• sextiotalist

    Motorsågsutbildning

    Känner någon till någon utbildning för privatpersoner hur man använder motorsåg (typ körkort för motorsåg)

    Vi tänkte ge sonen det. Han tittar intresserat på vår motorsåg och vi tycker han inte ska behöva ta den hårda vägen.

    När jag googlar så verkar det finnas endast för yrkesfolk.

  • Svar på tråden Motorsågsutbildning
  • Jag är bara jag

    Frågade maken och han säger att det finns kurser. Hemma på egen mark behöver man dock inget körkort så han har inget. Kollat med skogsbolagen?

  • sextiotalist
    Jag är bara jag skrev 2021-08-07 21:17:51 följande:

    Frågade maken och han säger att det finns kurser. Hemma på egen mark behöver man dock inget körkort så han har inget. Kollat med skogsbolagen?


    Jag vet att det inte behövs. Men det kan bli farligt om man gör fel och därför vill både sambon och jag att sonen ska ha kunskap om säkerhet och teknik när han ska använda den
  • Jag är bara jag
    sextiotalist skrev 2021-08-07 21:45:47 följande:
    Jag vet att det inte behövs. Men det kan bli farligt om man gör fel och därför vill både sambon och jag att sonen ska ha kunskap om säkerhet och teknik när han ska använda den
    Ja, det är ju skillnad på om man är ung och sällan använt en och maken som hållit på med skog i 40 år. Glad  Södra och Sydved har kurser trodde han. Då borde de andra också ha som Norra och Mellanskog, Vida och sågverk. Skogsstyrelsen.
  • ClumsySmurf

    Det finns utbildning för privatpersoner men man får kanske ringa en del för att hitta
    skogstekniska.se/utbildningar/motorsagskorkort/privatperson


    sextiotalist skrev 2021-08-07 21:45:47 följande: #2
    Jag vet att det inte behövs. Men det kan bli farligt om man gör fel och därför vill både sambon och jag att sonen ska ha kunskap om säkerhet och teknik när han ska använda den
    det beror ju på vad han ska såga och hur mycket.
    har ni själva sågvana kan ju ni utbilda honom, det kan i vissa fall vara bättre än en tvådagars kurs eftersom säkerhet är en intränad rutin och det lilla man tränat i några få timmar kan vara glömt efter en månad.
  • sextiotalist
    Jag är bara jag skrev 2021-08-07 21:53:39 följande:

    Ja, det är ju skillnad på om man är ung och sällan använt en och maken som hållit på med skog i 40 år.   Södra och Sydved har kurser trodde han. Då borde de andra också ha som Norra och Mellanskog, Vida och sågverk. Skogsstyrelsen.


    Tackar
  • sextiotalist
    ClumsySmurf skrev 2021-08-07 22:08:48 följande:

    Det finns utbildning för privatpersoner men man får kanske ringa en del för att hitta

    skogstekniska.se/utbildningar/motorsagskorkort/privatperson

    det beror ju på vad han ska såga och hur mycket.

    har ni själva sågvana kan ju ni utbilda honom, det kan i vissa fall vara bättre än en tvådagars kurs eftersom säkerhet är en intränad rutin och det lilla man tränat i några få timmar kan vara glömt efter en månad.


    Vi har en del lite större träd som ska ner vid vårt sommarhus. De största tar vi nog hjälp med utifrån, men de halvstora tänkte vi slippa.

    Jag kan inte använda den själv och sambon har sådana problem med knäna så han fixar inte att hantera den nu.
  • ClumsySmurf
    sextiotalist skrev 2021-08-07 22:36:22 följande: #6
    ClumsySmurf skrev 2021-08-07 22:08:48 följande:

    Det finns utbildning för privatpersoner men man får kanske ringa en del för att hitta

    skogstekniska.se/utbildningar/motorsagskorkort/privatperson

    det beror ju på vad han ska såga och hur mycket.

    har ni själva sågvana kan ju ni utbilda honom, det kan i vissa fall vara bättre än en tvådagars kurs eftersom säkerhet är en intränad rutin och det lilla man tränat i några få timmar kan vara glömt efter en månad.


    Vi har en del lite större träd som ska ner vid vårt sommarhus. De största tar vi nog hjälp med utifrån, men de halvstora tänkte vi slippa.

    Jag kan inte använda den själv och sambon har sådana problem med knäna så han fixar inte att hantera den nu.
     på en ubildning visar de lite hur man ska såga och håller sen koll på hur man sågar, viktigt att göra det sakta tills muskelminnet sitter .man får fälla 3-4 träd.

    Det räcker med att din sambo visar lite, håller rätt och förklarar varför sen räcker det ju med att han övervakar hur sonen sågar.

    Det som är farlig är att inte lära sig av någon som kan eftersom det finns en del unknown unknown.
  • Nutid

    Den utbildning som ger motorsågskort är ca 2-3 dagar ( jag gick den som kvällskurs 4 ggr + prov. Den innehåller både teori och praktik. Samt att man får kortet som inte är tidsbegränsat. Om han intresserad är det bra investerad tid som han kan ha nytta av.

    Även om jag har huggit en hel del lärde jag mig en hel del nytt. Säkerhets tänktet har gått framåt. T.ex. säker hörn.

  • snedtak

    Att googla på just "Motorsågskörkort" är ett bra tips. Vet att bland annat Medborgarskolan har en kurs, och jag tror även andra studieförbund kan ha det. Dessa riktar sig till privatpersoner och har tex kvällskurser som Nutid sa ovan, eller tex. 2-3 lördagar.


    www.medborgarskolan.se/kurser-och-evenemang/djur-och-natur/motorsagskorkort/


    Här är ett exempel på Studieförbundet Vuxenskolan (råkar vara Sjuhärad, men bör kunna finnas i andra delar av landet): www.sv.se/avdelningar/sv-sjuharad/motorsagskorkort-rojsagskorkort/

  • sextiotalist
    snedtak skrev 2021-08-14 11:32:53 följande:

    Att googla på just "Motorsågskörkort" är ett bra tips. Vet att bland annat Medborgarskolan har en kurs, och jag tror även andra studieförbund kan ha det. Dessa riktar sig till privatpersoner och har tex kvällskurser som Nutid sa ovan, eller tex. 2-3 lördagar.

    www.medborgarskolan.se/kurser-och-evenemang/djur-och-natur/motorsagskorkort/

    Här är ett exempel på Studieförbundet Vuxenskolan (råkar vara Sjuhärad, men bör kunna finnas i andra delar av landet): www.sv.se/avdelningar/sv-sjuharad/motorsagskorkort-rojsagskorkort/


    Tack för tips. (Och från andra också) Jag googlade men fick endast vände sig mot yrkesfolk.

    Nu har jag en julklapp klar :)
Svar på tråden Motorsågsutbildning