• Mon 9 Aug 2021 14:02
    7155 visningar
    33 svar
    33
    7155

    Kan någon hjälpa mig tyda provsvar? Progesteron/Östrogen

    Hej!


    Jag och min sambo har försökt få barn i över ett års tid, och har remiss skickad för IVF. Jag tycker dock att fertlitetsutredningen är bristfällig, och att det kanske finns mer att göra på egen hand innan IVF? Varför kollas inte ens hormonbalansen som är så viktig? Det förstår jag inte. Jag tog därför progesteron/östrogen-test själv via werlabs, och undrar om någon kan hjälpa mig tyda om jag har hormonell obalans mellan progesteron och östrogen? 


    Jag tog blodprovet 1 vecka efter ägglossning, och fick detta:


    Progesteron: 59 nmol/L


    Östrogen (Östradiol): 694 pmol/L


    Tacksam för svar!


    Jag har bokat tid hos Her Care nästa vecka men vill gärna ha svar nu nu nu.. eftersom jag naturligtvis är hoppfull om att hitta svar på orsaken till min infertilitet. 

  • Svar på tråden Kan någon hjälpa mig tyda provsvar? Progesteron/Östrogen
  • Mon 9 Aug 2021 14:09
    #1

    Ska tillägga att inget i fertilitetsutredningen förklarar varför det inte tagit sig för oss. "Allt ser bra ut"

  • Mon 9 Aug 2021 14:11
    #2

    Men man skickar ju inte remiss till IVF om man inte gjort en ordentlig infertilitetsutredning och vet vad felet är. Låter ju jättekonstigt. Detta är vad som absolut bör kollas: FSH, AMH,TSH, prolaktin, LH dag 3 och progesteron dag 21 eller en vecka efter äl. + spermaprov förstås och ett vanligt VUL. Ditt progesteronvärde är högt och visar att du haft äl. Jag har inget referensvärde på östrogenet så det kan jag inte svara på.

  • Mon 9 Aug 2021 15:21
    #3
    Jag är bara jag skrev 2021-08-09 14:11:44 följande:

    Men man skickar ju inte remiss till IVF om man inte gjort en ordentlig infertilitetsutredning och vet vad felet är. Låter ju jättekonstigt. Detta är vad som absolut bör kollas: FSH, AMH,TSH, prolaktin, LH dag 3 och progesteron dag 21 eller en vecka efter äl. + spermaprov förstås och ett vanligt VUL. Ditt progesteronvärde är högt och visar att du haft äl. Jag har inget referensvärde på östrogenet så det kan jag inte svara på.


    Vi har gjort en komplett fertilitetsutredning. Men där ingår inte progesteron/östrogen-test. Alla jag pratat med som gjort utredning har inte heller haft detta i sina utredningar, utan det har fåtts göra på egen hand om man nu vill ha reda på det. Alla de andra testen du pratar om ingick däremot i utredningen, sen om allt ser bra ut där (vilket det gör) så blev det remiss till IVF. Tycker också det är jättekonstigt att progesteron/östrogentest inte ingår, borde vara ytterst relevant.   


    Jag vet dock att jag har haft ägglossning, men det betyder inte att jag kan ha en hormon-obalans. Om jag har förstått saken rätt, har jag för lågt progesteron i förhållande till östrogen så spelar det liksom ingen roll om mitt progesteron är inom referensintervallet, då är jag ju östrogendominant, dvs obalans. Så det är egentligen bara detta jag gärna vill ha svar på, hur dom står sig gentemot varandra.  

    Tack iallafall för svar! 

  • Mon 9 Aug 2021 15:39
    #4

    Jag har aldrig under mina 14 år sen jag började läsa här läst om nån som inte under en utredning fått ta progesteronprov. Det är ju liksom a och o att ha äl! Vajsing med äl är ju en vanlig orsak till infertilitet och IVF. Hur som helst... Nästa steg om inga fel hittas är att spola äggledarna. Fick jag göra. Hittar man efter det inga fel blir man förklarad oförklarligt infertil. Det betyder inte att inga fel finns, men ibland hittas de först vid IVF.

  • Mon 9 Aug 2021 16:14
    #5
    Jag är bara jag skrev 2021-08-09 15:39:48 följande:

    Jag har aldrig under mina 14 år sen jag började läsa här läst om nån som inte under en utredning fått ta progesteronprov. Det är ju liksom a och o att ha äl! Vajsing med äl är ju en vanlig orsak till infertilitet och IVF. Hur som helst... Nästa steg om inga fel hittas är att spola äggledarna. Fick jag göra. Hittar man efter det inga fel blir man förklarad oförklarligt infertil. Det betyder inte att inga fel finns, men ibland hittas de först vid IVF.


    Konstigt, eftersom jag hängt i en grupp i över 1 år med människor som försökt bli gravida länge och fått göra utredningar. Vet definitivt att jag inte är ensam om detta. Att jag haft äl har kunnat avläsas med äl-test i kombination med tempning, där jag då sett att äl skett varje månad. 


    Jag har varit i kontakt med många fertilitetskliniker och jag har då aldrig varit med om att det är så mycket motsägelser om vad som gäller. Efter många tårar hörde jag av mig till reproduktionscentrum i Huddinge (dit alla remisser kommer) och frågade rakt ut vad som ingår i en utredning, och på den listan står det inte progesteron/östrogentest. Här är listan från deras hemsida:


    Följande ska framgå:


    - Anamnes
    - BMI
    - AMH
    - Ultraljud inkl. HS och HSSG
    - Infektionsprovet på bägge i paret (fertilietsscreaning)
    - Spermieprov 


    Allt detta är gjort för oss, så vi är då som du säger oförklarligt infertila. Den där spolningen är inge kul, usch. Jag hoppas att det hittas något svar så man slipper gå igenom IVF. Jag bara känner på mig att det är något som missas liksom... och jag hoppas att få svar på om det finns någon obalans som kanske orsakar detta. 


    Tack för ditt svar. 


     


     

  • Mon 9 Aug 2021 16:26
    #6

    Det låter jättemärkligt. Har hängt i svårt att bli gravid-forumet sen -07. Dag 3 och dag 21 är helt grundläggande prover. Obalans i hormoner hade synts på blodproverna. Vanligast där är ingen äl. Ca 30% av infertilitet beror på kvinnan, 30 på mannen och 30 oförklarad. Ibland tar det bara tid för man har lite färre bra ägg.

    Ska ni bara vänta på IVF nu då och inte träffa läkare nåt mer innan dess?

  • Mon 9 Aug 2021 16:56
    #7
    Jag är bara jag skrev 2021-08-09 16:26:14 följande:

    Det låter jättemärkligt. Har hängt i svårt att bli gravid-forumet sen -07. Dag 3 och dag 21 är helt grundläggande prover. Obalans i hormoner hade synts på blodproverna. Vanligast där är ingen äl. Ca 30% av infertilitet beror på kvinnan, 30 på mannen och 30 oförklarad. Ibland tar det bara tid för man har lite färre bra ägg.

    Ska ni bara vänta på IVF nu då och inte träffa läkare nåt mer innan dess?


    Blir bara mer och mer förvirrad känns det som i denna karusell >< .. det är ingen av fertilietsklinikerna som har pratat om att göra dessa tester?! Så himla konstigt. Kanske dom gör det när det blir dags för IVF då? jag vet inte. Och jag har full koll på alla tester dom tagit och har t.o.m frågat om att få ta progesteron/östrogentest, men dom tyckte inte det var nödvändigt eftersom jag har bekräftad äl med temp och äl-test. 


    Nästa plan tänkte jag att jag ska kontakta Her care nästa vecka, så har en tid bokad med dom. Tänkte om dom kanske kan hjälpa mig om det skulle vara så att jag har någon östrogendominans eller liknande. Så får se vad dom säger. Om inget finns att göra där heller, så är det väl bara att vänta in IVF antar jag. Vill bara göra allt jag kan för att lyckas på egen hand. Skulle vara skönt att få svar på varför det inte gått hittils, och faktiskt få bekräftat att kroppen funkar som den ska, på egen hand. 

  • Mon 9 Aug 2021 17:15
    #8

    Vad är Her care? Nån privat gynläkare/klinik? Ditt progesteronvärde var väldigt högt så lågt progesteron har du inte. Oavsett önskar jag dig lycka till! 

  • Mon 9 Aug 2021 17:57
    #9
    Jag är bara jag skrev 2021-08-09 17:15:46 följande:

    Vad är Her care? Nån privat gynläkare/klinik? Ditt progesteronvärde var väldigt högt så lågt progesteron har du inte. Oavsett önskar jag dig lycka till! 


    Här är en länk hercare.se


    Men i förhållande till östrogen så kan jag fortfarande ha för lågt progesteron, och då blir det ju en hormonobalans. Men har inte fått någon klarhet i detta. Det enda som finns vad jag kan se är detta, som visar hur man räknar ut. Men fattar inte helt ändå hur jag ska tänka;


    medisera.se/vad-innebar-hormonell-obalans-mellan-progesteron-och-ostrogen-kan-man-rakna-ut-det/


    Enligt deras beräkningar så har dom som exempel: progesteron: 52 och östrogen 378= lite för lågt progesteron.


     


    Jag har ju 59 och östrogen 694 vilket då borde innebära att jag har för lågt progesteron i förhållande till östrogen? ><.. 


    Tack så mycket! 

  • Mon 9 Aug 2021 18:29
    #10

    Jag har aldrig hört om den där beräkningen. Och har då som sagt läst massor genom åren! Förutom gjort 15 IVF:er. Ditt progesteron är absolut inte lågt. Det är högt och bra och normalt. Om alla andra värden är bra får du lägga detta åt sidan och lita på läkarna.

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig tyda provsvar? Progesteron/Östrogen