• Pissarro2

    Hyresvärd som skrivit fel angående uppsägning av hyresrätt.

    Jag är ganska ny som hyresvärd för ett hyreshus. Nu är det en hyresgäst som skriftligen (på kontraktet) sagt upp sin lägenhet. Tre månaders uppsägningstid har hon, men det börjar gälla 5:e augusti fram till 5:e november. 

    Nu har jag dock läst att enligt Hyreslagen paragraf 4 (www.hyreslagen.com/) så ska en uppsägning börja gälla "vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet". Så alltså skulle jag ha skrivit i kontraktet från och med 1:a september?

    Jag har redan skrivit under uppsägningen, men min fråga är om någon vet om jag har möjlighet att ändra till rätt datum nu i efterhand? Jag undrar också om det är väldigt viktigt att ändra detta för att inte bryta mot Hyreslagen?

  • Svar på tråden Hyresvärd som skrivit fel angående uppsägning av hyresrätt.
  • Anonym (Gör om gör rätt)

    Du har redan skrivit under uppsägningen, du blir bara pinsamt snål om du kommer i efterhand och kräver en annan tid, inkl då så klart att du tänker dig mer hyra under den tiden också för annars skulle det ju inte spela nån roll.

    Nu vet du till nästa gång, lär av dina misstag.

    Men sen undrar jag, står det verkligen exakt slutdatum på uppsägningen? Annars är det ju bara att köra på de regler som gäller.

    Tänk på att räkna ut så hyresgästen betalar rätt hyra där sista månaden också.

  • Anonym (Gör om gör rätt)

    Det ska liksom stå i hyreskontraktet vilken uppsägningstid som gäller.

  • Pissarro2
    Anonym (Gör om gör rätt) skrev 2021-08-08 13:17:49 följande:

    Det ska liksom stå i hyreskontraktet vilken uppsägningstid som gäller.


    Jo det står i hyreskontraktet till och med att det är vid månadsskiftet som uppsägningen gäller, så det bryter ju mot kontraktet då.

    Men ja sant det är nåt jag borde ha kollat upp innan detta. Det är en läxa jag lärt mig.
  • Pissarro2
    Anonym (Gör om gör rätt) skrev 2021-08-08 13:17:21 följande:

    Men sen undrar jag, står det verkligen exakt slutdatum på uppsägningen? Annars är det ju bara att köra på de regler som gäller.


    Jo man skriver in exakta datumet, så det är lite förvirrande och lätt att missa det med månadsskifte som står på en annan sida. Men som hyresvärd ska man ju ha koll på det.
  • Anonym (Gör om gör rätt)
    Pissarro2 skrev 2021-08-08 13:26:49 följande:
    Jo det står i hyreskontraktet till och med att det är vid månadsskiftet som uppsägningen gäller, så det bryter ju mot kontraktet då.

    Men ja sant det är nåt jag borde ha kollat upp innan detta. Det är en läxa jag lärt mig.
    Ja men då är det ju inga problem! Spelar ingen roll vad som står på uppsägningen, det enda som borde stå där är datum när hyresgästen skrev under sin uppsägning. Därefter gäller då från nästa månads början och tre månader framåt. Så jag tror faktiskt inte att du gjort nåt fel. Eller står det exakt datum att kontraktet går ut just den 5/11?
  • Anonym (Gör om gör rätt)
    Pissarro2 skrev 2021-08-08 13:29:20 följande:
    Jo man skriver in exakta datumet, så det är lite förvirrande och lätt att missa det med månadsskifte som står på en annan sida. Men som hyresvärd ska man ju ha koll på det.
    Aha, nu såg jag det här svaret. Men ok, då vet du som sagt till nästa gång.
  • Pissarro2
    Anonym (Gör om gör rätt) skrev 2021-08-08 13:30:10 följande:
    Ja men då är det ju inga problem! Spelar ingen roll vad som står på uppsägningen, det enda som borde stå där är datum när hyresgästen skrev under sin uppsägning. Därefter gäller då från nästa månads början och tre månader framåt. Så jag tror faktiskt inte att du gjort nåt fel. Eller står det exakt datum att kontraktet går ut just den 5/11?
    Ja det står ju i kontraktet vid nästa månadsskifte ska uppsägningen påbörjas. Men sen står det på en rad vid själv uppsägningen att man skriver in exakta datumet. Så antar att det är det datumet som gäller nu, oavsett vad det stod i kontraktet tidigare, och jag får göra rätt nästa gång.
  • Pissarro2
    Anonym (Gör om gör rätt) skrev 2021-08-08 13:30:46 följande:
    Aha, nu såg jag det här svaret. Men ok, då vet du som sagt till nästa gång.
    Ja, tack för hjälpen!
  • sextiotalist

    Men spelar roll. Det finns inget som säger att det måste vara så, är ni båda överens om den 5/11, så fine. Vi har lämnat en lägenhet mitt i månaden (godkänt av det väldigt stora kommunala bostadsföretaget, de har både för månadsskifte och även mitt i månaden).Hyreslagen är en baslag, men inget hindrar att man t.ex kommer överens om längre/kortare uppsägningstid. Inte heller att man har olika datum

  • Pissarro2
    sextiotalist skrev 2021-08-09 15:23:55 följande:

    Men spelar roll. Det finns inget som säger att det måste vara så, är ni båda överens om den 5/11, så fine. Vi har lämnat en lägenhet mitt i månaden (godkänt av det väldigt stora kommunala bostadsföretaget, de har både för månadsskifte och även mitt i månaden).Hyreslagen är en baslag, men inget hindrar att man t.ex kommer överens om längre/kortare uppsägningstid. Inte heller att man har olika datum


    Det spelar ju roll eftersom det innebär nästan en mindre månadshyra och vi har ingen som hyr direkt efter. Och för hyresgästen innebär det en månads extra hyra om vi går efter lagen och ursprungliga kontraktet, där det ju står att det är vid månadsskiftet det ska gälla. Men det var mitt fel att skriva på ett tidigare datum. Kommer låta det vara som det är.
  • Noname00
    Pissarro2 skrev 2021-08-09 17:19:29 följande:
    Det spelar ju roll eftersom det innebär nästan en mindre månadshyra och vi har ingen som hyr direkt efter. Och för hyresgästen innebär det en månads extra hyra om vi går efter lagen och ursprungliga kontraktet, där det ju står att det är vid månadsskiftet det ska gälla. Men det var mitt fel att skriva på ett tidigare datum. Kommer låta det vara som det är.
    Var ligger lägenheten, kanske inte så svårt att hitta en hyresgäst för den månaden ni inte får in pengar?
Svar på tråden Hyresvärd som skrivit fel angående uppsägning av hyresrätt.