• Anonym (Blivit illa behandlad)

Vad händer efter en IVO-Anmälan?

Hej, jag har många gånger försökt få kontakt med mina f.d kontaktpersoner för ett boende. Inkl chefen för boendet har varit oerhört svårt att få kontakt med. Jag försökte i första hand kontakta den kontaktpersonen som var boven i dramat. Men efter hennes mot argument och ointresse av att vilja lyssna. Så bestämde jag mig för att kontakta chefen, efter att hon totalt ignorerade mina försök till kontakt.

Chefen agerade i princip samma sak fast lite mer ''manipulerade''. Hon tyckte saker och ting var bagatell ''Bad om ursäkt'' för att i nästa sekund förolämpa mig med ord så som: ''Du är en vuxen människa'' och allmänt elakt ton.

Det slutar inte här, för att jag kontaktade sedan en verksamhet som har sin länk till boendet och förklarade att jag har svårigheter att få kontakt med dessa personer.

Varav chefen ringer upp mig och hade än mer elak ton. Man förstod omgående att hon inte alls tyckte om att jag hade ''skvallrat'' och hade mer fokus på mitt ''skvaller'' än förståelse om varför jag hade ''skvallrat''. Poängen med mitt ''skvaller'' var mer om att få kontakt med personalen som behandlat mig illa. Så det var inget ''skvaller'' egentligen, utan jag använde det ordet för att hon beskrev mitt agerade så.

Därefter har det varit mycket svårt att få kontakt. Eftersom chefen förklarade sitt tycke om mitt ''skvaller'' har jag försökt låta bli. Men jag kontaktade verksamheten nr 2 i slutändan för att de stora chefen befann sig där. Men jag har fortfarande inte hört någonting.

Mitt absolut sista försök till kontakt, var ett brev, skickat till boendet.

Jag har nu kontaktat IVO och hade hoppats på att dessa skulle ringa upp chefen och säga att personen får faktiskt vara lyhörd. Men det är något IVO inte kan göra, utan den enda alternativet var att göra en anmälan, vilket jag tvivlade i första hand. Men efter mitt telefonsamtal med IVO, så bestämde jag mig för att ta tag i kragen och göra anmälan.

Men vad innebär det nu egentligen? Är det någon som har erfarenhet. Jag har massor av frågor, men vågade inte ställa dessa till IVO i rädslan att jag skulle uppfattas på ett vis sätt.

Bla undrar jag om det blir en ersättnings summa för min del, precis som när man sitter som målsägande i en Tingsrättförhandling och har rätt till kränkningsersättning.

En annan undring är om det kommer bli en gruppmöte och/eller att jag kan begära en sådan och faktiskt träffa chefen och personalen efter att de förstått att personalen/boendet agerat fel emot mig.

Jag hörde ifrån IVO att dessa tar kontakt med mig efter tre veckors tid om de kommer ta ärendet vidare eller inte. Men vad innebär därefter då när ärendet tas vidare. Blir jag ingenting eller blir det någon kontakt?

Jag mår väldigt dåligt efter händelseförloppet och undrar om jag har rätt till vård till mitt mående som boendet får stå för kostnaderna?

Tack för svar!

• Svar på tråden Vad händer efter en IVO-Anmälan?
  • Anonym (k)

Är inte detta om IKEA-trippen och såsom du skrev sist redan löst?

Anonym (k) skrev 2021-08-07 23:21:37 följande:

Är inte detta om IKEA-trippen och såsom du skrev sist redan löst?

Hej!

Jag har sett den tråden och har nu själv tagit kontakt med IVO. Den tråden inspirerade mig. Jag är inte detsamma person, nej.
    Glad

• SweeneyToad

Jag har IVO-anmält mitt boende(jag blir mobbad på mitt boende).
    IVO beslöt att inte införa en tillsyn, men de registrerade mina uppgifter, och skickade mina uppgifter vidare till kommunstyrelsen i min kommun. 

• nernu

Om det du anmäler är att en person i en verksahmhet borde vara lite mer lyhörd så kommer det inte leda någonstans.

nernu skrev 2021-08-08 08:56:43 följande:

Om det du anmäler är att en person i en verksahmhet borde vara lite mer lyhörd så kommer det inte leda någonstans.

Nej, det va ingenting om det där som besväret handlande om. Jag tänker inte skriva vad besväret var.

Jag skrev ''lyhörd'' för att chefen inte alls ville prata med mig om det som jag avrt utsatt för.

Ursäkta om jag vart otydlig i TS.
Svar på tråden Vad händer efter en IVO-Anmälan?