälsa, och kunderna förutsätter att personalen har något slags medicinsk utbildning (eller i alla fall inom det området). Då är man ju mer benägen att lita på dem, än om det är en expedit på Åhléns som säger "jag tycker att du ska ta den dyrare klänningen, du ser så söt ut i den!"
  • Optikern

Hej!
    Jag är optiker och kan intyga att Synsam ej är vad det en gång var. 
    Synsam har en helt annorlunda kärna nu än vas det bara var för några år sedan. Det drivs på personalen med försäljningsstatistik stup i kvarten och det enda cheferna bryr sig om är hur många abonnemang du säljer per dag. 
    Detta har gjort att majoriteten av optikerkåren bojkottar Synsam så nu är det främst nyutbildade optiker som inte fått en uppfattning om branschen eller företaget eller konsulter. 

Det finns absolut en skillnad I kvalitet på glas och Synsam har absolut bra glas men prissättningen för abonnemangen är långt ifrån rättvis. 3par glasögon kostar generellt aldrig lika mycket på varje par utan har ofta en kraftig rabatt på följande par och priset blir därmed väldigt missvisande. Det är också ofta svårare att säga upp abonnemanget än vad man först tror är många kunders upplevelse.
    Du äger själv inte paren glas du har i abonnemanget utan "hyr" dem endast som lämnas tillbaka till Synsam efter 3år. Om bågen är i bra skick så säljs den en gång till på Synsams outlets för reducerat pris. 

Synsam är även en av anledningarna till att det påstås att det är optikerbrist i Sverige vilket det faktiskt är i jissa delar av landet som i Norrland där väntetiden kan vara flera veckor på att få en synundersökning. I majoritet av landet är det dock absolut inte optikerbrist utan snarare överettablering. Brist är när man får vänta veckor på att få synundersökning och inte att varenda onödig extrabutik i varje hörn behöver optiker. I dem flesta städer i mellersta och södra Sverige kan du få synundersökning samma dag.

I både mitt och många av mina vänners ögon (som är optiker) så råder  vi kunderna att gå till en annan optiker som ej erbjuder lömska abonnemang. 
    Tänk på vilka andra som faktiskt har tjänsten abonnemang. Det är ofta telefon och internetleverantörer med en väldigt oseriös kundtjänst. Abonnemang ledet ofta till detta för det är en väldigt påfrestande produkt för dem anställda att jobba med som tär på den anställdes samvete. Så på sikt så urholkas företagets anställdas kompetens och moral.

Mvh,
    Optikern

Svar på tråden Ockerpriser, aggressiv försäljning och dåligt bemötande på Synsam