• Sat 7 Aug 2021 16:53
    5673 visningar
    15 svar
    15
    5673

    Vad skulle du betala för en tavla?

    Hej! Jag är en hobbykonstnär som går på gymnasiet och jag ska om ett par veckor ställa ut ett par tavlor på ett galleri. De är porträtt i olja i storleken 30x40cm, och varje tavla tog ca 5-7 timmar att måla. 

    Jag har fått höra av både släkt och bekanta att mina målningar är av hög kvalité, har t.o.m blivit frågad om jag skulle vilja sälja vissa tavlor och måla på beställning.
    Dock är jag väldigt osäker på vad som skulle vara ett rimligt pris, så vad tycker ni?

    Vad skulle ni betala för en välgjord oljemålning?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle du betala för en tavla?
  • Anonym (123)
    Sat 7 Aug 2021 16:59
    #1
    +1

    Omöjligt att svara på då vi inte kan se tavlorna tex. Förstår att du inte vill lägga ut bilder här men som sagt, helt omöjligt svara på.
    Sedan beror det på eventuella kunders intresse för konst. En del kanske bara är ute efter "kända" namn och då kommer du ha svårt att ta så mycket pengar (än). 

    Man vill väl gärna ha tillbaka för materialet och lite till, som en start i alla fall? 
    Jag har en bekant som har en tonåring yngre än du, som nyss ställt ut och då har de lagt upp priser på 500-1000 kr/tavla. Det handlar om akvareller och helt ärligt, begåvad är ungdomen inte (men kan säkerligen bli om hen fortsätter att måla). 
    Då handlar det mest om att få tillbaka pengar för utlagt material som canvas, färg och ramar. 
    Tänker du dig en framtid inom detta så kanske du ska lägga dig något högre än 1000 kr? 

  • Anonym (E)
    Sat 7 Aug 2021 17:15
    #2

    30x40 cm av en okänd student. Max 500:- men då ska den vara riktigt bra och så är det lite för att vara snäll också. 

  • Anonym (E)
    Sat 7 Aug 2021 17:15
    #3

    I vilket fall, lycka till så klart!

  • Sat 7 Aug 2021 17:22
    #4
    Anonym (123) skrev 2021-08-07 16:59:35 följande:

    Omöjligt att svara på då vi inte kan se tavlorna tex. Förstår att du inte vill lägga ut bilder här men som sagt, helt omöjligt svara på.
    Sedan beror det på eventuella kunders intresse för konst. En del kanske bara är ute efter "kända" namn och då kommer du ha svårt att ta så mycket pengar (än). 

    Man vill väl gärna ha tillbaka för materialet och lite till, som en start i alla fall? 
    Jag har en bekant som har en tonåring yngre än du, som nyss ställt ut och då har de lagt upp priser på 500-1000 kr/tavla. Det handlar om akvareller och helt ärligt, så begåvad är ungdomen inte (men kan säkerligen bli om hen fortsätter att måla). 
    Då handlar det mest om att få tillbaka pengar för utlagt material som canvas, färg och ramar. 
    Tänker du dig en framtid inom detta så kanske du ska lägga dig något högre än 1000 kr? 


    Jag förstår hur du tänker. Jag känner helt ärligt inte att jag skulle vilja jobba med konsten på heltid, men absolut som en extra-inkomst. Det kanske är smartast att prata med galleriet jag ska ställa ut hos och rådfråga dem men samtidigt ge ett minimumpris så att jag inte förlorar pengar på materialet.
  • Anonym (konst­ig)
    Sat 7 Aug 2021 17:33
    #5

    För att det ska vara rimligt relativt insatsen skulle jag säga 1000-2000 kr.
    Material är inte gratis det heller. Men till vänner coh de du känner så kanske du ska vara lite billigare.

    Min mamma har en vän som målar, hon tycker ju själv att hon är konstnär men har precis gjort sin första hyrvecka i en sommarstad där det är mycket konstgallerier. Hon ligger från 1200 för små och uppåt 4000 kr för riktigt stora canvas-målningar utan ram. Alltså 1.70 x 1 m eller nåt.

    Sen har vi såna som Curt Hillfon som i många år sålde målningar för fast kvadratmeterpris efter hur stora de var. Flört

    Mitt ex föräldrar gynnade honom en hel del, fick någon tavla på köpet också till sist.

  • Anonym (Xylof­on)
    Sat 7 Aug 2021 17:35
    #6

    Svårt att svara på då jag inte vet vilket motiv du målar.

    Det är trots allt stor skillnad på konst och konst. Jag skulle inte betala mer än max en 50-lapp för en tavla med utsmetat färgkludd typ modern konst.. men har inga problem att betala 1000 kronor av en dörrknackare för ett välgjort motiv i olja av regalskeppet Wasa eller ett skickligt fantasifullt steampunkmotiv...

    Allt är ju liksom relativt...

  • Sat 7 Aug 2021 18:09
    #7
    +1
    Anonym (Xylofon) skrev 2021-08-07 17:35:17 följande:

    Svårt att svara på då jag inte vet vilket motiv du målar.

    Det är trots allt stor skillnad på konst och konst. Jag skulle inte betala mer än max en 50-lapp för en tavla med utsmetat färgkludd typ modern konst.. men har inga problem att betala 1000 kronor av en dörrknackare för ett välgjort motiv i olja av regalskeppet Wasa eller ett skickligt fantasifullt steampunkmotiv...

    Allt är ju liksom relativt...


    Frågan är ju vad du skulle betala för - enligt dig - en välgjord oljemålning. Man kan enkelt anta att frågan gäller för en målning som du tycker om, inte "utsmetat färgkludd".

    Samma sak gäller för er andra som påstår att "det beror på"...
  • Sat 7 Aug 2021 18:11
    #8

    Beror på motivet säger jag och rent allmänt är det ju en högst personlig åsikt vad man vill betala och för vad.

    Abstrakt konst kan jag tycka är väldigt vackert beroende på hur det är färgsatt och målat men jag är inte beredd på att betala för det. Det gör sig bäst i andra miljöer än mitt hem.

    Den konst jag har på väggen består av en stor oljemålning på en påfågel som min kusin målat (hon är konstnär), den fick jag när jag fyllde 40 och låg ute på vernissage och hade priset 8.000.

  • Anonym (Xylof­on)
    Sat 7 Aug 2021 18:22
    #9
    KaptenOhoy skrev 2021-08-07 18:09:45 följande:

    Frågan är ju vad du skulle betala för - enligt dig - en välgjord oljemålning. Man kan enkelt anta att frågan gäller för en målning som du tycker om, inte "utsmetat färgkludd".

    Samma sak gäller för er andra som påstår att "det beror på"...


    Och jag svarade på frågan..
  • Anonym (Sugar­)
    Sat 7 Aug 2021 18:24
    #10

    2-3 miljarder om den vore fin nog

  • Sat 7 Aug 2021 19:12
    #11
    Anonym (Xylofon) skrev 2021-08-07 18:22:39 följande:

    Och jag svarade på frågan..


    Du började ditt svar med "det beror på" och avslutade det med "allt är relativt". Mitt imellan är det lite svammel om kludd och dörrknackare. ???? Knappast ett rakt svar på en enkel fråga.

    Sedan var kommentaren, som jag påpekade, lite allmänt riktat till alla som inte förstod frågan.
  • Mon 9 Aug 2021 09:07
    #12

    Jag hittade en fantastisk konstnär och beställde två tavlor av henne. Akryl, 50 x 70 cm. Första kostade 1500, andra (ett halvår senare) 2000. Värt varenda krona, jag hade kunnat betala 3000 kr för hennes tavlor. 

    Hur mycket jag hade kunnat betala för dina tavlor beror helt och hållet på om de är i min stil eller inte. 

  • Mon 9 Aug 2021 11:24
    #13

    Med den tidsåtgången, självaste mediumet (hög kvalité på grejerna också förmodar jag?) och utgår ifrån att när du säger välgjord, så motsvarar det också välgjort (där finns känsla och liknelse), så 2000kr för den storleken. Det är trotts allt original du säljer, prints är en annan femma. Om du ska göra på beställning i framtiden så ingår där en hel jäkla massa tid till att sköta kunden också! Ta betalt för den tiden, och se till att ha ett välgenomtänkt kontrakt. Ska finnas färdiga mallar för det, har tyvärr glömt vart man hittar dom, men ställ frågan kring det i någon större konstgrupp för ditt medium på FB.

    Men ja du kan ju rådgöra med galleriet också, se vad dom ger för råd kring dom tavlorna du redan målat. Är det porträtt av random, helt okända människor, kan det bli svårt att sälja överhuvudtaget däremot.

  • Anonym (Tea)
    Mon 9 Aug 2021 11:30
    #14

    Generellt säljer porträtt sämre än tex katter, segelbåtar och landskap med får. Inte så många vill ha en främmande människa på väggen hemma. Kan vara bra att ha i bakhuvudet om man vill sälja mycket.

  • sextio­talist
    Mon 9 Aug 2021 13:34
    #15

    Allt från en femitilapp till ett par tusen. Aldrig över 1000 om konstnären är nybörjare.

Svar på tråden Vad skulle du betala för en tavla?