• Sun 8 Aug 2021 17:01
    1465 visningar
    15 svar
    15
    1465

    Hyresgäst

    Hej! Jag köpte ett hus i slutet av Januari 2021 och jag hyrde ut huset i mitten av mars 2021.

    Hyresgästen började skicka massa mejl till hyresföreningen

    Om att det finns massa saker att reparera i huset. Jag åkte ett par gånger och såg att skadorna hade hänt efter att hyresgästen flyttade in då har jag ett besiktningsprotokoll sen de flyttade in, hyresföreningen kräver att jag MÅSTE omedelbart stå för alla fel och reparera de, felen är

    -ugnen som låter ibland (alltså timer som låter)

    - diskmaskinen som inte diskar ordentligt

    - dörrhandtagen som blev lösa

    - toalett dörr som inte går att stänga längre

    - häck och uteplatsen ( hen vill att jag ska åka ut och klippa häcken och fixa till )

    - staket målning då hyresgästen vill måla staketet men klagar på att jag MÅSTE köpa material för hen ska göra det.

    Jag är ny med det här och jag har ingen aning om mina rättigheter då föreningen försöker att få mig göra allt och jag känner mig obekväm med det här längre.

    Tack på förhand för alla svar och tips

  • Svar på tråden Hyresgäst
  • Anonym (S)
    Sun 8 Aug 2021 17:10
    #1

    Många av de där punkterna är rätt självskrivna att du ska ta hand om! Allt som är trasigt måste fixas. Däremot inte kosmetiska saker som att måla staketet, byta ut ugnen för att timern gör ljud, klippa häcken. Det du ska fixa är alltså diskmaskinen, dörrhandtag och toalettdörr. Beroende på orsak kan det vara så att hyresgästen ska betala för de två sistnämnda, om det är så att de verkligen är trasiga och det inte kan ha skett på annat sätt än hyresgästen eller normalt slitage, men då får du prata med hen om att hen antingen betalar nu och då fixar du det nu, eller så får hen betala när hen flyttar ut istället.

    Du måste inte göra allt hyresgästföreningen säger, de har inte så stor makt men kan tänkas ta ärendena vidare om de känner för det. Ha en dialog med dem istället, förklara att det inte är dags att måla staketet än eller klippa häcken, att spisen/ugnen är för ny för att behöva bytas ut och att du kommer att kräva hyresgästen på ersättning för vad de förstört i lägenheten. Diskmaskinen lär du inte kunna kräva dem på pengar för däremot, om det inte är uppenbart att de haft sönder den.

    Kontakta gärna jurist, det finns massor med gratis rådgivning om man söker online.

  • Sun 8 Aug 2021 17:32
    #2
    -1 +1

    Det låter som att det är dags att byta hyresgäst.

  • Anonym (S)
    Sun 8 Aug 2021 17:34
    #3

    Och om hyresgästen vill måla staketet får hen själv bekosta det, OM du godkänner att hen gör det själv!

  • Anonym (Hyra)
    Sun 8 Aug 2021 17:48
    #4

    Jag är hg i ett kommunalt bolag. Det du beskriver skulle jag få ordnat utan problem. Även en timer som piper ibland. Staket, häck och uteplats skulle göras enligt deras tidsplan. Kan du ringa ett större bolag och fråga hur det brukar se ut och vad de gör? Sen beror det på vad som står i kontraktet. Jag tror det är svårare att vara en liten hyresvärd än större. Historierna om enorma bråk, hyresgäster från helvetet men även dåliga hyresvärdar är många.

  • Anonym (Vaktm­ästare­n)
    Sun 8 Aug 2021 20:59
    #5

    Har din hyresgäst kommunicerat detta direkt med dig INNAN h*n bad hyresgästföreningen driva denna process mot dig?

    Om jag vore dig skulle jag absolut föröka med alla medel att få denna hyresgäst att flytta.
    Just mentaliteten att kräva att saker o ting fixas är rent vidrig, om man enbart hyr så får man väl snällt be ägaren. Om ägaren sen inte vill att h*ns fastighet ska hålla en standard som du finner acceptabel så är det väl bara för hyresgästen att flytta?
    Att i det läget på juridisk väg via nån förening försöka hävda rättigheter att tvinga någon annan att anpassa något de hyr ut så det passar en själv visar tydligt på att denna individ vill du inte fortsätta hyra ut till.

  • Anonym (Tilly­)
    Sun 8 Aug 2021 21:06
    #6

    Förutom staketet så låter det som normalt underhåll som du som hyresvärd ska stå för.

    Vill hyresgästen måla om för att de inte gillar kulören får de stå för materialet och de ska kolla med dig först att det är ok att de målar om. Är det så att staketfärgen flagnar och är ful så är det ditt jobb att snygga till.

  • Anonym (Hyra)
    Sun 8 Aug 2021 21:31
    #7
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-08-08 20:59:14 följande:

    Har din hyresgäst kommunicerat detta direkt med dig INNAN h*n bad hyresgästföreningen driva denna process mot dig?

    Om jag vore dig skulle jag absolut föröka med alla medel att få denna hyresgäst att flytta.

    Just mentaliteten att kräva att saker o ting fixas är rent vidrig, om man enbart hyr så får man väl snällt be ägaren. Om ägaren sen inte vill att h*ns fastighet ska hålla en standard som du finner acceptabel så är det väl bara för hyresgästen att flytta?

    Att i det läget på juridisk väg via nån förening försöka hävda rättigheter att tvinga någon annan att anpassa något de hyr ut så det passar en själv visar tydligt på att denna individ vill du inte fortsätta hyra ut till.


    Nej en hyresvärd är skyldig att hålla en viss standard och det är inte hyresvärden som sätter den. Tur är väl det.
  • Anonym (Vaktm­ästare­n)
    Sun 8 Aug 2021 22:49
    #8
    +1
    Anonym (Hyra) skrev 2021-08-08 21:31:25 följande:
    Nej en hyresvärd är skyldig att hålla en viss standard och det är inte hyresvärden som sätter den. Tur är väl det.
    O när folk resonerar sådär så är det tur att man som ägare alltid har juridisk möjlighet att "lyxrenovera" och chockhöja hyran så man blir av med packet.
  • Sun 8 Aug 2021 23:01
    #9
    +1
    Anonym (Hyra) skrev 2021-08-08 21:31:25 följande:

    Nej en hyresvärd är skyldig att hålla en viss standard och det är inte hyresvärden som sätter den. Tur är väl det.


    Jag har flera frågor kring den här storyn. Hyresgästen flyttade in i våras och har drivit frågor till hyresgästföreningen redan. Det har inte ens gått ett halvår. Jag undrar hur kontakten varit med ts?

    Det låter onekligen kravfyllt. Hur högt låter egentligen spisen? Vad betyder det att diskmaskinen inte diskar ordentligt? Lösa handtag, dörrar som inte går att stänga? Krav på att få måla om staketet?

    It sounds like trouble.

    Att vara hyresgäst betyder inte att bo på hotell, så det är något som inte stämmer. Hade jag hyrt ut mitt hus och fått det här hade jag sett till att avsluta hyreskontraktet snarast och hitta hyresgäster som inte kräver lika mycket uppmärksamhet.
  • Mon 9 Aug 2021 15:00
    #10

    Tack för alla svar ? jag fick lära mig ganska mycket utav era svar?

    Huset är byggd 2011 och är relativt fräscht ? hyresgästen är en engelsk människa och de ( familjen) kommunicerar på engelska med mig vilket är lite svårt att få reda på allt de vill via telefonsamtal.

    Ugnen låter inte så mycket men de kanske tror att det är bara och säga till ägaren som kan byta ut den ? diskmaskinen drar inte tillräckligt mycket vatten och det kommer jag fixa utan problem men mitt problem är deras attityd och hur de kräver att jag MÅSTE göra ditten och datten och om jag inte svarar då tar de det vidare till hyresnämnden vilket jag tycker är rättvist för min del eftersom Samtrygg håller på att skicka massa varningar till mig trots att jag hade gjort hela processen hos dem så de vet att jag inte bodde i huset sedan jag köpte det, och allt som går sönder nu fanns inte med på besiktningsprotokoll när jag köpte huset.

    Det är första gången jag hyr ut mitt hus och därför känner jag mig lite medvetslös om alla de här detaljerna. Jag vill inte strunta i att fixa saker som går sönder i huset men det känns att hyresgästen kräver väldigt mycket med tanken på att jag som äger huset och inte dem.

  • Anonym (S)
    Mon 9 Aug 2021 15:14
    #11
    Danne007 skrev 2021-08-09 15:00:29 följande:

    Tack för alla svar ? jag fick lära mig ganska mycket utav era svar?

    Huset är byggd 2011 och är relativt fräscht ? hyresgästen är en engelsk människa och de ( familjen) kommunicerar på engelska med mig vilket är lite svårt att få reda på allt de vill via telefonsamtal.

    Ugnen låter inte så mycket men de kanske tror att det är bara och säga till ägaren som kan byta ut den ? diskmaskinen drar inte tillräckligt mycket vatten och det kommer jag fixa utan problem men mitt problem är deras attityd och hur de kräver att jag MÅSTE göra ditten och datten och om jag inte svarar då tar de det vidare till hyresnämnden vilket jag tycker är rättvist för min del eftersom Samtrygg håller på att skicka massa varningar till mig trots att jag hade gjort hela processen hos dem så de vet att jag inte bodde i huset sedan jag köpte det, och allt som går sönder nu fanns inte med på besiktningsprotokoll när jag köpte huset.

    Det är första gången jag hyr ut mitt hus och därför känner jag mig lite medvetslös om alla de här detaljerna. Jag vill inte strunta i att fixa saker som går sönder i huset men det känns att hyresgästen kräver väldigt mycket med tanken på att jag som äger huset och inte dem.


    Ursäkta, men jag trodde du hade ett hyreshus, men du hyr alltså ut en villa i "andrahand"? Eller varför har du annars kontakt med Samtrygg? Hyr du ut som privatperson alltså? För jag trodde att du var företagare när du beskriver dig som hyresvärd? Prata med Skv om du verkligen måste ha företag när du hyr ut din egen fastighet på det där sättet. Det kan nämligen vara till din fördel att vara privatperson som hyr ut snarare än att du är en regelrätt hyresvärd.

    De saker du pratar om kommer inte att stå i ett besiktningsprotokoll om du köper ett vanligt hus, jag trodde det fanns besiktningsprotokoll från någon tidigare hyresgäst. Då gäller inte samma regler.

    Om du på nåt sätt kan bli av med de där människorna så ta chansen. Se över vad som står i kontraktet t ex.
  • Anonym (D)
    Mon 9 Aug 2021 15:26
    #12

    Vad står i kontraktet gällande uppsägning? Viktigt att du har koll så att du inte får problem med besittningsskydd som gör det väldigt svårt att bli av med hyresgäster.

    Är det en privatbostad som du hyr ut finns ofta utvägen att säga att man själv har behov av bostaden om man vill säga upp hyresgäster. Sedan kan man ju flytta in själv någon månad och sedan bestämma sig att hyra ut igen. 

    När det gäller underhåll är det väl rätt normalt att visst underhåll ska ingå. Att spisen piper kan ju dock bero på handhavandefel. Inte helt oväntat att spisen kan behöva bytas ut efter 10 år, men det är inget krav på att man ska ha en ny spis, bara att den ska fungera. Så du kan mycket väl sätta in begagnade saker som funkar.

    När det gäller häcken så är det också något som beror på vad som står i kontraktet. Ibland ligger det på hyresgästen, ibland på värden. 

    Ommålning av staket kan behövas ibland för att det ska hålla. Är det bara så att hyresgästen vill ha en annan färg, så är det inte din skyldighet att betala för färg. Hyresgästen måste dock ha ditt godkännande om hen vill måla om det (du kanske inte vill ha lila staket eller färg av en typ som är olämpligt, eller att hyresgästen försämrar staketet genom att måla in påväxt och fukt). 

  • Mon 9 Aug 2021 16:17
    #13
    Anonym (S) skrev 2021-08-09 15:14:18 följande:

    Ursäkta, men jag trodde du hade ett hyreshus, men du hyr alltså ut en villa i "andrahand"? Eller varför har du annars kontakt med Samtrygg? Hyr du ut som privatperson alltså? För jag trodde att du var företagare när du beskriver dig som hyresvärd? Prata med Skv om du verkligen måste ha företag när du hyr ut din egen fastighet på det där sättet. Det kan nämligen vara till din fördel att vara privatperson som hyr ut snarare än att du är en regelrätt hyresvärd.

    De saker du pratar om kommer inte att stå i ett besiktningsprotokoll om du köper ett vanligt hus, jag trodde det fanns besiktningsprotokoll från någon tidigare hyresgäst. Då gäller inte samma regler.

    Om du på nåt sätt kan bli av med de där människorna så ta chansen. Se över vad som står i kontraktet t ex.


    Nej det är ett hus som jag köpte i januari? jag skrev kanske tydligt att det huset jag köpte som jag hyrde ut :))

    Men absolut jag håller på att kontakta här och där för att fixa hemma.

    Som jag skrev tidigare jag har noll koll på vad som gäller eftersom jag trodde att Samtrygg skulle sköta allt men det känns som att Samtrygg tar inga diskussioner med hyresgästen utan att de skickar vidare mejlen med alla listor utan någon förklaring? jag ska fixa allt förstås men det är bra att man vet Varför man gör det alltså mina rättigheter och mina ansvar ? jag ska kika på kontraktet och se vad som står där .
  • Mon 9 Aug 2021 16:20
    #14
    Anonym (D) skrev 2021-08-09 15:26:06 följande:

    Vad står i kontraktet gällande uppsägning? Viktigt att du har koll så att du inte får problem med besittningsskydd som gör det väldigt svårt att bli av med hyresgäster.

    Är det en privatbostad som du hyr ut finns ofta utvägen att säga att man själv har behov av bostaden om man vill säga upp hyresgäster. Sedan kan man ju flytta in själv någon månad och sedan bestämma sig att hyra ut igen. 

    När det gäller underhåll är det väl rätt normalt att visst underhåll ska ingå. Att spisen piper kan ju dock bero på handhavandefel. Inte helt oväntat att spisen kan behöva bytas ut efter 10 år, men det är inget krav på att man ska ha en ny spis, bara att den ska fungera. Så du kan mycket väl sätta in begagnade saker som funkar.

    När det gäller häcken så är det också något som beror på vad som står i kontraktet. Ibland ligger det på hyresgästen, ibland på värden. 

    Ommålning av staket kan behövas ibland för att det ska hålla. Är det bara så att hyresgästen vill ha en annan färg, så är det inte din skyldighet att betala för färg. Hyresgästen måste dock ha ditt godkännande om hen vill måla om det (du kanske inte vill ha lila staket eller färg av en typ som är olämpligt, eller att hyresgästen försämrar staketet genom att måla in påväxt och fukt). 


    Precis ! Ska ha en dialog med hyresgästen kring ommålningen och om det är verkligen dags att måla staketet eller inte.
  • Anonym (S)
    Mon 9 Aug 2021 16:28
    #15
    Danne007 skrev 2021-08-09 16:17:51 följande:
    Nej det är ett hus som jag köpte i januari? jag skrev kanske tydligt att det huset jag köpte som jag hyrde ut :))

    Men absolut jag håller på att kontakta här och där för att fixa hemma.

    Som jag skrev tidigare jag har noll koll på vad som gäller eftersom jag trodde att Samtrygg skulle sköta allt men det känns som att Samtrygg tar inga diskussioner med hyresgästen utan att de skickar vidare mejlen med alla listor utan någon förklaring? jag ska fixa allt förstås men det är bra att man vet Varför man gör det alltså mina rättigheter och mina ansvar ? jag ska kika på kontraktet och se vad som står där .
    Ja, säger man hus så kan det betyda lite vad som helst. Det kan lika gärna vara ett hyreshus som en villa och där tog jag fel då x)

    Har ingen erfarenhet av Samtrygg men annars känns det som en god idé i grunden förstås. Har du ifrågasatt att de bara skickar vidare, hur förklarar de sin roll i det hela?
Svar på tråden Hyresgäst